108
Stanisław Szukalski | Pomnik Kopernika, 1973
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
3,500 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna i Sztuka Współczesna
Wymiary
50,3 x 39,1 cm (zadruk)
Kategoria
Opis
serigrafia barwna/papier, 50,3 x 39,1 cm (zadruk), do pracy dołączony certyfikat Archives Szukalski
u dołu opis typograficzny: 'THE PROJECT, BY SZUKASLKI [sic], FOR THE MONUMENT OF KOPERNIK-(US), THE YOUTH | WHO DARED TO SINGLE-HANDEDLY STOP THE SUN AND SPIN THE EARTH WITH | THE OTHER QUADRILLIONS OF PLANETS AND STARS TO CIRCLE AROUND IT.'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.
Description:
Copernicus Monument, 1973
coloured serigraph/paper, 50.3 x 39.1 cm (image); certificate of authenticity by Archives Szukalski;
inscribed below the image: 'THE PROJECT, BY SZUKASLKI [sic], FOR THE MONUMENT OF KOPERNIK-(US), THE YOUTH | WHO DARED TO SINGLE-HANDEDLY STOP THE SUN AND SPIN THE EARTH WITH | THE OTHER QUADRILLIONS OF PLANETS AND STARS TO CIRCLE AROUND IT.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
u dołu opis typograficzny: 'THE PROJECT, BY SZUKASLKI [sic], FOR THE MONUMENT OF KOPERNIK-(US), THE YOUTH | WHO DARED TO SINGLE-HANDEDLY STOP THE SUN AND SPIN THE EARTH WITH | THE OTHER QUADRILLIONS OF PLANETS AND STARS TO CIRCLE AROUND IT.'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.
Description:
Copernicus Monument, 1973
coloured serigraph/paper, 50.3 x 39.1 cm (image); certificate of authenticity by Archives Szukalski;
inscribed below the image: 'THE PROJECT, BY SZUKASLKI [sic], FOR THE MONUMENT OF KOPERNIK-(US), THE YOUTH | WHO DARED TO SINGLE-HANDEDLY STOP THE SUN AND SPIN THE EARTH WITH | THE OTHER QUADRILLIONS OF PLANETS AND STARS TO CIRCLE AROUND IT.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
serigrafia barwna/papier
Literatura
Lechosław Lameński, Stach z Warty Szukalski i Szczep Rogate Serce, Lublin 2007, s. 52, 87, 105-106, 119, 189-90