20
Aniela Pawlikowska Lela | Portret Zofii Komornickiej , 1940
Estymacja:
6,000 zł - 10,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
61 x 47 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
kredka, pastel/papier , 61 x 47 cm (w świetle oprawy), sygnowany i datowany p.d.: 'L.Pawlikowska | VII.40',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Aniela Pawlikowska z domu Wolska, pochodziła z inteligenckiej lwowskiej rodziny. Była córką poetki Maryli Wolskiej, wnuczką Wandy Monné (muzy i narzeczonej Artura Grottgera) oraz siostrą kolejnej poetki – Beaty Obertyńskiej. Poślubiła pisarza i wydawcę, Michała Pawlikowskiego, dla ojca którego twórca stylu zakopiańskiego – Stanisław Witkiewicz – zaprojektował Willę pod Jedlami. To właśnie mąż zachęcił Anielę do szlifowania talentu plastycznego i studiów jako wolny słuchacz w krakowskiej ASP. Małżeństwo Pawlikowscy w 1925 roku założyło „Bibliotekę Medycką”, gdzie Lela była odpowiedzialna za artystyczną stronę wydawnictw i często wykonywała ilustracje do publikacji. Lata 30. to okres wielkiej popularności artystki, eksponującej swoje prace na licznych wystawach. W czasie II wojny światowej najpierw przebywała we Lwowie pod okupacją radziecką, a potem w Krakowie oraz Zakopanem. W 1942 roku wraz z dziećmi wyjechała do Rzymu, gdzie w Prymasowskim Komitecie Pomocy Uchodźcom pracował jej mąż. Po wojnie na stałe zamieszkała w Londynie, a jej twórczość portretowa stała się podstawą utrzymania rodziny. W Wielkiej Brytanii zyskała rangę wyśmienitej portrecistki, upamiętniając podobizny między innymi: Aleksandry księżniczki Kentu oraz kilkakrotnie Diany Spencer, przyszłej księżnej Walii oraz również przebywających w Londynie polskich polityków i dyplomatów z całego świata.
Lela Pawlikowska uznawana była za mistrzynię stylizacji i reprezentantkę nurtu art déco. Prezentowany portret Zofii Komornickiej jest jednak odmiennym przykładem ukłonu artystki wobec sztuki dawnych mistrzów. Ubrana w renesansową suknię Zofia trzyma w ręku goździk, który stanowi paralelę do kwiatowego atrybuty Madonny z obrazów Leonarda czy Albrechta Dürera oraz Mężczyzny z Goździkiem Jana van Eycka.
Description:
Portret Zofii Komornickiej , 1940
crayon, pastel/paper, 61 x 47 cm (dimensions in frame); sygnowany i datowany p.d.: 'L.Pawlikowska | VII.40',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Aniela Pawlikowska z domu Wolska, pochodziła z inteligenckiej lwowskiej rodziny. Była córką poetki Maryli Wolskiej, wnuczką Wandy Monné (muzy i narzeczonej Artura Grottgera) oraz siostrą kolejnej poetki – Beaty Obertyńskiej. Poślubiła pisarza i wydawcę, Michała Pawlikowskiego, dla ojca którego twórca stylu zakopiańskiego – Stanisław Witkiewicz – zaprojektował Willę pod Jedlami. To właśnie mąż zachęcił Anielę do szlifowania talentu plastycznego i studiów jako wolny słuchacz w krakowskiej ASP. Małżeństwo Pawlikowscy w 1925 roku założyło „Bibliotekę Medycką”, gdzie Lela była odpowiedzialna za artystyczną stronę wydawnictw i często wykonywała ilustracje do publikacji. Lata 30. to okres wielkiej popularności artystki, eksponującej swoje prace na licznych wystawach. W czasie II wojny światowej najpierw przebywała we Lwowie pod okupacją radziecką, a potem w Krakowie oraz Zakopanem. W 1942 roku wraz z dziećmi wyjechała do Rzymu, gdzie w Prymasowskim Komitecie Pomocy Uchodźcom pracował jej mąż. Po wojnie na stałe zamieszkała w Londynie, a jej twórczość portretowa stała się podstawą utrzymania rodziny. W Wielkiej Brytanii zyskała rangę wyśmienitej portrecistki, upamiętniając podobizny między innymi: Aleksandry księżniczki Kentu oraz kilkakrotnie Diany Spencer, przyszłej księżnej Walii oraz również przebywających w Londynie polskich polityków i dyplomatów z całego świata.
Lela Pawlikowska uznawana była za mistrzynię stylizacji i reprezentantkę nurtu art déco. Prezentowany portret Zofii Komornickiej jest jednak odmiennym przykładem ukłonu artystki wobec sztuki dawnych mistrzów. Ubrana w renesansową suknię Zofia trzyma w ręku goździk, który stanowi paralelę do kwiatowego atrybuty Madonny z obrazów Leonarda czy Albrechta Dürera oraz Mężczyzny z Goździkiem Jana van Eycka.
Description:
Portret Zofii Komornickiej , 1940
crayon, pastel/paper, 61 x 47 cm (dimensions in frame); sygnowany i datowany p.d.: 'L.Pawlikowska | VII.40',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kredka, pastel/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'L.Pawlikowska | VII.40'