Powrót do DESA.PL
25 of Liczba obiektów: 69
25
Tomasz Tatarczyk | "Trzech artystów", 1985
Estymacja:
220,000 zł - 300,000 zł
Sprzedane
240,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
119 x 169,5 cm
Opis
olej/płótno, 119 x 169,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMASZ TATARCZYK | "TRZECH ARTYSTÓW" - "THREE ARTISTS" | Varnanas | 1985'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Tematyka prac Tatarczyka, powtarzająca się w jego twórczości przez lata, była dla niego sposobnością dla stosowania różnorodnych rozwiązań czysto malarskich. Dlatego też powtarzalna treść pozwalała artyście na stosowanie coraz to innych środków formalnych, co pozwalało mu uniknąć monotonii. Wspomniane środki to: zróżnicowane faktury, barwy, układy kompozycyjne. Zatem twórczość Tatarczyka można postrzegać jako zbiór wariantów do rozwiązania podobnego problemu malarskiego, jakim był dla niego pejzaż, a dokładniej widoki lasu, zalesionych wzgórz i zaśnieżonych dróg. O wyborze malarskiego motywu tak mówił sam artysta: „Rodzą się czasami przypadkowo. Chodzę, krążę wokół tematu, wokół wycinków rzeczywistości, która na mnie szczególnie oddziałuje – i mam coraz wyraźniejszą, mocniejszą potrzebę, żeby coś z tym zrobić. Wtedy zaczynam pracować i rozwijam temat w cykl, aby przyjrzeć mu się z różnych stron. Oczywiście, na wybór tematu ma też wpływ stan mojego ducha, a także muzeum wyobraźni – dzieła sztuki, sceny z dzieciństwa, nawet kadry z filmu. Na przykład z filmów Jarmuscha, czarno-białych, tchnących pustką i zagubieniem” (Elżbieta Dzikowska, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Izabelin – Warszawa 2011, s. 252).
Podobnie w jego twórczości wyglądało zagadnienie „martwej natury”, czyli przedmiotów, które artysta obrazował na swoich płótnach. Bywały to przedmioty, które artysta znajdował w swoim otoczeniu, związane przykładowo z miejscem zamieszkania, jak chociażby piły – narzędzia stale obecne w wiejskim otoczeniu artysty, związane z wycinką drzew. One również, pojawiając się w monochromatycznej estetyce czerni i bieli, stawały się tematem będącym punktem wyjścia dla malarskiego „rozstrzygnięcia”, punktem wyjścia dla kwestii czysto obrazowych – kompozycyjnych i kolorystycznych.
Wyjątkowa dla przedstawionej tutaj martwej natury Tatarczyka jest jej alegoryczność. Obraz ten przedstawia 3 sztalugi. Malowanie czernią na czerni z trudem pozwala dostrzec motyw obrazu. Wyłania się on podczas oglądu w odpowiednim oświetleniu, pod odpowiednim kątem widzenia. Nie są to jednak, jak się wydaje, przypadkowe sztalugi, które artysta zobaczył na przykład w swojej pracowni. Są one metaforą współzawodnictwa. Tytuł obrazu brzmi „Trzech artystów”, a zaprezentowane na nim sztalugi mają być symbolami trzech postaci. Ich opis sugeruje, że jest to malarskie podium – Tatarczyk ponumerował sztalugi na kształt sportowego podium, które zajmują medaliści i medalistki.
Sztalugi pozostają jednak puste, nie są podporą dla żadnych obrazów. Zagadkowa pozostaje zatem tematyka tego konkursu. Czy płótno odnosi się do ogólnej kondycji artysty „skazanego” na konkurowanie z innymi twórcami i twórczyniami? Prosta kompozycja, przedstawiająca być może widok zaobserwowany w otoczeniu artysty, została na płótnie przedstawiona w alegorię sztuki czy społecznego funkcjonowania artysty. Sztalugi są ledwo widoczne. Ich kształt rytmicznie znaczy czarne tło, z którego lekko wybijają się „na powierzchnię”. Artysta zastosował tutaj maksymalny minimalizm środków, aby wydobyć dzięki temu swoje malarskie umiejętności – zaprezentować zdolność do malowania choćby jednym kolorem, na podłożu, które nie stanowi barwnego kontrastu. Zadanie, które może wydawać się skazane na niepowodzenie, stało się tutaj dla artysty wyzwaniem. To zmaganie wydaje się korespondować z tematyką obrazu, która mówi przecież o rywalizacji i dążeniu do uznania. Monochromatyczność obrazu miała wynikać z chęci stworzenia sztuki „cichej”, nie krzykliwej. Jej znaczenie i walory formalne miały wynikać raczej z umiejętności radzenia sobie w tak „surowych warunkach”. Jak tłumaczył sam artysta: „Nie chcę go używać dla epatowania barwą. W pewnym sensie moje kolory są ukryte, także dosłownie. Na monochromatyczną z pozoru powierzchnię moich obrazów składa się wiele warstw farby”.

Swoje życie dzielił pomiędzy Warszawę, a dom pod Kazimierzem. Natura i pejzaż były jego naturalnym środowiskiem i inspiracją. Studiował w warszawskiej ASP, wcześniej ukończył studia na Politechnice. Jego twórczość jest efektem wnikliwej obserwacji wybranych z otoczenia i wielokrotnie powtarzanych motywów: zamknięte bramy, drogi, wzgórza, wąwozy, woda i unoszące się na jej powierzchni łodzie lub brodzące w niej psy. Od 1984 roku współpracował z Galerią Foksal w Warszawie. Jego prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych m.in. w : Galerii Foksal, galerii BWA w Lublinie, Galerii Awangarda we Wrocławiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii 86 w Łodzi, w Galerii Zachęta w Warszawie, Soho Center for Visual Arts w Nowym Jorku, Galerie Ucher, Kolonia. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych. W 1999 roku został laureatem Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w N owym Jorku; Fundacji Sorosa w USA i Fundacji Rockefellera we Włoszech. W ostatnim czasie walczył z chorobą, malował mniej. W 2009 roku uhonorowany został za 2008 rok nagrodą im. Jana Cybisa przyznawaną wybitnym malarzom przez Związek Polskich Artystów Plastyków za całokształt twórczości.

Description:
"Three artists", 1985
oil/canvas, 119 x 169.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'TOMASZ TATARCZYK | "TRZECH ARTYSTOW" - "THREE ARTISTS" | Varnanas | 1985',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMASZ TATARCZYK | "TRZECH ARTYSTÓW" - "THREE ARTISTS" | Varnanas | 1985'
Proweniencja
Collection Fondation Matsson, Szwecja; kolekcja prywatna, Belgia; Vente Runfeldts Auktioner AB, Lund, Szwecja, styczeń 1996 Drouot Richelieu, Marsylia, czerwiec 2018; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0