Powrót do DESA.PL
201 of Liczba obiektów: 79
201
Maria Pinińska-Bereś | Kolaż, lata 90. XX w.
Estymacja:
14,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Wymiary
20,5 x 26,6 cm
Opis
kolaż, akwarela, ołówek/papier, 20,5 x 26,6 cm, sygnowany na odwrociu: 'M. Pinińska Bereś',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Drobne prace na papierze, takie jak prezentowana, często w postaci szkiców, rysunków i kolaży, Maria Pinińska-Bereś wykonywała „mimochodem, na czymkolwiek” – jak sama pisała. Rysunek towarzyszył realizacjom przestrzennym jako ślad kreatywnego procesu. Stanowił narzędzie do przemyśleń artystycznych decyzji, nie zaś osobne medium wyrazu ekspresji. Wyjątkiem były instalacje o rysunkowym charakterze oraz towarzyszące im szkice, które Pinińska-Bereś zaprezentowała w 1994 na Międzynarodowym Triennale Rysunku we Wrocławiu. Z biegiem lat, kiedy artystka zaczęła spisywać wspomnienia i budować refleksje wokół swojej twórczej działalności, wiele z ulotnych szkiców połączyła w kolaże.
Tworząc je na bieżąco, artystka nie traktowała swoich prac na papierze w sposób równorzędny do innych środków wyrazu twórczego, nie opatrywała ich datami i tytułami. Mimo to rysunek odgrywa zaskakująco ważną rolę w głównym obszarze jej twórczości. Rysunkowa kreska w formie rytu w betonie pojawia się w pracy „Dama z ptaszkiem” (1964). Rysunek pojawia się w też w formie odcisków ciała w tworzonych z papier mâché gorsetach (w latach 60. i w 1972) czy jako fragment zdekomponowanego kobiecego ciała (portret, łono, cień biustu…) w „Psychomebelkach”. Często towarzyszy mu kaligraficzne pismo. W pracach z lat 70. pojawiły się rzeźby o charakterze rysunku w przestrzeni, powstały też studia do performansów. Przyjmują formy konceptualnych szkiców, czasem wykresów, rzutów czy studiów ruchu postaci w przestrzeni. Szkicowe w charakterze, czasem muśnięte bieliźnianym różem – wizytówką Pinińskiej, ujawniają sposób, w jaki postrzegała formę, zawsze nadrzędną w stosunku do stojących za nią treści, co sama wielokrotnie podkreślała.Tworząc je na bieżąco, artystka nie traktowała swoich prac na papierze w sposób równorzędny do innych środków wyrazu twórczego, nie opatrywała ich datami i tytułami. Mimo to rysunek odgrywa zaskakująco ważną rolę w głównym obszarze jej twórczości. Rysunkowa kreska w formie rytu w betonie pojawia się w pracy „Dama z ptaszkiem” (1964). Rysunek pojawia się w też w formie odcisków ciała w tworzonych z papier mâché gorsetach (w latach 60. i w 1972) czy jako fragment zdekomponowanego kobiecego ciała (portret, łono, cień biustu…) w „Psychomebelkach”. Często towarzyszy mu kaligraficzne pismo. W pracach z lat 70. pojawiły się rzeźby o charakterze rysunku w przestrzeni, powstały też studia do performansów. Przyjmują formy konceptualnych szkiców, czasem wykresów, rzutów czy studiów ruchu postaci w przestrzeni. Szkicowe w charakterze, czasem muśnięte bieliźnianym różem – wizytówką Pinińskiej, ujawniają sposób, w jaki postrzegała formę, zawsze nadrzędną w stosunku do stojących za nią treści, co sama wielokrotnie podkreślała.
Polska rzeźbiarka i performerka. W latach 1950-1956 studiowała na wydziale rzeźby ASP w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiego. Jej twórczość wpisuje się w nurt feminizmu w sztuce, rozliczający odwieczną rolę kobiety w patriarchalnym społeczeństwie. Uważała, że aby sztuka była w pełni kobieca, powinna sięgnąć do tradycyjnie przypisywanych kobietom technik. Mówiła: "Moje rzeźby były ręcznie szyte, wypychane, modelowane i pokrywane kolorem. Spełniłam postulat, abym sama mogła swoje rzeźby nosić. Przy wcześniejszych pracach odlewanych w betonie musiałam przy transportach zawsze liczyć na męską pomoc".

Description:
Collage, lata 90. XX w.
collage, watercolour, pencil/papier, 20.5 x 26.6 cm; signed on the reverse: 'M. Pininska Beres', signed on the reverse: 'M. Pininska Beres',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż, akwarela, ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: 'M. Pinińska Bereś'