34
Jerzy Nowosielski | Pejzaż abstrakcyjny, 1960
Estymacja:
280,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
270,000 zł
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane. Słońce, góry i górale.
Artysta
Jerzy Nowosielski (1923 - 2011)
Wymiary
78 x 64 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 78 x 64 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'JERZY NOWOSIELSKI | 1960'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Rodzina malarza ze strony ojca pochodziła z Odrechowej koło Sanoka - Nowosielski chętnie odwiedzał tamte tereny, w poszukiwaniu śladów przodków oglądał zniszczone cerkwie, śledził tropy unicestwionej kultury łemkowskiej. Przez lata wszystkie wakacje spędzał na szlakach Małopolski i Podkarpacia: z przyjaciółmi jeździł na Podhale, ze studentami na plenery do domu ASP na Harendzie"
(Krystyna Czerni, Nowosielski w Małopolsce. Sztuka sakralna, Kraków 2015, s. 15).
"Nowosielski nie był nigdy malarzem rynkowym. Interesował się prymitywem, kiedy wołano o 'kwalitet'. Uprawiał abstrakcję z wyglądu geometryczną, kiedy już czy jeszcze nikt, zwłaszcza u nas, jej nie uprawiał. Surrealizował, kiedy żądano tylko i wyłącznie realizmu. Dbał o ład i całość, kiedy zbawieniem sztuki miało stać się królestwo taszystowskiej spontaniczności i bezładu, pozostał przy klasycznej koncepcji malarstwa także i wtedy, kiedy zaczynano uprawiać samo tylko antymalarstwo albo przynajmniej niemalarstwo". - MIECZYSŁAW PORĘBSKI, NOWOSIELSKI UPRAWIA MALARSTWO KLASYCZNE, [W:] MIECZYSŁAW PORĘBSKI, NOWOSIELSKI, KRAKOW 2003, s. 59
W "Pejzażu abstrakcyjnym" formy pejzażowe ulegają przeobrażeniu. Dolna, geometryczna część kompozycji utrzymana w czerwieniach, przechodzi w coraz bardziej organiczne formy w tonacji kolorów ziemi. W górnej partii na osi uwagę przykuwa niebieski owal ̶ jezioro ukazane z pespektywy lotu ptaka. Ten centralny element stanowi stały punkt kompozycji pejzażowych Nowosielskiego. Obraz stanowi zatem przykład fuzji różnych, rozwijanych przez artystę wątków. Widz w prezentowanym obrazie, tak, jak i w innych pracach artysty, wyczuwa nastrój spokoju, mistyki i tajemnicy.
Obraz, ze względu na cechy stylowe, można zakwalifikować do grupy pejzaży syntetycznych, które Nowosielski tworzył w latach 40., 50. i 60. XX w., znajdujących się na pograniczu sztuki przedstawiającej i abstrakcyjnej. Do najsłynniejszych prac z tego okresu należą dwie kompozycje z 1947: "Bitwa o Addis Abebę" i "Zima w Rosji". Do lat 70. XX w. klasycznie pojmowany pejzaż zajmował w malarstwie Jerzego Nowosielskiego pozycję marginalną.
W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Description:
Abstract landscape, 1960
oil/canvas, 78 x 64 cm; signed and dated on the reverse: 'JERZY NOWOSIELSKI | 1960',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Rodzina malarza ze strony ojca pochodziła z Odrechowej koło Sanoka - Nowosielski chętnie odwiedzał tamte tereny, w poszukiwaniu śladów przodków oglądał zniszczone cerkwie, śledził tropy unicestwionej kultury łemkowskiej. Przez lata wszystkie wakacje spędzał na szlakach Małopolski i Podkarpacia: z przyjaciółmi jeździł na Podhale, ze studentami na plenery do domu ASP na Harendzie"
(Krystyna Czerni, Nowosielski w Małopolsce. Sztuka sakralna, Kraków 2015, s. 15).
"Nowosielski nie był nigdy malarzem rynkowym. Interesował się prymitywem, kiedy wołano o 'kwalitet'. Uprawiał abstrakcję z wyglądu geometryczną, kiedy już czy jeszcze nikt, zwłaszcza u nas, jej nie uprawiał. Surrealizował, kiedy żądano tylko i wyłącznie realizmu. Dbał o ład i całość, kiedy zbawieniem sztuki miało stać się królestwo taszystowskiej spontaniczności i bezładu, pozostał przy klasycznej koncepcji malarstwa także i wtedy, kiedy zaczynano uprawiać samo tylko antymalarstwo albo przynajmniej niemalarstwo". - MIECZYSŁAW PORĘBSKI, NOWOSIELSKI UPRAWIA MALARSTWO KLASYCZNE, [W:] MIECZYSŁAW PORĘBSKI, NOWOSIELSKI, KRAKOW 2003, s. 59
W "Pejzażu abstrakcyjnym" formy pejzażowe ulegają przeobrażeniu. Dolna, geometryczna część kompozycji utrzymana w czerwieniach, przechodzi w coraz bardziej organiczne formy w tonacji kolorów ziemi. W górnej partii na osi uwagę przykuwa niebieski owal ̶ jezioro ukazane z pespektywy lotu ptaka. Ten centralny element stanowi stały punkt kompozycji pejzażowych Nowosielskiego. Obraz stanowi zatem przykład fuzji różnych, rozwijanych przez artystę wątków. Widz w prezentowanym obrazie, tak, jak i w innych pracach artysty, wyczuwa nastrój spokoju, mistyki i tajemnicy.
Obraz, ze względu na cechy stylowe, można zakwalifikować do grupy pejzaży syntetycznych, które Nowosielski tworzył w latach 40., 50. i 60. XX w., znajdujących się na pograniczu sztuki przedstawiającej i abstrakcyjnej. Do najsłynniejszych prac z tego okresu należą dwie kompozycje z 1947: "Bitwa o Addis Abebę" i "Zima w Rosji". Do lat 70. XX w. klasycznie pojmowany pejzaż zajmował w malarstwie Jerzego Nowosielskiego pozycję marginalną.
W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Description:
Abstract landscape, 1960
oil/canvas, 78 x 64 cm; signed and dated on the reverse: 'JERZY NOWOSIELSKI | 1960',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'JERZY NOWOSIELSKI | 1960'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Kraków