Powrót do DESA.PL
226 of Liczba obiektów: 79
226
Katarzyna Kozyra | "Piramida zwierząt", 1993/2018
Estymacja:
6,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
6,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Artysta
Katarzyna Kozyra (1963)
Wymiary
29,7 x 21 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier, 29,7 x 21 cm (w świetle oprawy), sygnowany p.d.: 'KKozyra' i opisany l.d.: '9/14', Hahnemühle
ed. 9/14

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Koń był jeden, ten zapłacony. Psów była masa, mogłam sobie wybierać, jakiego chciałam. Z tym że wszystkie miały ten sam feler – były nadgniłe. Dostałam wreszcie psa, którego kwadrans wcześniej uśpiono na życzenie właściciela. Kotów było ze sześć do wyboru, a koguty zatłukłam dwa, nie wiedziałam, który będzie lepszy, duży czy mały. Miałam problem: czy nie powinnam w imię konsekwencji kupić także żywe psy i koty i dać im w łepek. Co mnie powstrzymało? Emocje. Nie potrafiłabym tego, przynajmniej wtedy”.
Katarzyna Kozyra

Można śmiało powiedzieć, że „Piramida zwierząt” jest pracą, która dostarczyła największy rozgłos reprezentantce sztuki krytycznej, Katarzynie Kozyrze. Zaprezentowane, archiwalne zdjęcie przedstawia instalację, która była pracą dyplomową artystki, powstałą w 1993. Inspiracją do jej powstania była baśń braci Grimm „Muzykanci z Bremy”. „Piramida zwierząt” składa się z 4 wypchanych ciał zwierząt: konia, psa, kota i koguta oraz wideo dokumentującego proces usypiania i obdzierania ze skóry konia. Zwierzęta zostały wybrane osobiście przez artystkę, która następnie zleciła ich zabicie. Oprócz samej instalacji na pracę dyplomową składały się również drastyczne filmy, na których artystka zarejestrowała zabijanie konia. Praca odbyła się szerokim echem, także w prasie oraz telewizji. Początkowo były to głównie negatywne komentarze oraz wypowiedzi na temat podjętych działań. Katarzyna Kozyra, poprzez prowokująca akcję, unaoczniły społeczną hipokryzję – powszechną akceptację zabijania zwierząt, która jednak jest akceptowana tylko wtedy, gdy służy pragmatycznym oraz konkretnych celom człowieka.
Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, „Piramida Zwierząt” (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :”Akty anorektyczki” 1991, „Polaroidy czarno-białe” 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.

Description:
"Pyramid of Animals", 1993/2018
pigment print/paper, 29.7 x 21 cm (dimensions in frame); signed lower right: 'KKozyra' and described lower left: '9/14', Hahnemühle
ed. 9/14,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'KKozyra' i opisany l.d.: '9/14'
Literatura
porównaj: Bogusław Deptuła, Koniec wieku końcem sztuki, „Elle”, nr 2/1997, s. 53 (il.); porównaj: Stanisław Bukowski, Sztuka szoku, Express Wieczorny, nr 42, 2.03.1999 (il.); porównaj: Katarzyna Kozyra, In Art Dreams Come True, Wrocław 2007, s. 10 (il.)