216
Zbigniew Gostomski | Neon z cyklu "Dom", 2002
Estymacja:
80,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Artysta
Zbigniew Gostomski (1932 - 2017)
Wymiary
80 x 70 cm
Kategoria
Opis
plexi, 80 x 70 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Po roku 2000 powstał zbiór prac Zbigniewa Gostomskiego o wspólnej nazwie „Dom”. Był to cykl o charakterze otwartym, składający się z wielu prac wykonanych w różnych mediach: były to rysunki pastelem na papierze, szkice węglem czy tuszem, a także seria efektownych neonów. Wszystkie charakteryzowały się formalną prostotą: za pomocą linii ułożonych wewnątrz prostokąta artysta nakreślił zarysy architektury, obrazy tytułowego domu. Za każdym razem posłużył się liczbą od kilku do kilkunastu prostych, które na monochromatycznym tle przedstawiają w sposób niezwykle oszczędny widoki architektury, w której daje się rozpoznać widziany w przekroju dwuspadowy dach lub drzwi. Jest to zatem obraz domu niezwykle oszczędny i bazujący na wizualnych skojarzeniach, przywołujący język piktogramów. Niewielka liczba prostych w obrębie monochromatycznego, „pustego” pola obrazowego, za każdym razem ułożonych w inną figurę, którą mimo wszystko daje się rozpoznać jako dom, może być traktowana jako artystyczne ćwiczenie. Kolejne obiekty z cyklu mają charakter wariacji na ten sam temat. Wspomniany cykl interpretuje się w kontekście średniowiecznej maksymy, na którą powoływał się Gostomski, ukazującej artystyczną doskonałość jako sprawę świetnego opanowania formy. Zwraca się wówczas uwagę, że od wieków umiejętność posługiwania się proporcjami wywiedzionymi z matematycznych obliczeń pozostaje ważnym sposobem uzyskiwania wizualnej harmonii i artystycznej jakości. Podobne ćwiczenie z kompozycji zdaje się praktykować we wskazanym cyklu Gostomski, w którym raz za razem podejmuje motyw architektury zbudowanej z najprostszych elementów, niezmiennie dającej jednak efekt wizualnej iluzji, w której daje się rozpoznać motyw budowli.
Description:
Neon from the series "Home", 2002
plexiglass, 80 x 70 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Po roku 2000 powstał zbiór prac Zbigniewa Gostomskiego o wspólnej nazwie „Dom”. Był to cykl o charakterze otwartym, składający się z wielu prac wykonanych w różnych mediach: były to rysunki pastelem na papierze, szkice węglem czy tuszem, a także seria efektownych neonów. Wszystkie charakteryzowały się formalną prostotą: za pomocą linii ułożonych wewnątrz prostokąta artysta nakreślił zarysy architektury, obrazy tytułowego domu. Za każdym razem posłużył się liczbą od kilku do kilkunastu prostych, które na monochromatycznym tle przedstawiają w sposób niezwykle oszczędny widoki architektury, w której daje się rozpoznać widziany w przekroju dwuspadowy dach lub drzwi. Jest to zatem obraz domu niezwykle oszczędny i bazujący na wizualnych skojarzeniach, przywołujący język piktogramów. Niewielka liczba prostych w obrębie monochromatycznego, „pustego” pola obrazowego, za każdym razem ułożonych w inną figurę, którą mimo wszystko daje się rozpoznać jako dom, może być traktowana jako artystyczne ćwiczenie. Kolejne obiekty z cyklu mają charakter wariacji na ten sam temat. Wspomniany cykl interpretuje się w kontekście średniowiecznej maksymy, na którą powoływał się Gostomski, ukazującej artystyczną doskonałość jako sprawę świetnego opanowania formy. Zwraca się wówczas uwagę, że od wieków umiejętność posługiwania się proporcjami wywiedzionymi z matematycznych obliczeń pozostaje ważnym sposobem uzyskiwania wizualnej harmonii i artystycznej jakości. Podobne ćwiczenie z kompozycji zdaje się praktykować we wskazanym cyklu Gostomski, w którym raz za razem podejmuje motyw architektury zbudowanej z najprostszych elementów, niezmiennie dającej jednak efekt wizualnej iluzji, w której daje się rozpoznać motyw budowli.
Description:
Neon from the series "Home", 2002
plexiglass, 80 x 70 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
plexi
Literatura
porównaj: Lech Stangret, Zbigniew Gostomski. Ad Rem, Radom 2012, s. 92-93 (il.)