66
Zygmunt Schreter | Martwa natura z butelką i kieliszkiem
Estymacja:
9,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
7,500 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Artysta
Zygmunt Schreter (1886 - 1977)
Wymiary
40 x 30 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 40 x 30 cm, sygnowany p.d.: 'Schreter', na odwrociu opisany oraz papierowe nalepki z opisem pracy
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zygmunt Schreter pochodził z zamożnej łódzkiej rodziny fabrykantów, byli zasymilowanymi Żydami, którzy uczęszczali do synagogi i celebrowali szabas. Pierwszy kontakt ze sztuką, dokładnie z grafiką, Zygmunt Schreter miał w fabryce ojca, gdzie rysował wzory tkanin. Ponadto był muzycznie uzdolniony, nauczony przez matkę grał na skrzypcach. Warto wspomnieć, że młodszy brat artysty, Karol (1899-1932) był znanym berlińskim pianistą, jego grę podziwiał podobno sam Einstein. Na skrzypcach grał także Zygmunt, ale ważniejszy w jego przypadku okazał się talent plastyczny – w łódzkim gimnazjum rosyjskim, do którego uczęszczał m.in. z poetą Julianem Tuwimem, kompozytorami Pawłem Kleckim i Aleksandrem Tansmanem, dostawał wyróżnienia za pierwsze prace, którymi były niezachowane wzory na tkaniny, realizowane podobno w fabryce ojca. Wśród jego młodzieńczych znajomości był także Jankiel Adler. Ponieważ podczas wybuchu I wojny światowej w 1914 przebywał z ojcem w Karlsbadzie został internowany, przebywając w Berlinie poznał Hermanna Strucka i Roberta Liebknechta. Uczęszczał na zajęcia bezpłatnej akademii malarstwa prowadzonej przez Lovisa Corintha i Martina Brandenborouga. Przyszły artysta został więc pomocnikiem w atelier Hermanna Stucka, niemieckiego grafika żydowskiego pochodzenia, związanego z berlińską secesją. Od Lovisa Corintha, Schreter przejął ekspresyjne zacięcie do szkicowego traktowania kompozycji i swobody w nakładaniu plam rozwibrowanego, świetlistego koloru, które do perfekcji rozwinie w dojrzałej, już paryskiej twórczości. Po raz pierwszy do Paryża był zdecydowany zamieszkać już w Paryżu na stałe; szybko zaangażował się więc w życie artystyczne stolicy Francji. Malował portrety ludzi ze swojego otoczenia oraz widoki francuskiej prowincji, po której często podróżował. Brał udział w wielu wystawach, były to m.in. Salony Jesienne, Salon Niezależnych i wystawy tematyczne akwarelistów. Tworzył pod dużym wpływem Cézanne’a, koneserzy sztuki najwyżej cenią tworzone przez Schretera obrazy przedstawiające wnętrza inspirowane kubizmem i sztuką japońską. Najwięcej rozpisywano się o ekspozycji z 1933 roku: „(…) p. Schreter jest rzeczywiście malarzem a przede wszystkiem akwarelistą najwyższej klasy, który potrafi połączyć znakomicie nastrój, oddany przez odpowiedni dobór kolorów, ze znakomitym rysunkiem, wskazującym na wysoką klasę ukształtowania artysty (…)” – pisał redaktor Eugenjusz Kronman. Początkowo zamieszkał w Villa Alesia przy rue de Chantollon, w dzielnicy bohemy artystycznej na Montparnassie, wchodząc tym samym w środowisko tak zwanej Szkoły Paryskiej. Do Polski Schreter ostatni raz przyjechał na otwarcie wystawy swoich prac w 1937 roku, a okres II wojny światowej przeżył ukrywając się w Paryżu. Mimo, że już w połowie lat 30. XX wieku przedstawiał się, jako artysta francuski to obywatelstwo tego kraju otrzymał dopiero w 1960 roku. W wielu zagranicznych opracowaniach Zygmunt Schreter jest przedstawiany, jako malarz francuski.
Studia artystyczne odbył w okresie I wojny światowej w Berlinie pod kierunkiem L. Corintha. W 1933 osiadł w Paryżu, gdzie związał się z kręgiem M. Kislinga. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w Amsterdamie, Brukseli i Honfleur. Indywidualne pokazy twórczości artysty odbyły się w Łodzi, Berlinie, Helsinkach, Nowym Jorku, Jerozolimie i Zurychu. Artysta malował portrety i sceny we wnętrzu zbliżone stylistycznie do ekspresjonistycznego nurtu "École de Paris". Utrwalał także rozsłonecznione pejzaże południowych rejonów Francji i Hiszpanii, martwe natury i kwiaty.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zygmunt Schreter pochodził z zamożnej łódzkiej rodziny fabrykantów, byli zasymilowanymi Żydami, którzy uczęszczali do synagogi i celebrowali szabas. Pierwszy kontakt ze sztuką, dokładnie z grafiką, Zygmunt Schreter miał w fabryce ojca, gdzie rysował wzory tkanin. Ponadto był muzycznie uzdolniony, nauczony przez matkę grał na skrzypcach. Warto wspomnieć, że młodszy brat artysty, Karol (1899-1932) był znanym berlińskim pianistą, jego grę podziwiał podobno sam Einstein. Na skrzypcach grał także Zygmunt, ale ważniejszy w jego przypadku okazał się talent plastyczny – w łódzkim gimnazjum rosyjskim, do którego uczęszczał m.in. z poetą Julianem Tuwimem, kompozytorami Pawłem Kleckim i Aleksandrem Tansmanem, dostawał wyróżnienia za pierwsze prace, którymi były niezachowane wzory na tkaniny, realizowane podobno w fabryce ojca. Wśród jego młodzieńczych znajomości był także Jankiel Adler. Ponieważ podczas wybuchu I wojny światowej w 1914 przebywał z ojcem w Karlsbadzie został internowany, przebywając w Berlinie poznał Hermanna Strucka i Roberta Liebknechta. Uczęszczał na zajęcia bezpłatnej akademii malarstwa prowadzonej przez Lovisa Corintha i Martina Brandenborouga. Przyszły artysta został więc pomocnikiem w atelier Hermanna Stucka, niemieckiego grafika żydowskiego pochodzenia, związanego z berlińską secesją. Od Lovisa Corintha, Schreter przejął ekspresyjne zacięcie do szkicowego traktowania kompozycji i swobody w nakładaniu plam rozwibrowanego, świetlistego koloru, które do perfekcji rozwinie w dojrzałej, już paryskiej twórczości. Po raz pierwszy do Paryża był zdecydowany zamieszkać już w Paryżu na stałe; szybko zaangażował się więc w życie artystyczne stolicy Francji. Malował portrety ludzi ze swojego otoczenia oraz widoki francuskiej prowincji, po której często podróżował. Brał udział w wielu wystawach, były to m.in. Salony Jesienne, Salon Niezależnych i wystawy tematyczne akwarelistów. Tworzył pod dużym wpływem Cézanne’a, koneserzy sztuki najwyżej cenią tworzone przez Schretera obrazy przedstawiające wnętrza inspirowane kubizmem i sztuką japońską. Najwięcej rozpisywano się o ekspozycji z 1933 roku: „(…) p. Schreter jest rzeczywiście malarzem a przede wszystkiem akwarelistą najwyższej klasy, który potrafi połączyć znakomicie nastrój, oddany przez odpowiedni dobór kolorów, ze znakomitym rysunkiem, wskazującym na wysoką klasę ukształtowania artysty (…)” – pisał redaktor Eugenjusz Kronman. Początkowo zamieszkał w Villa Alesia przy rue de Chantollon, w dzielnicy bohemy artystycznej na Montparnassie, wchodząc tym samym w środowisko tak zwanej Szkoły Paryskiej. Do Polski Schreter ostatni raz przyjechał na otwarcie wystawy swoich prac w 1937 roku, a okres II wojny światowej przeżył ukrywając się w Paryżu. Mimo, że już w połowie lat 30. XX wieku przedstawiał się, jako artysta francuski to obywatelstwo tego kraju otrzymał dopiero w 1960 roku. W wielu zagranicznych opracowaniach Zygmunt Schreter jest przedstawiany, jako malarz francuski.
Studia artystyczne odbył w okresie I wojny światowej w Berlinie pod kierunkiem L. Corintha. W 1933 osiadł w Paryżu, gdzie związał się z kręgiem M. Kislinga. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w Amsterdamie, Brukseli i Honfleur. Indywidualne pokazy twórczości artysty odbyły się w Łodzi, Berlinie, Helsinkach, Nowym Jorku, Jerozolimie i Zurychu. Artysta malował portrety i sceny we wnętrzu zbliżone stylistycznie do ekspresjonistycznego nurtu "École de Paris". Utrwalał także rozsłonecznione pejzaże południowych rejonów Francji i Hiszpanii, martwe natury i kwiaty.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Schreter'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
Literatura
0
Wystawiany
0