228
Joanna Rajkowska | "Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich", 2010
Estymacja:
4,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
4,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Artysta
Joanna Rajkowska (1968)
Wymiary
32 x 31 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
C-Print/papier fotograficzny, 32 x 31 cm (w świetle passe-partout), ed. 1/13
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” to najbardziej znana w Polsce instalacja w przestrzeni publicznej. Palma jest jednym z symboli Warszawy, jednocześnie egzotycznym i swojskim. Na przestrzeni lat palma stała się stałym punktem programu protestów, manifestacji, akcji. Ta groteskowa struktura stanowi niespotykaną scenografię życia miasta, odziera z nadmiernego patosu i dekonstruuje rytuały.
Celem, dla którego Rajkowska stworzyła ten projekt, było przypomnienie o społeczności żydowskiej przedwojennej Warszawy. Ich obecność jest wpisana w nazwę Alej Jerozolimskich. Palma jednocześnie symbolizuje stratę, jak i nową rzeczywistość. Jest hołdem dla chaotycznego rozwoju środkowo-europejskiej metropolii, jaką jest stolica Polski. W obliczu zmian klimatycznych egzotyczna roślina górująca nad miastem staje się też znakiem ostrzegawczym. Palma stanęła na rondzie de Gaulle’a dzięki wysiłkowi aktywistów, wolontariuszy, artystów, instytucji oraz prywatnych firm. Od 2014 instalacja jest pod opieką warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W 2019 roku artystka wraz z Centrum UNEP/GRID-Warszawa przeprowadziła akcję, w której zielone liście zostały zastąpione wysuszonymi. Śmierć palmy miała zwrócić uwagę na zanieczyszczenie powietrza oraz globalne zmiany klimatyczne. Celem było zachęcenie ludzi i instytucji do podejmowania działań, które zapobiegną degradacji środowiska.„Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” to najbardziej znana w Polsce instalacja w przestrzeni publicznej. Palma jest jednym z symboli Warszawy, jednocześnie egzotycznym i swojskim. Na przestrzeni lat palma stała się stałym punktem programu protestów, manifestacji, akcji. Ta groteskowa struktura stanowi niespotykaną scenografię życia miasta, odziera z nadmiernego patosu i dekonstruuje rytuały. Celem, dla którego Rajkowska stworzyła ten projekt, było przypomnienie o społeczności żydowskiej przedwojennej Warszawy. Ich obecność jest wpisana w nazwę Alej Jerozolimskich. Palma jednocześnie symbolizuje stratę, jak i nową rzeczywistość. Jest hołdem dla chaotycznego rozwoju środkowo-europejskiej metropolii, jaką jest stolica Polski. W obliczu zmian klimatycznych egzotyczna roślina górująca nad miastem staje się też znakiem ostrzegawczym.
Palma stanęła na rondzie de Gaulle’a dzięki wysiłkowi aktywistów, wolontariuszy, artystów, instytucji oraz prywatnych firm. Od 2014 instalacja jest pod opieką warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W 2019 roku artystka wraz z Centrum UNEP/GRID-Warszawa przeprowadziła akcję, w której zielone liście zostały zastąpione wysuszonymi. Śmierć palmy miała zwrócić uwagę na zanieczyszczenie powietrza oraz globalne zmiany klimatyczne. Celem było zachęcenie ludzi i instytucji do podejmowania działań, które zapobiegną degradacji środowiska.
Autorka projektów publicznych, obiektów, filmów, instalacji oraz efemerycznych akcji i sytuacji realizowanych w przestrzeni miejskiej. Można je interpretować jako współczesne, niepozbawione ironii, wariacje na temat sztuki środowiskowej (community-based art), land-artu i tzw. estetyki relacyjnej, które artystka rozbija na elementy składowe, konsekwentnie stosując taktykę "obserwacji uczestniczącej". Studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w latach 1988-93, jednocześnie studiując historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1987-92. W 2007 roku została uhonorowana Paszportem "Polityki" za "niezwykłe projekty realizowane w przestrzeni publicznej, za wyciąganie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka" oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości. Autorka licznych prac, które na stałe weszły do kanonu historii polskiej sztuki współczesnej, m. in. "Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich" (2002 - do dziś) czy "Dotleniacz" (2007).
Description:
"Greetings from the Jerusalem Avenue", 2010
C-Print/photographic paper, 32 x 31 cm (dimensions in passe-partout window); , ed. 1/13,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” to najbardziej znana w Polsce instalacja w przestrzeni publicznej. Palma jest jednym z symboli Warszawy, jednocześnie egzotycznym i swojskim. Na przestrzeni lat palma stała się stałym punktem programu protestów, manifestacji, akcji. Ta groteskowa struktura stanowi niespotykaną scenografię życia miasta, odziera z nadmiernego patosu i dekonstruuje rytuały.
Celem, dla którego Rajkowska stworzyła ten projekt, było przypomnienie o społeczności żydowskiej przedwojennej Warszawy. Ich obecność jest wpisana w nazwę Alej Jerozolimskich. Palma jednocześnie symbolizuje stratę, jak i nową rzeczywistość. Jest hołdem dla chaotycznego rozwoju środkowo-europejskiej metropolii, jaką jest stolica Polski. W obliczu zmian klimatycznych egzotyczna roślina górująca nad miastem staje się też znakiem ostrzegawczym. Palma stanęła na rondzie de Gaulle’a dzięki wysiłkowi aktywistów, wolontariuszy, artystów, instytucji oraz prywatnych firm. Od 2014 instalacja jest pod opieką warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W 2019 roku artystka wraz z Centrum UNEP/GRID-Warszawa przeprowadziła akcję, w której zielone liście zostały zastąpione wysuszonymi. Śmierć palmy miała zwrócić uwagę na zanieczyszczenie powietrza oraz globalne zmiany klimatyczne. Celem było zachęcenie ludzi i instytucji do podejmowania działań, które zapobiegną degradacji środowiska.„Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” to najbardziej znana w Polsce instalacja w przestrzeni publicznej. Palma jest jednym z symboli Warszawy, jednocześnie egzotycznym i swojskim. Na przestrzeni lat palma stała się stałym punktem programu protestów, manifestacji, akcji. Ta groteskowa struktura stanowi niespotykaną scenografię życia miasta, odziera z nadmiernego patosu i dekonstruuje rytuały. Celem, dla którego Rajkowska stworzyła ten projekt, było przypomnienie o społeczności żydowskiej przedwojennej Warszawy. Ich obecność jest wpisana w nazwę Alej Jerozolimskich. Palma jednocześnie symbolizuje stratę, jak i nową rzeczywistość. Jest hołdem dla chaotycznego rozwoju środkowo-europejskiej metropolii, jaką jest stolica Polski. W obliczu zmian klimatycznych egzotyczna roślina górująca nad miastem staje się też znakiem ostrzegawczym.
Palma stanęła na rondzie de Gaulle’a dzięki wysiłkowi aktywistów, wolontariuszy, artystów, instytucji oraz prywatnych firm. Od 2014 instalacja jest pod opieką warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W 2019 roku artystka wraz z Centrum UNEP/GRID-Warszawa przeprowadziła akcję, w której zielone liście zostały zastąpione wysuszonymi. Śmierć palmy miała zwrócić uwagę na zanieczyszczenie powietrza oraz globalne zmiany klimatyczne. Celem było zachęcenie ludzi i instytucji do podejmowania działań, które zapobiegną degradacji środowiska.
Autorka projektów publicznych, obiektów, filmów, instalacji oraz efemerycznych akcji i sytuacji realizowanych w przestrzeni miejskiej. Można je interpretować jako współczesne, niepozbawione ironii, wariacje na temat sztuki środowiskowej (community-based art), land-artu i tzw. estetyki relacyjnej, które artystka rozbija na elementy składowe, konsekwentnie stosując taktykę "obserwacji uczestniczącej". Studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w latach 1988-93, jednocześnie studiując historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1987-92. W 2007 roku została uhonorowana Paszportem "Polityki" za "niezwykłe projekty realizowane w przestrzeni publicznej, za wyciąganie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka" oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości. Autorka licznych prac, które na stałe weszły do kanonu historii polskiej sztuki współczesnej, m. in. "Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich" (2002 - do dziś) czy "Dotleniacz" (2007).
Description:
"Greetings from the Jerusalem Avenue", 2010
C-Print/photographic paper, 32 x 31 cm (dimensions in passe-partout window); , ed. 1/13,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
C-Print/papier fotograficzny