214
Aleksandra Ska | "Obiekt w posiadaniu", 2012
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Artysta
Aleksandra Ska (1975)
Wymiary
1. 320 x 40 cm
2. 272 x 20 cm
3. 208 x 14 cm
2. 272 x 20 cm
3. 208 x 14 cm
Kategoria
Opis
instalacja, 1. 320 x 40 cm
2. 272 x 20 cm
3. 208 x 14 cm, instalacja złożona z trzech kolumn z pianki z pamięcią kształtu i aluminium
ed. 1/3
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Obiekt w posiadaniu” jest instalacją, która kusi, aby ją dotknąć. Autorka stworzyła ten obiekt właśnie po to, aby zachęcić widzów do poznawania granic dotyku w kontakcie z rzeźbą eksponowaną na wystawie. Aleksandra Ska chciała zgłębić, jaką rolę odgrywa dotyk i percepcja dotykowa w doświadczeniu rzeźby. Artystkę do zajmowania się tym tematem zachęcał zakaz dotykania dzieł sztuki, który jest respektowany w większości muzeów i galerii sztuki.
Koncepcja „Obiektu w posiadaniu” powstała w odniesieniu do istniejącego dzieła „Niekończąca się kolumna” Constantina Brâncușiego. Rzeźba powstała w 1920. Przedstawia minimalistyczną w formie kolumnę, prototyp jednej z części pomnika z Târgu Jiu, będącego jednocześnie największą rzeźbiarską realizacją plenerową. Rzeźba Brâncușiego znajduje się w zrekonstruowanej przy paryskim Centrum Pompidou pracowni artysty. Jednak wejście do pracowni jest osłonięte grubą pancerną szybą. Kolumny nie tylko nie można dotknąć, ale nawet nie można do niej podejść. Dlatego kolumny Aleksandry Ska zostały zrobione z pianki. Pianki – miękkiej, ciepłej w dotyku, zapamiętującej swój kształt, aby można było ją bezkarnie przytulać i ugniatać. Dzieło autorki przyciąga swoją formą wizualną, ale po bliższym podejściu do instalacji na widzów oddziałuje również jej haptyczny charakter. Dzieła haptyczne, których określenie pochodzi od greckiego haptein i oznacza chwytanie, dotykanie, zrywają z dotychczasowymi regułami odbioru sztuki. Powodują u widza konieczność zaangażowania percepcji zmysłowej, wręcz cielesnej.
Podkreślenie „dotykalności” i dostępności instalacji „Obiekt w posiadaniu” podczas wystawy „Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce” w warszawskiej Zachęcie 2015 zostało zaznaczone umiejscowieniem pracy w przestrzeni galerii. Obiekt ustawiono tuż przy wejściach do sal wystawienniczych. Każdy wchodzący na wystawę musiał obok niego przejść. „Obiekt w posiadaniu” został zaprezentowany również w 2015 na indywidualnej wystawie artystki „Dom muz”, w której zyskał nowe odniesienia. Wspominała o nich Monika Marciniak: „Zestawione na nowo prace, w obecnym kontekście tworzą spójną historię skoncentrowaną wokół tematów opresji i dotyku, gdzie psychodeliczny przekaz miesza się z wysmakowanymi estetycznie obrazami. Możemy odnieść wrażenie, że artystka wciąga nas w pewien rodzaj stworzonego przez siebie eksperymentu, którego stajemy się częścią”.
Aleksandra Ska jest autorką instalacji, obiektów oraz filmów wideo. Pracuje w Akademii Sztuki w Szczecinie na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów, gdzie prowadzi Pracownię Rzeźby i Działań Przestrzennych. Jej prace były prezentowane na wystawach między innymi: „Stan życia. Polska sztuka współczesna w kontekście globalnym” w National Art Museum of China w Pekinie (2015), „Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce” w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie (2015), „Korespondencje. Sztuka Nowoczesna i Uniwersalizm” w Muzeum Sztuki Ms2 w Łodzi (2013). Aleksandra Ska była trzykrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2013 roku była rezydentką Triangle Art Association w Nowym Jorku.
Polska artystka intermedialna. Zajmuje się fotografią, sztuką wideo i instalacją. W latach 1995-2000 studiowała na wydziale Tkaniny i Ubioru na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W swojej sztuce odwołuje się do obszarów seksualności i podświadomości.
Trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 roku otrzymała pobyt rezydencjonalny w Egon Schiele Art Centrum w Czechach oraz rezydencję Triangle Art Association, New York City, USA w 2013 roku.
Obecnie kieruje Pracownią Rzeźby i Działań Przestrzennych na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów w Akademii Sztuki w Szczecinie.
Description:
"Object in Possession" - 3 kolumny, 2012
installation, 1. 320 x 40 cm
2. 272 x 20 cm
3. 208 x 14 cm; , the installation comprises of three columns made of memory foam and aluminium
ed. 1/3,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
2. 272 x 20 cm
3. 208 x 14 cm, instalacja złożona z trzech kolumn z pianki z pamięcią kształtu i aluminium
ed. 1/3
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Obiekt w posiadaniu” jest instalacją, która kusi, aby ją dotknąć. Autorka stworzyła ten obiekt właśnie po to, aby zachęcić widzów do poznawania granic dotyku w kontakcie z rzeźbą eksponowaną na wystawie. Aleksandra Ska chciała zgłębić, jaką rolę odgrywa dotyk i percepcja dotykowa w doświadczeniu rzeźby. Artystkę do zajmowania się tym tematem zachęcał zakaz dotykania dzieł sztuki, który jest respektowany w większości muzeów i galerii sztuki.
Koncepcja „Obiektu w posiadaniu” powstała w odniesieniu do istniejącego dzieła „Niekończąca się kolumna” Constantina Brâncușiego. Rzeźba powstała w 1920. Przedstawia minimalistyczną w formie kolumnę, prototyp jednej z części pomnika z Târgu Jiu, będącego jednocześnie największą rzeźbiarską realizacją plenerową. Rzeźba Brâncușiego znajduje się w zrekonstruowanej przy paryskim Centrum Pompidou pracowni artysty. Jednak wejście do pracowni jest osłonięte grubą pancerną szybą. Kolumny nie tylko nie można dotknąć, ale nawet nie można do niej podejść. Dlatego kolumny Aleksandry Ska zostały zrobione z pianki. Pianki – miękkiej, ciepłej w dotyku, zapamiętującej swój kształt, aby można było ją bezkarnie przytulać i ugniatać. Dzieło autorki przyciąga swoją formą wizualną, ale po bliższym podejściu do instalacji na widzów oddziałuje również jej haptyczny charakter. Dzieła haptyczne, których określenie pochodzi od greckiego haptein i oznacza chwytanie, dotykanie, zrywają z dotychczasowymi regułami odbioru sztuki. Powodują u widza konieczność zaangażowania percepcji zmysłowej, wręcz cielesnej.
Podkreślenie „dotykalności” i dostępności instalacji „Obiekt w posiadaniu” podczas wystawy „Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce” w warszawskiej Zachęcie 2015 zostało zaznaczone umiejscowieniem pracy w przestrzeni galerii. Obiekt ustawiono tuż przy wejściach do sal wystawienniczych. Każdy wchodzący na wystawę musiał obok niego przejść. „Obiekt w posiadaniu” został zaprezentowany również w 2015 na indywidualnej wystawie artystki „Dom muz”, w której zyskał nowe odniesienia. Wspominała o nich Monika Marciniak: „Zestawione na nowo prace, w obecnym kontekście tworzą spójną historię skoncentrowaną wokół tematów opresji i dotyku, gdzie psychodeliczny przekaz miesza się z wysmakowanymi estetycznie obrazami. Możemy odnieść wrażenie, że artystka wciąga nas w pewien rodzaj stworzonego przez siebie eksperymentu, którego stajemy się częścią”.
Aleksandra Ska jest autorką instalacji, obiektów oraz filmów wideo. Pracuje w Akademii Sztuki w Szczecinie na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów, gdzie prowadzi Pracownię Rzeźby i Działań Przestrzennych. Jej prace były prezentowane na wystawach między innymi: „Stan życia. Polska sztuka współczesna w kontekście globalnym” w National Art Museum of China w Pekinie (2015), „Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce” w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie (2015), „Korespondencje. Sztuka Nowoczesna i Uniwersalizm” w Muzeum Sztuki Ms2 w Łodzi (2013). Aleksandra Ska była trzykrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2013 roku była rezydentką Triangle Art Association w Nowym Jorku.
Polska artystka intermedialna. Zajmuje się fotografią, sztuką wideo i instalacją. W latach 1995-2000 studiowała na wydziale Tkaniny i Ubioru na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W swojej sztuce odwołuje się do obszarów seksualności i podświadomości.
Trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 roku otrzymała pobyt rezydencjonalny w Egon Schiele Art Centrum w Czechach oraz rezydencję Triangle Art Association, New York City, USA w 2013 roku.
Obecnie kieruje Pracownią Rzeźby i Działań Przestrzennych na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów w Akademii Sztuki w Szczecinie.
Description:
"Object in Possession" - 3 kolumny, 2012
installation, 1. 320 x 40 cm
2. 272 x 20 cm
3. 208 x 14 cm; , the installation comprises of three columns made of memory foam and aluminium
ed. 1/3,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
instalacja
Wystawiany
Aleksandra Ska, Obiekt w posiadaniu, Fundacja 9/11 Art Space, Poznań, 8.11.2012; Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 7.03-31.05.2015; (Nie) dotykaj! Haptyczne aspekty sztuki polskiej po 1945 roku, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń, 11.04-17.05.2015; Aleksandra Ska, Dom muz, BWA, Jelenia Góra, 13.11-13.12.2015; Dotyk, Galeria Miejska BWA, Kielce, 17.09-14.10.2016; Dotyk, Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz, 15.12.2016-29.01.2017