126
Tadeusz Styka | Portret dziewczyny w typie antycznym
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Tadeusz Styka (1889 - 1954)
Wymiary
51,2 x 39,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 51,2 x 39,5 cm, sygnowany l.śr.: 'TADE. STYKA.', na odwrociu na dolnej listwie oprawy po prawej stronie papierowa nalepka warszawskiego zakładu ramiarskiego Stefana Dytrego z ulicy Żurawiej 23
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Tadeusz Styka jest najmłodszym przedstawicielem artystycznej rodziny Styków – synem Jana oraz młodszym bratem Adama. Od początku traktowano go jak „cudowne dziecko”, czego dowodem były liczne wystawy jego prac w wielu prestiżowych galeriach we Francji, gdzie zdobywał często najwyższe odznaczenia.
Na początku XX wieku należał do najbardziej wziętych portrecistów w ówczesnej artystycznej stolicy świata – Paryżu. Jego sława sięgała też poza kontynent, o czym świadczy duża popularność w Stanach Zjednoczonych. Od 1929 oprócz studia we Francji posiadał atelier również w Nowym Jorku. Wśród bogatego grona wybitnych osobistości, sportretowanych przez artystę w ciągu kolejnych dekad, wystarczy wymienić między innymi Lwa Tołstoja (1903), astronoma Camille’a Flammariona (1908), Polę Negri (1920), Ignacego Paderewskiego (1930), Maurice’a Maeterlincka (1945) czy Władysława Andersa (1950). Ciesząc się niezmienną popularnością, mimo gwałtownych przewartościowań w ówczesnym świecie artystycznym, twórca uprawiał sztukę portretu, w której zdawał się podejmować współzawodnictwo z fotografią. Wielka precyzja, pietyzm wobec detalu oraz akademickie wykończenie składały się na podziwiany styl Styki. Obiektywność fotografii zastępował jednak własnym odczuciem charakteru modela i wyborem sugestywnej pozy. Portretowana kobieta została przedstawiona w stroju stylizowanym na antyczną togę, obficie udrapowaną na ramionach. W charakterystycznej dla siebie kolorystyce Styka wykorzystał świetliste zestrojenia złotych odcieni uzupełniające się wzajemnie w obrębie blików na włosach modelki czy ślizgającego się światła na diademie. Migotliwą kompozycję dopełnia szlachetna patyna rozedrganego złocistego tła.
Tadeusz Styka pochodził ze znanej rodziny artystów - malarzem byli jego ojciec Jan i brat Adam. Pierwsze lekcje rysunku i malarstwa otrzymał w pracowni swego ojca. Następnie uczył się, od roku 1900, u J.-J. Hennera i E. Carriere`a w Paryżu. Tam też mieszkał i miał swoją pracownię malarską. W roku 1929 przeprowadził się do Nowego Jorku, nadal jednak zachowując pracownię paryską. Od najmłodszych lat wystawiał swoje prace na Salonach i w galeriach paryskich oraz w Polsce, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Był uznanym portrecistą; malował znane osobistości ze świata sztuki, nauki, polityki i z kręgów arystokratycznych, m.in. portretował L. Tołstoja, I. Paderewskiego, M. Maeterlincka, S. D. Roosvelt, Polę Negri, W. Andersa, C. Flammariona. Malował także portrety, sceny rodzajowe i niekiedy kompozycje o tematyce religijnej.
Description:
Portrait of a girl in the ancient type
oil/canvas, 51.2 x 39.5 cm; signed in the middle: 'TADE.STYKA.', on the reverse, on the lower slat of the binding, on the right, a paper sticker from the Warsaw framing workshop of Stefan Dytry from ul. Zurawia 23,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Tadeusz Styka jest najmłodszym przedstawicielem artystycznej rodziny Styków – synem Jana oraz młodszym bratem Adama. Od początku traktowano go jak „cudowne dziecko”, czego dowodem były liczne wystawy jego prac w wielu prestiżowych galeriach we Francji, gdzie zdobywał często najwyższe odznaczenia.
Na początku XX wieku należał do najbardziej wziętych portrecistów w ówczesnej artystycznej stolicy świata – Paryżu. Jego sława sięgała też poza kontynent, o czym świadczy duża popularność w Stanach Zjednoczonych. Od 1929 oprócz studia we Francji posiadał atelier również w Nowym Jorku. Wśród bogatego grona wybitnych osobistości, sportretowanych przez artystę w ciągu kolejnych dekad, wystarczy wymienić między innymi Lwa Tołstoja (1903), astronoma Camille’a Flammariona (1908), Polę Negri (1920), Ignacego Paderewskiego (1930), Maurice’a Maeterlincka (1945) czy Władysława Andersa (1950). Ciesząc się niezmienną popularnością, mimo gwałtownych przewartościowań w ówczesnym świecie artystycznym, twórca uprawiał sztukę portretu, w której zdawał się podejmować współzawodnictwo z fotografią. Wielka precyzja, pietyzm wobec detalu oraz akademickie wykończenie składały się na podziwiany styl Styki. Obiektywność fotografii zastępował jednak własnym odczuciem charakteru modela i wyborem sugestywnej pozy. Portretowana kobieta została przedstawiona w stroju stylizowanym na antyczną togę, obficie udrapowaną na ramionach. W charakterystycznej dla siebie kolorystyce Styka wykorzystał świetliste zestrojenia złotych odcieni uzupełniające się wzajemnie w obrębie blików na włosach modelki czy ślizgającego się światła na diademie. Migotliwą kompozycję dopełnia szlachetna patyna rozedrganego złocistego tła.
Tadeusz Styka pochodził ze znanej rodziny artystów - malarzem byli jego ojciec Jan i brat Adam. Pierwsze lekcje rysunku i malarstwa otrzymał w pracowni swego ojca. Następnie uczył się, od roku 1900, u J.-J. Hennera i E. Carriere`a w Paryżu. Tam też mieszkał i miał swoją pracownię malarską. W roku 1929 przeprowadził się do Nowego Jorku, nadal jednak zachowując pracownię paryską. Od najmłodszych lat wystawiał swoje prace na Salonach i w galeriach paryskich oraz w Polsce, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Był uznanym portrecistą; malował znane osobistości ze świata sztuki, nauki, polityki i z kręgów arystokratycznych, m.in. portretował L. Tołstoja, I. Paderewskiego, M. Maeterlincka, S. D. Roosvelt, Polę Negri, W. Andersa, C. Flammariona. Malował także portrety, sceny rodzajowe i niekiedy kompozycje o tematyce religijnej.
Description:
Portrait of a girl in the ancient type
oil/canvas, 51.2 x 39.5 cm; signed in the middle: 'TADE.STYKA.', on the reverse, on the lower slat of the binding, on the right, a paper sticker from the Warsaw framing workshop of Stefan Dytry from ul. Zurawia 23,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.śr.: 'TADE. STYKA.'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0