1
Aneta Grzeszykowska | Bez tytułu #18, z cyklu: "Portrety", 2006
Estymacja:
7,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
5,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Aneta Grzeszykowska (1974)
Wymiary
82 x 64,5 cm
Kategoria
Opis
C-Print/dibond, plexi, papier fotograficzny, 82 x 64,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Bez tytułu nr. 18 | 2006 | 3/5 | Aneta Grzeszykowska', ed. 3/5
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Niepokoją oczy skonstruowanych postaci – za bardzo się błyszczą, przyciągają uwagę. Być może właśnie w ten sposób – przyciągając wzrok ku wyrazistym oczom – artystka chce nawiązać relację z odbiorcą i wzbudzić jego zaufanie. Innym zabiegiem mającym na celu uwiarygodnienie jej prac, jest staranne dopracowanie cech wyglądu zewnętrznego tych nieistniejących postaci – im więcej szczegółów, takich jak kolczyki, tym naturalniejsze wydają się twarze”.
Ewelina Mykicka
Sztuka nowych mediów, a zwłaszcza fotografia, to główna forma wyrazu wybierana przez Anetę Grzeszykowską tworzącą zarówno indywidualnie, jak i w duecie z artystą Janem Smagą. Już we wczesnych latach po roku 2000 duet artystów mocno skupił się na fotografii, w intymny sposób uwieczniając widok ich wspólnej, domowej przestrzeni widzianej z lotu ptaka. Dopiero od około 2005 w twórczości Grzeszykowskiej wyróżnia się jeden dominujący temat – przedstawienia postaci, często portrety artystki lub członków jej rodziny, zwłaszcza dzieci. Są to prawie zawsze wizerunki noszące ślady cyfrowej manipulacji, która czasem ma jedynie łagodny, estetyzujący wymiar osiągany poprzez wyostrzenie balansu kolorów, a innym razem jest naniesieniem cyfrowej „maski” sprawiającej, iż ludzka twarz zyskuje fikcyjny, niemal sztuczny charakter. Dzieło „#18” pochodzi z serii prac powstałych w 2005-2006 pt. „Portrety”, w której wizerunki przedstawionych osób zostały całkowicie spreparowane przez artystkę na potrzeby projektu przy pomocy programów graficznych. Grzeszykowska wykreowała swoich bohaterów poprzez nanoszenie na siebie i modyfikowanie znalezionych zdjęć, uzyskując przekonujący efekt nawiązujący w swej idei do prac niemieckiego fotografa Thomasa Ruffa. Seria trzech fotografii dzieci („#16”, „#17”, „#18”), do której należy dzieło, stanowi najbardziej przekonujący przykład niepokojącej gry, którą konsekwentnie podejmuje artystka w swojej twórczości. „Chciałam, żeby ci ludzie byli na tyle wiarygodni, byśmy, dowiadując się, że oni nie istnieją, zaczynali wątpić w siebie” – mówi o cyklu Grzeszykowska. Dzieło „#18” stanowi doskonałe preludium dla późniejszych prac Grzeszykowskiej, w których wizerunki dzieci, tym razem własnej córki, odgrywają kluczową rolę, stanowiąc inspirację dla szmacianych a nie fotograficznych przedstawień.
Absolwentka ASP w Warszawie. W 2003 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury (z Janem Smagą). Brała udział w wielu ważnych wystawach międzynarodowych, jak berlińskie biennale (2006) i La Triennale w Paryżu (2012), a wystawiała również m.in. w New Museum oraz Sculpture Center w Nowym Jorku, Contemporary Art Museum w St. Louis, Folkwang Museum w Essen i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wystawa indywidualna w warszawskiej Zachęcie przyniosła jej nagrodę Paszport Polityki (2014). Jej prace znajdują się nie tylko w licznych kolekcjach prywatnych, ale również w prestiżowych zbiorach muzealnych, m.in.: Salomon Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fotomuseum Winterthur, Centre Pompidou w Paryżu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Sztuki w Łodzi.
Description:
Untitled #18, from the series: "Portraits", 2006
C-Print/photographic paper, plexi, dibond, 82 x 64.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Bez tytulu nr. 18 | 2006 | 3/5 | Aneta Grzeszykowska', ed. 3/5,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Niepokoją oczy skonstruowanych postaci – za bardzo się błyszczą, przyciągają uwagę. Być może właśnie w ten sposób – przyciągając wzrok ku wyrazistym oczom – artystka chce nawiązać relację z odbiorcą i wzbudzić jego zaufanie. Innym zabiegiem mającym na celu uwiarygodnienie jej prac, jest staranne dopracowanie cech wyglądu zewnętrznego tych nieistniejących postaci – im więcej szczegółów, takich jak kolczyki, tym naturalniejsze wydają się twarze”.
Ewelina Mykicka
Sztuka nowych mediów, a zwłaszcza fotografia, to główna forma wyrazu wybierana przez Anetę Grzeszykowską tworzącą zarówno indywidualnie, jak i w duecie z artystą Janem Smagą. Już we wczesnych latach po roku 2000 duet artystów mocno skupił się na fotografii, w intymny sposób uwieczniając widok ich wspólnej, domowej przestrzeni widzianej z lotu ptaka. Dopiero od około 2005 w twórczości Grzeszykowskiej wyróżnia się jeden dominujący temat – przedstawienia postaci, często portrety artystki lub członków jej rodziny, zwłaszcza dzieci. Są to prawie zawsze wizerunki noszące ślady cyfrowej manipulacji, która czasem ma jedynie łagodny, estetyzujący wymiar osiągany poprzez wyostrzenie balansu kolorów, a innym razem jest naniesieniem cyfrowej „maski” sprawiającej, iż ludzka twarz zyskuje fikcyjny, niemal sztuczny charakter. Dzieło „#18” pochodzi z serii prac powstałych w 2005-2006 pt. „Portrety”, w której wizerunki przedstawionych osób zostały całkowicie spreparowane przez artystkę na potrzeby projektu przy pomocy programów graficznych. Grzeszykowska wykreowała swoich bohaterów poprzez nanoszenie na siebie i modyfikowanie znalezionych zdjęć, uzyskując przekonujący efekt nawiązujący w swej idei do prac niemieckiego fotografa Thomasa Ruffa. Seria trzech fotografii dzieci („#16”, „#17”, „#18”), do której należy dzieło, stanowi najbardziej przekonujący przykład niepokojącej gry, którą konsekwentnie podejmuje artystka w swojej twórczości. „Chciałam, żeby ci ludzie byli na tyle wiarygodni, byśmy, dowiadując się, że oni nie istnieją, zaczynali wątpić w siebie” – mówi o cyklu Grzeszykowska. Dzieło „#18” stanowi doskonałe preludium dla późniejszych prac Grzeszykowskiej, w których wizerunki dzieci, tym razem własnej córki, odgrywają kluczową rolę, stanowiąc inspirację dla szmacianych a nie fotograficznych przedstawień.
Absolwentka ASP w Warszawie. W 2003 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury (z Janem Smagą). Brała udział w wielu ważnych wystawach międzynarodowych, jak berlińskie biennale (2006) i La Triennale w Paryżu (2012), a wystawiała również m.in. w New Museum oraz Sculpture Center w Nowym Jorku, Contemporary Art Museum w St. Louis, Folkwang Museum w Essen i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wystawa indywidualna w warszawskiej Zachęcie przyniosła jej nagrodę Paszport Polityki (2014). Jej prace znajdują się nie tylko w licznych kolekcjach prywatnych, ale również w prestiżowych zbiorach muzealnych, m.in.: Salomon Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fotomuseum Winterthur, Centre Pompidou w Paryżu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Sztuki w Łodzi.
Description:
Untitled #18, from the series: "Portraits", 2006
C-Print/photographic paper, plexi, dibond, 82 x 64.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Bez tytulu nr. 18 | 2006 | 3/5 | Aneta Grzeszykowska', ed. 3/5,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
C-Print/dibond, plexi, papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Bez tytułu nr. 18 | 2006 | 3/5 | Aneta Grzeszykowska'
Proweniencja
Galeria Raster, Warszawa; prywatna kolekcja, Polska
Wystawiany
Aneta Grzeszykowska, Nowe Prace, Galeria Raster, Warszawa 04.02.–18.03.2006; Aneta Grzeszykowska, Portrety, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Kraków 05-31.05.2007