8640
Michał Misiak | "S-20", 2008
Estymacja:
9,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
9,000 zł
Aukcja online
Nowe Pokolenie. Fotografia, obraz, obiekt.
Artysta
Michał Misiak (1973)
Wymiary
160 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 160 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu:‘[monogram] | MICHAŁ MISIAK 2008 | “S-20” | OLEJ | 160 x 100 cm’
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Obraz Michała Misiaka należy do cyklu prac o nazwie „Symetrie”. Również litera „S” w tytule wskazuje na zastosowaną przez artystę zasadę kompozycyjną.O przywiązaniu do tego układu artysta pisał: „Z jednej strony był jedynie właściwym, niezmąconym niepotrzebną komplikacją form układem, gdzie uwaga obserwatora mogła zostać poprowadzona poprzez delikatnie wibrujące płaszczyzny utrzymane na minimalnych kontrastach w stronę głębi jego własnej przestrzeni wewnętrznej. Innymi słowy, chciałem, by obraz stał się zaledwie impulsem inicjującym wgląd obserwującego w ukrytą sferę osobistych doświadczeń niewerbalnych. Z drugiej strony towarzyszyło mi przeświadczenie, że symetria w otaczającym nas świecie zajmuje niesłychanie ważne miejsce. Można zaobserwować, że umysł człowieka ma wrodzoną tendencję do postrzegania obiektów symetrycznych jako swego rodzaju doskonałości” (MichałMisiak, fragment tekstu w katalogu wystawy „Płaszczyzna – Przestrzeń – Głębia”, wyd. Galerie Sagan, Essen 2008, s. nlb.). Misiak przywołuje filozoficzne koncepcjePitagorejczyków, którzy w symetrii dostrzegali źródło porządku i tym samym piękna, jakie w przypadku sztuk wizualnych oznaczały doskonale skomponowane struktury. Artysta ponadto zauważył, że układy symetryczne od zarania dziejów konotują w ludzkiej psychice pozytywne odczucia. Odejście od nich automatycznie przykuwa uwagę i utożsamiane jest z pomyłką, która, jak wiadomo, jest rzeczą ludzką. Dlatego obrazy Misiaka są oparte na zasadzie inferencji na trwałych regułach wywiedzionych z nauk ścisłych, jednak artysta zostawia miejsce dla niedoskonałość, a także nieprzewidywalność. Autor wierzy, że w przypadkowości, która odróżnia nas od maszyn, tkwi także ważny potencjał artystyczny i źródło kreatywności. Z oddali obraz autorstwa Michała Misiak wydaje się emanować wewnętrznym blaskiem. Przy bliższym oglądzie udaje się zdemaskować tę magiczną kanwę linii, przy których pomocy artysta buduje napięcie. Ładunek zawarty w obrazie został uzyskany za pomocą drobnych, biegnących paralelnie, malowanych odręcznie kresek. Artysta celowo odrzuca pomoc narzędzia, wierząc, że „malując kolejne obrazy, ręka staje się coraz bardziej sprawna i wyćwiczona, jednak niemożliwe jest dojście do absolutnejdoskonałości. Sądzę, że w tym zawiera się jakaś właściwość charakteryzującaczłowieka. Nieustanne dążenie do ideału i niemożność jego osiągnięcia. Drgnienieręki nadaje tym obrazom pierwiastek ludzki, pewną nieprzewidywalność, która mniefascynuje i pcha w kierunku kolejnych realizacji” (Michał Misiak, fragment tekstuw katalogu wystawy „Płaszczyzna – Przestrzeń – Głębia”, wyd. Galerie Sagan, Essen2008, s. nlb.).
Description:
"S-20", 2008
oil/canvas, 160 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse:‘[monogram] | MICHAL MISIAK 2008 | “S-20” | OLEJ | 160 x 100 cm’,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Obraz Michała Misiaka należy do cyklu prac o nazwie „Symetrie”. Również litera „S” w tytule wskazuje na zastosowaną przez artystę zasadę kompozycyjną.O przywiązaniu do tego układu artysta pisał: „Z jednej strony był jedynie właściwym, niezmąconym niepotrzebną komplikacją form układem, gdzie uwaga obserwatora mogła zostać poprowadzona poprzez delikatnie wibrujące płaszczyzny utrzymane na minimalnych kontrastach w stronę głębi jego własnej przestrzeni wewnętrznej. Innymi słowy, chciałem, by obraz stał się zaledwie impulsem inicjującym wgląd obserwującego w ukrytą sferę osobistych doświadczeń niewerbalnych. Z drugiej strony towarzyszyło mi przeświadczenie, że symetria w otaczającym nas świecie zajmuje niesłychanie ważne miejsce. Można zaobserwować, że umysł człowieka ma wrodzoną tendencję do postrzegania obiektów symetrycznych jako swego rodzaju doskonałości” (MichałMisiak, fragment tekstu w katalogu wystawy „Płaszczyzna – Przestrzeń – Głębia”, wyd. Galerie Sagan, Essen 2008, s. nlb.). Misiak przywołuje filozoficzne koncepcjePitagorejczyków, którzy w symetrii dostrzegali źródło porządku i tym samym piękna, jakie w przypadku sztuk wizualnych oznaczały doskonale skomponowane struktury. Artysta ponadto zauważył, że układy symetryczne od zarania dziejów konotują w ludzkiej psychice pozytywne odczucia. Odejście od nich automatycznie przykuwa uwagę i utożsamiane jest z pomyłką, która, jak wiadomo, jest rzeczą ludzką. Dlatego obrazy Misiaka są oparte na zasadzie inferencji na trwałych regułach wywiedzionych z nauk ścisłych, jednak artysta zostawia miejsce dla niedoskonałość, a także nieprzewidywalność. Autor wierzy, że w przypadkowości, która odróżnia nas od maszyn, tkwi także ważny potencjał artystyczny i źródło kreatywności. Z oddali obraz autorstwa Michała Misiak wydaje się emanować wewnętrznym blaskiem. Przy bliższym oglądzie udaje się zdemaskować tę magiczną kanwę linii, przy których pomocy artysta buduje napięcie. Ładunek zawarty w obrazie został uzyskany za pomocą drobnych, biegnących paralelnie, malowanych odręcznie kresek. Artysta celowo odrzuca pomoc narzędzia, wierząc, że „malując kolejne obrazy, ręka staje się coraz bardziej sprawna i wyćwiczona, jednak niemożliwe jest dojście do absolutnejdoskonałości. Sądzę, że w tym zawiera się jakaś właściwość charakteryzującaczłowieka. Nieustanne dążenie do ideału i niemożność jego osiągnięcia. Drgnienieręki nadaje tym obrazom pierwiastek ludzki, pewną nieprzewidywalność, która mniefascynuje i pcha w kierunku kolejnych realizacji” (Michał Misiak, fragment tekstuw katalogu wystawy „Płaszczyzna – Przestrzeń – Głębia”, wyd. Galerie Sagan, Essen2008, s. nlb.).
Description:
"S-20", 2008
oil/canvas, 160 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse:‘[monogram] | MICHAL MISIAK 2008 | “S-20” | OLEJ | 160 x 100 cm’,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu:‘[monogram] | MICHAŁ MISIAK 2008 | “S-20” | OLEJ | 160 x 100 cm’
Literatura
- Symetrie. katalog wystawy indywidualnej w Galerii pod Rejentem, Kraków 2010
Wystawiany
- Vibrations, Michał Misiak, Gerhard Birkhofer, Haus der Modernen Kunst, Staufen, Niemcy, 2015; - Struktury dynamiczne, Galeria Socato, Wrocław, 2013; - Michał Misiak, Symterie, Galeria pod Rejentem, Kraków, 2011; - Artyści w świecie geometrii, Galeria Wieża Ciśnień, Kalisz, 2010