43
Zygmunt Józef Menkes | Tancerka, około 1930
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
61 x 50 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 61 x 50 cm, sygnowany p.d.: 'Menkes',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Dopiero renesans przyniósł prawdziwą eksplozję fascynacji zarówno męskim, jak i kobiecym ciałem, czego dowodem są wizerunki muskularnych młodzieńców Michała Anioła czy powabne sylwetki leżących bogiń ówczesnych malarzy weneckich. Od tego czasu akt w sposób nieskrępowany na dobre zagościł w sztuce europejskiej” (Barbara Kokoska, Akt w malarstwie polskim, Kraków 2015, s. 6). Wzmożone zainteresowanie tą tematyką, jakie charakteryzuje międzynarodowy krąg École de Paris w okresie XX-lecia międzywojennego, wskazuje tylko na silne zakorzenienie tego środowiska w tradycji. Twórcy działający wówczas w stolicy Francji wykazywali w swoich dziełach zdecydowanie ambiwalentny stosunek do sztuki. Przy jednoczesnym buncie, pociągała ich także przeszłość. Analogiczne zjawiska zachodzą w twórczości Zygmunta Józefa Menkesa. Prezentowany akt tancerki to na tle innych jego prac wizerunek wyjątkowy. Zdecydowanie częściej artysta portretował kobiety w pracowni, leżące na łóżku albo stojące wśród różnorodnych sprzętów. Szczególnie w dojrzałym okresie krwistoczerwone ciała modelek poddawane były przez niego daleko posuniętej syntezie i otaczane w drastyczny sposób czarnym konturem. Orientalna tancerka to bezsprzecznie portret pochodzący z wcześniejszej fazy w karierze malarza. Datowana na około 1930 rok kompozycja ukazuje odmienne podejście twórcy do formy, która wówczas nie ulega jeszcze tak dalekiej ingerencji. Ciało kobiety, jak również jej twarz, potraktowane zostały wprawdzie syntetycznie, lecz przedstawione kształty są nadal bardzo wyraźne. W odróżnieniu od innych dzieł modelka wykreowana przez Menkesa pozostaje nadal człowiekiem, a nie jak w innych jego interpretacjach, kukiełką złożoną z plam i linii. Widać tu znakomicie tak obecne we wczesnej twórczości malarza dążność do uchwycenia realnych kształtów i ich harmonii. Tancerka pochłonięta w zupełności tańcem zdaje się nie zwracać uwagi na otaczającą ją rzeczywistość. Jest niczym starożytna kapłanka zatracona w toku magicznego rytuału czy podczas nagłej wizji. Dynamizm ujęcia podkreślony został dodatkowo gestem uniesionych do góry rąk oraz rozwianym woalem, który pomimo swej ulotności zachowuje haptyczny charakter.
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.
Description:
Dancer, circa 1930
oil/canvas, 61 x 50 cm; signed lower right: 'Menkes',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Dopiero renesans przyniósł prawdziwą eksplozję fascynacji zarówno męskim, jak i kobiecym ciałem, czego dowodem są wizerunki muskularnych młodzieńców Michała Anioła czy powabne sylwetki leżących bogiń ówczesnych malarzy weneckich. Od tego czasu akt w sposób nieskrępowany na dobre zagościł w sztuce europejskiej” (Barbara Kokoska, Akt w malarstwie polskim, Kraków 2015, s. 6). Wzmożone zainteresowanie tą tematyką, jakie charakteryzuje międzynarodowy krąg École de Paris w okresie XX-lecia międzywojennego, wskazuje tylko na silne zakorzenienie tego środowiska w tradycji. Twórcy działający wówczas w stolicy Francji wykazywali w swoich dziełach zdecydowanie ambiwalentny stosunek do sztuki. Przy jednoczesnym buncie, pociągała ich także przeszłość. Analogiczne zjawiska zachodzą w twórczości Zygmunta Józefa Menkesa. Prezentowany akt tancerki to na tle innych jego prac wizerunek wyjątkowy. Zdecydowanie częściej artysta portretował kobiety w pracowni, leżące na łóżku albo stojące wśród różnorodnych sprzętów. Szczególnie w dojrzałym okresie krwistoczerwone ciała modelek poddawane były przez niego daleko posuniętej syntezie i otaczane w drastyczny sposób czarnym konturem. Orientalna tancerka to bezsprzecznie portret pochodzący z wcześniejszej fazy w karierze malarza. Datowana na około 1930 rok kompozycja ukazuje odmienne podejście twórcy do formy, która wówczas nie ulega jeszcze tak dalekiej ingerencji. Ciało kobiety, jak również jej twarz, potraktowane zostały wprawdzie syntetycznie, lecz przedstawione kształty są nadal bardzo wyraźne. W odróżnieniu od innych dzieł modelka wykreowana przez Menkesa pozostaje nadal człowiekiem, a nie jak w innych jego interpretacjach, kukiełką złożoną z plam i linii. Widać tu znakomicie tak obecne we wczesnej twórczości malarza dążność do uchwycenia realnych kształtów i ich harmonii. Tancerka pochłonięta w zupełności tańcem zdaje się nie zwracać uwagi na otaczającą ją rzeczywistość. Jest niczym starożytna kapłanka zatracona w toku magicznego rytuału czy podczas nagłej wizji. Dynamizm ujęcia podkreślony został dodatkowo gestem uniesionych do góry rąk oraz rozwianym woalem, który pomimo swej ulotności zachowuje haptyczny charakter.
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.
Description:
Dancer, circa 1930
oil/canvas, 61 x 50 cm; signed lower right: 'Menkes',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Menkes'