23
Karolina Jabłońska | "Autoportret z lwem", 2013
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Karolina Jabłońska (1991)
Wymiary
140 x 185 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 140 x 185 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'K. Jabłońska | 10. 13',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Karolina Jabłońska należy do najbardziej rozpoznawalnych artystek nowego pokolenia, która stopniowo i konsekwentnie ugruntowała swoją pozycję, czego świadectwem jest chociażby wygrana w konkursie Eugeniusza Gepperta w 2016 roku, a następnie udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą jak i gwałtownie rosnący popyt na nowe prace spod jej pędzla. Twórczość Jabłońskiej nosi ślady neoekspresjonistycznych tendencji, a deformacje i uproszczenia, którym poddaje wizerunki malowanych postaci, sugerują wręcz celowo prymitywizujące skłonności. Charakterystyczne dla malarstwa Jabłońskiej jest wykorzystywanie uproszczonego, jak gdyby kanciastego, wizerunku bohaterki – kobiety, z którą jak sama mówi, często identyfikuje się z praktycznych przyczyn dostępności modelki. Innym, niemalże równie istotnym motywem, zwłaszcza we wczesnej twórczości artystki, są wizerunki zwierząt – wielkich kotów, koni. W „Autoportrecie z lwem” (2013), Jabłońska jasno odwołuje się do obu tych tendencji, budując narrację sytuacji wewnątrz obrazu poprzez wykorzystanie konwencji ironicznego żartu. Artystka portretuje więc siebie w groteskowej sytuacji próby naśladowania dzikiego zwierzęcia. Robi to jednak w sposób prześmiewczy, przechadzając się na czworakach w bluzce w cętki imitującej futro innego wielkiego kota – geparda. Prawdopodobnie podświadomą sferą ironicznego żartu jest próba odwrócenia stereotypów płciowych i obnażenie zwierzęcej strony ludzkiej natury. Poprzez wyraźnie autotematyczne odwołania, Jabłońska stawia też pytania o rolę jednostki, artystki, kobiety, w otaczającym świecie, dążąc do ukazania tylko najbardziej surowych i odartych z estetyzujących elementów, emocji. Karykaturalna forma ludzkich i zwierzęcych figur przywołuje na myśl dziecięce rysunki, szczere i naiwne w swojej prostocie, pozbawione niepotrzebnych pozorów i chowanych emocji.
Studiowała malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni profesora Leszka Misiaka (2010-2015). W 2014 roku brała udział w półrocznym stażu na UMPRUM w Pradze (Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze). Tworzy obrazy, rysunki i rzeźby. W swoich pracach przedstawia całe spektrum ludzkich zachowań i emocji; interesują ją ograniczenia, w których egzystujemy - zarówno te nałożone z zewnątrz, jak i takie, które wynikają z nas samych. Jej wystawy indywidualne oraz wystawy zbiorowe, w których uczestniczyła można było zobaczyć głównie w krakowskich galeriach, m.in. w Galerii Szara Kamienica. Ostatnio artystka wzięła udział w wystawie „Potencja” w Galerii Raster w Warszawie, a w 2014 roku jej prace pokazano na targach "Berliner Liste".
Description:
"Self-portrait with a lion", 2013
oil/canvas, 140 x 185 cm; signed and dated on the reverse: 'K. Jablonska | 10. 13 r.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Karolina Jabłońska należy do najbardziej rozpoznawalnych artystek nowego pokolenia, która stopniowo i konsekwentnie ugruntowała swoją pozycję, czego świadectwem jest chociażby wygrana w konkursie Eugeniusza Gepperta w 2016 roku, a następnie udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą jak i gwałtownie rosnący popyt na nowe prace spod jej pędzla. Twórczość Jabłońskiej nosi ślady neoekspresjonistycznych tendencji, a deformacje i uproszczenia, którym poddaje wizerunki malowanych postaci, sugerują wręcz celowo prymitywizujące skłonności. Charakterystyczne dla malarstwa Jabłońskiej jest wykorzystywanie uproszczonego, jak gdyby kanciastego, wizerunku bohaterki – kobiety, z którą jak sama mówi, często identyfikuje się z praktycznych przyczyn dostępności modelki. Innym, niemalże równie istotnym motywem, zwłaszcza we wczesnej twórczości artystki, są wizerunki zwierząt – wielkich kotów, koni. W „Autoportrecie z lwem” (2013), Jabłońska jasno odwołuje się do obu tych tendencji, budując narrację sytuacji wewnątrz obrazu poprzez wykorzystanie konwencji ironicznego żartu. Artystka portretuje więc siebie w groteskowej sytuacji próby naśladowania dzikiego zwierzęcia. Robi to jednak w sposób prześmiewczy, przechadzając się na czworakach w bluzce w cętki imitującej futro innego wielkiego kota – geparda. Prawdopodobnie podświadomą sferą ironicznego żartu jest próba odwrócenia stereotypów płciowych i obnażenie zwierzęcej strony ludzkiej natury. Poprzez wyraźnie autotematyczne odwołania, Jabłońska stawia też pytania o rolę jednostki, artystki, kobiety, w otaczającym świecie, dążąc do ukazania tylko najbardziej surowych i odartych z estetyzujących elementów, emocji. Karykaturalna forma ludzkich i zwierzęcych figur przywołuje na myśl dziecięce rysunki, szczere i naiwne w swojej prostocie, pozbawione niepotrzebnych pozorów i chowanych emocji.
Studiowała malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni profesora Leszka Misiaka (2010-2015). W 2014 roku brała udział w półrocznym stażu na UMPRUM w Pradze (Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze). Tworzy obrazy, rysunki i rzeźby. W swoich pracach przedstawia całe spektrum ludzkich zachowań i emocji; interesują ją ograniczenia, w których egzystujemy - zarówno te nałożone z zewnątrz, jak i takie, które wynikają z nas samych. Jej wystawy indywidualne oraz wystawy zbiorowe, w których uczestniczyła można było zobaczyć głównie w krakowskich galeriach, m.in. w Galerii Szara Kamienica. Ostatnio artystka wzięła udział w wystawie „Potencja” w Galerii Raster w Warszawie, a w 2014 roku jej prace pokazano na targach "Berliner Liste".
Description:
"Self-portrait with a lion", 2013
oil/canvas, 140 x 185 cm; signed and dated on the reverse: 'K. Jablonska | 10. 13 r.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'K. Jabłońska | 10. 13'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0