Powrót do DESA.PL
29 of Liczba obiektów: 69
29
Jacek Sempoliński | "Wisła. Męćmierz", 1987
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
81,5 x 65,5 cm
Opis
olej/płótno, 81,5 x 65,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'SempJ’87 | Wisła | Męćmierz' oraz wskazówka montażowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Jacek Sempoliński to artysta niezwykły przede wszystkim ze względu na mnogość swoich talentów – oprócz malarstwa i rysunku zasłynął także jako pedagog, eseista i krytyk. Formatywnym wydarzeniem dla twórczości Sempolińskiego była wystawa młodej sztuki „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi”, która odbyła się w Arsenale w 1955. Wystawiający w niej artyści otwarcie określili swoją postawę twórczą jako stojącą w sprzeczności z wizualnymi założeniami socrealizmu i koloryzmu w sztuce. Sempoliński wystawiał tam razem z gronem artystów, które trwale zdefiniowało II połowę XX wieku – z Janem Lebensteinem, Hilarym Krzysztofiakiem, Janem Lenicą, Aliną Szapocznikow, Janem Tarasinem, Jerzym Tchórzewskim czy Stefanem Gierowskim. Słynny Arsenał 55 doczekał się późniejszych retrospektywnych reedycji w 1977, 1989 i wreszcie w 2019, kiedy do życia została powołana fundacja upamiętniająca Arsenał. Tak poważne historycznie podłoże przełożyło się na nacechowany metafizycznie język malarski, w którym zabiegi formalne są tylko nośnikiem zagadnień ogólnoludzkich, etycznych. Na pytanie Elżbiety Dzikowskiej o to, co w obrazie jest najważniejsze, Sempoliński odpowiedział: „Płaszczyzna, przestrzeń, forma. Jest to nie tylko najważniejsze; to obsesja. Formę – cel sztuki – pojmuję jako punkt leżący na granicy pomiędzy egzystencją a transcendencją. W połowie należy do materii, a w połowie do spraw ducha. Trzeba do tego celu dążyć, chociaż pełni się nie osiągnie”.
W czasie wojny uczył się w Warszawie malarstwa w konspiracyjnej szkole im. Konrada Krzyżanowskiego. W 1951 skończył warszawską ASP, dyplom otrzymał w 1956. Jest profesorem na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej Akademii. Jest również eseistą, krytykiem sztuki, scenografem. Był współautorem polichromii na kamieniczkach Rynku Starego Miasta w Warszawie. Laureat jednej z głównych nagród podczas legendarnej wystawy w Arsenale (1955). W 1977 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w kolekcjach muzealnych, m.in.: Muzeum Narodowym w Warszawie, Kielcach, ASP w Warszawie. Monograficzną wystawę artysty zaprezentowała warszawska Zachęta w 2002 roku.

Description:
"Vistula. Mecmierz", 1987
oil/canvas, 81.5 x 65.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'SempJ’87 | Wisla | Mecmierz' and instalment instruction,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'SempJ’87 | Wisła | Męćmierz' oraz wskazówka montażowa