Powrót do DESA.PL
143 of Liczba obiektów: 87
143
Rajmund Kanelba (Kanelbaum) | "Jarmark w Londynie", 1949
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
51 x 51 cm
Opis
olej/płótno, 51 x 51 cm, sygnowany l.d.: 'kanelba', na odwrociu spisana ręcznie relacja syna artysty, dotycząca obrazu i przedstawionego na nim mostu, numer inwentarzowy: '111' oraz potwierdzenie autentyczności wydane przez Georga Kanelbę w 2009 roku (wraz z opisem obrazu)

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W Londynie jest około 35 mostów, ale żaden drewniany nie był przeprowadzony przez Tamizę w czasach powstania obrazu. Tak myślał syn Rajmunda Kanelby, George, z urodzenia londyńczyk. Czyżby ojciec ćwiczył się w dziedzinie malarstwa kaprysów architektonicznych, gdzie twórcza swoboda zezwala na przykład na stawianie obok siebie budynków oddalonych faktycznie wiele kilometrów? Ta zagadka wyjaśniła się w wyniku lektury książki historycznej opisującej niemieckie bombardowania miasta w 1940 (Margaret Gaskin, Blitz: The Story of December 29, 1940, Londyn 2006). Autorka wspomina w niej o drewnianym moście budowanym przed wojną, ale niewykończonym przed jej wybuchem. Znajdował się nieopodal słynnego Waterloo Bridge i miał się przydać, gdyby bombardowania zniszczyły inny, pobliski most. Nie stało się to i po wojnie, jak świadczy o tym obraz Kanelby, drewniana konstrukcja była używana. „Jarmark w Londynie” jest więc radosnym, pełnym życia miejskim widokiem z wieńczącym kompozycję wspomnieniem wojny.
W spisie obrazów po malarzu sąsiedni numer ('110'; numery w czarnych kółkach na odwrociach obrazów) zajmuje praca licytowana na polskim rynku (DESA Unicum, czerwiec 2013), który zdaje się przedstawiać ten sam czas i miejsce.
Był uczniem S. Lentza i T. Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.

Description:
'Street Fair in London', 1949
oil/canvas, 51 x 51 cm; signed lower left: 'kanelba', on the reverse, a handwritten account of the artist's son about the painting and the bridge presented on it, inventory number: '111' and confirmation of authenticity issued by Georg Kanelba in 2009 (along with a description of the painting),

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'kanelba'
Proweniencja
kolekcja Georga Kanelby, Londyn; dom aukcyjny DESA Unicum, Warszawa, grudzień 2009; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Kolekcja Urszuli i Piotra Hofman, red. Urszula Hofman, Warszawa 2018, s. 31 (il.)
Wystawiany
0