Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 69
31
Rajmund Ziemski | "Pejzaż 51/62", 1962
Estymacja:
70,000 zł - 100,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
125 x 45 cm
Opis
olej/płótno, 125 x 45 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'ZIEMSKI 62', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAZ 51/62 | 125 x 45' oraz nalepka informacyjna Galerie Alice Pauli w Lozannie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Rajmund Ziemski zadebiutował z gronem artystów pokazujących swoje prace w ramach wystawy „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi”, która odbyła się w Arsenale w 1955. Wystawiający w niej artyści otwarcie określili swoją postawę twórczą jako stojącą w sprzeczności z wizualnymi założeniami socrealizmu i koloryzmu w sztuce. Razem z Ziemskim swoje prace wystawiali Jan Lebenstein, Hilary Krzysztofiak, Jan Lenica, Alina Szapocznikow, Jan Tarasin, Jerzy Tchórzewski czy Stefan Gierowski. Słynny Arsenał 55 doczekał się późniejszych retrospektywnych reedycji w 1977, 1989 i wreszcie w 2019, kiedy do życia została powołana fundacja upamiętniająca Arsenał. Skala historycznego wpływu Arsenału przełożyła się na nowy język malarski, w którym forma stała się odzwierciedleniem warstwy metafizyczno-moralnej, dotykającej najogólniejszych, jak i często zarazem najtrudniejszych zagadnień dotyczących ludzkiej natury. W dziele Ziemskiego o tytule „Pejzaż 51/62” (1962) zdaje się mieć dwoiste znaczenie. Z jednej strony widz może odczytać z obrazu uproszczone, ikonograficzne niemal przedstawienia elementów naturalnego krajobrazu – fragment torów i konstrukcję przypominającą dom z kominem o przesadnie dużych oknach. Z drugiej strony niejednoznaczność i nieczytelność form sprawia, że bardziej osobista sfera znaczeniowa, wskazująca na osobistość tego wewnętrznego krajobrazu jest równie, jeśli nie bardziej przekonująca. Czerwono-czarna szata kolorystyczna, w połączeniu z bogatym, teksturalnym impasto, sugeruje niemal złowieszczy wymiar znaczeniowy, przywołujący prawdy o przeciwieństwach dobra i zła tworzących ludzką naturę.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w 1955 roku obronił dyplom w pracowni Artura Nacht-Samborskiego. Przez kilkadziesiąt lat był profesorem tej uczelni. Debiutował na „poodwilżowej” wystawie w „Arsenale” w 1955 roku. Na przełomie lat 50. i 60. współpracował z Galerią Klubu Krzywego Koła. W 1979 roku otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego obrazy znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz wielu kolekcjach w kraju i zagranicą.

Description:
"Landscape no. 51/62", 1962
oil/canvas, 125 x 45 cm; signed and dated lower left: 'ZIEMSKI 62', signed, dated and described on the reverse: RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAZ 51/62 | 125 x 45' and the information sticker from Alice Pauli Gallery in Lausanne

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'ZIEMSKI 62'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0