174
Stanisław Klimowski | Zmartwychwstanie Polski, 1933
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
87 x 56 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 87 x 56 cm, sygnowany, opisany i datowany l.d.: 'S. Klimowski | Wiśnicz-N. 1933.',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Przez zamurowaną bramę grobowca przenika zmartwychwstały Chrystus. Jego pojawienie się jest związane z dużą ilością światła, która oślepia strażników. Nie są to jednak zwykli dla tej sceny rzymscy żołnierze. Wyjście Chrystusa z grobu obezwładnia trzech mężczyzn wyobrażonych w postaci trzech zaborców. W tym specyficznym splocie chrześcijańskiego i politycznego odkupienia rodzi się skojarzenie łączące Chrystusa z Polską. Obraz jest śmiałym ikonograficznym konceptem nieznajdującym w polskiej sztuce wielu analogii.
Stanisław Klimowski był wychowankiem Jacka Malczewskiego, Teodora Axentowicza i Konstantego Laszczki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Debiutował w 1911 w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W trakcie Wielkiej Wojny, walcząc w szeregach armii austro-węgierskiej, wykonywał prace przedstawiające życie żołnierzy na froncie. W 1918 ożenił się z Heleną Grenikówną, a w 1920 osiadł w Nowym Wiśniczu, gdzie aktywnie tworzył. Od 1951 był nauczycielem w tamtejszym Liceum Sztuk Plastycznych. Po śmierci żony w 1961 przeniósł się do Katowic, gdzie pozostał do końca życia. Dorobek Klimowskiego jest różnorodny. Składają się na niego portrety, sceny rodzajowe, krajobrazy oraz przedstawienia sakralne wykonywane dla małopolskich świątyń.
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u T. Axentowicza i J. Malczewskiego. Otrzymał wiele wyróżnień m. in. został zaproszony do wzięcia udziału w wystawie "Sztuka", na której swoje prace wystawiał także jego nauczyciel T. Axentowicz. Malował portrety i pejzaże.
Description:
The Resurrection (Allegory – Resurrection of Poland), 1933
oil/canvas, 87 x 56 cm; signed, inscribed and dated lower right: 'S. Klimowski | Wisnicz-N. 1933.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Przez zamurowaną bramę grobowca przenika zmartwychwstały Chrystus. Jego pojawienie się jest związane z dużą ilością światła, która oślepia strażników. Nie są to jednak zwykli dla tej sceny rzymscy żołnierze. Wyjście Chrystusa z grobu obezwładnia trzech mężczyzn wyobrażonych w postaci trzech zaborców. W tym specyficznym splocie chrześcijańskiego i politycznego odkupienia rodzi się skojarzenie łączące Chrystusa z Polską. Obraz jest śmiałym ikonograficznym konceptem nieznajdującym w polskiej sztuce wielu analogii.
Stanisław Klimowski był wychowankiem Jacka Malczewskiego, Teodora Axentowicza i Konstantego Laszczki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Debiutował w 1911 w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W trakcie Wielkiej Wojny, walcząc w szeregach armii austro-węgierskiej, wykonywał prace przedstawiające życie żołnierzy na froncie. W 1918 ożenił się z Heleną Grenikówną, a w 1920 osiadł w Nowym Wiśniczu, gdzie aktywnie tworzył. Od 1951 był nauczycielem w tamtejszym Liceum Sztuk Plastycznych. Po śmierci żony w 1961 przeniósł się do Katowic, gdzie pozostał do końca życia. Dorobek Klimowskiego jest różnorodny. Składają się na niego portrety, sceny rodzajowe, krajobrazy oraz przedstawienia sakralne wykonywane dla małopolskich świątyń.
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u T. Axentowicza i J. Malczewskiego. Otrzymał wiele wyróżnień m. in. został zaproszony do wzięcia udziału w wystawie "Sztuka", na której swoje prace wystawiał także jego nauczyciel T. Axentowicz. Malował portrety i pejzaże.
Description:
The Resurrection (Allegory – Resurrection of Poland), 1933
oil/canvas, 87 x 56 cm; signed, inscribed and dated lower right: 'S. Klimowski | Wisnicz-N. 1933.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, opisany i datowany l.d.: 'S. Klimowski | Wiśnicz-N. 1933.'
Proweniencja
dom aukcyjny DESA Unicum, marzec 2011; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
0
Wystawiany
0