Powrót do DESA.PL
16 of Liczba obiektów: 55
16
Stanisław Masłowski | "Na polowanie", 1900
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
28 x 39,5 cm
Opis
olej/sklejka, 28 x 39,5 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'S MASŁOWSKI. WARSAWA. 900.', na odwrociu opisany czerwona kredką: '21 lipca 1920' oraz trudno czytelnie opisany i numer: '562'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.


„Podobnie jak Józef Chełmoński, Julian Fałat i Leon Wyczółkowski, koryfeuszem polskiego malarstwa pejzażowego był Stanisław Masłowski. Pojmował on krajobraz bardziej nowocześnie niż jego poprzednicy, odmienił warsztat i metodę pracy, wyszedł w plener, nadał właściwą rangę problemom światła i barwy” – stwierdza Aleksandra Melbechowska- -Luty (Mali mistrzowie polskiego pejzażu XIX wieku, Warszawa 1997, s. 170). Malarz odebrał edukację w warszawskiej klasie rysunkowej w latach 1871-75. Przebywał pół roku w Monachium (1886), a na jego twórczość wpłynął kontakt z malarstwem polskich monachijczyków, przyswojony przede wszystkim w Warszawie. Odbywał podróże na Ukrainę, co zasadniczo ukształtowało tematykę jego wczesnej twórczości z lat 70. XIX stulecia.

W latach 80. zaangażował się działalność realistycznej bohemy kręgu czasopisma „Wędrowiec” i pozostawał pod wpływem myśli Antoniego Sygietyńskiego oraz Stanisława Witkiewicza oraz twórczości Aleksandra Gierymskiego. Bliżej ostatniej dekady XIX stulecia zwraca się ko swoiście pojmowanemu impresjonizmowi, aby potem ostatecznie odnaleźć język własnej malarskiej wypowiedzi. Prezentowana praca pochodzi z 1900 roku, okresu „burzy i fermentu” (1890-1907), jak stwierdzał syn artysty i jego monografista, Maciej Masłowski.

Scena z polowania, tak charakterystyczna dla malarzy monachijczyków tematyka, znalazła tutaj swój rezonans we wczesnym, ukraińskim etapie twórczości Masłowskiego. Rozgrywająca się w śnieżnej przestrzeni scena bliska jest w charakterze i kompozycji obrazowi „Sanie” (1878, kolekcja prywatna). Artysta osiągnął malarską prawdę, przedstawiając rozmowy myśliwych i nastrój niby jednolitego barwnie, a subtelnie zróżnicowanego zimowego pejzażu. Z pieczołowitością oddał detale stroju, atrybuty myśliwych czy maść koni.
Był uczniem Wojciecha Gersona i Antoniego Kamieńskiego w Warszawskiej Klasie Rysunkowej. Po studiach stale mieszkał w Warszawie, skąd wyjeżdżał na plenery malarskie, m.in. na Ukrainę (w latach 1875-86). Fascynacja tamtejszym krajobrazem i folklorem sprawiła, że namalował wówczas wiele obrazów rodzajowych z postaciami Kozaków. W 1886 przebywał w Monachium; po 1900 kilkakrotnie jeździł do Włoch i do Paryża. W 1912 i 1922 odbył podróż artystyczną na Sycylię i do Tunisu. Był członkiem ugrupowań artystycznych - TZSP, T.A.P. "Sztuka", Kółka Akwarelistów Polskich oraz Stowarzyszenia Artystów Malarzy "Pro Arte". Malował głównie sceny rodzajowe oraz pejzaże.

Description:
"To the hunt", 1900
oil/plywood, 28 x 39.5 cm; signed, dated and inscribed lower right: 'S MASLOWSKI. WARSAWA. 900.', on the reverse inscribed with red crayon: '21 lipca 1920 r.', hard legibly inscribed and number: '562',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'S MASŁOWSKI. WARSAWA. 900.'
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, październik 2014; kolekcja prywatna, Poznań
Literatura
„Tygodnik Ilustrowany” 1902, nr 21, s. 407 (il.)
Wystawiany
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1902?