Powrót do DESA.PL
22 of Liczba obiektów: 61
22
Barbara Falender | Zmrok, 1981
Estymacja:
28,000 zł - 38,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Barbara Falender (1947)
Wymiary
63 x 30 x 30 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 63 x 30 x 30 cm, sygnowany na podstawie: 'FALENDER', inne odlewy rzeźby znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Muzeum Miedzi w Legnicy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Erotyka oraz ściśle związana z nią sensualność są stale powracającymi tematami w twórczości Barbary Falender. Fascynacja ludzkim ciałem ujawniła się w pracach rzeźbiarki już na początku lat 70., wówczas powstały "Poduszki erotyczne", w których rzeźbiarka utrwaliła ślady ciał pozostawione w miękkiej pościeli. Pełna kontrowersji wówczas tematyka prac Falender znajdowała jednak wyraz w tradycyjnym, wręcz akademickim warsztacie oraz materiale rzeźbiarskim, który pozwalał jej na pełną wirtuozerii pracę w rozległym spectrum dostępnych technik. W latach 60. i 70. Tworzyła zatem w brązie i marmurze, oddając w tych materiałach sensualne, fragmentarycznie ujęty męskie i kobiece akty. Wyjątkowość rzeźb Falender, zwłaszcza w kontekście rodzimej sztuki powojennej, polega na tym, że opowiadają one o darze seksualności otwartej, a przede wszystkim liberalnej. Z perspektywy czasu na tle sztuki PRL-u erotyczna sztuka Falender wydaje się niezwykle odważna. Jak napisał Paweł Leszkowicz: "W rzeźbach Barbary Falender odnajduję coś, co jest dla mnie najbardziej interesujące w sztuce polskiej lat 60. i 70. Jest to artystyczne świadectwo rewolucji obyczajowej i seksualnej, która zmieniła i wyzwoliła kulturę nowoczesną. O ile jednak rewolucja ta przekształciła zupełnie kulturę zachodnią, to w Polsce socjalistycznej stanowiła margines, który kiedyś tłumiony i cenzurowany, dzisiaj wymaga trudnej rekonstrukcji. Sztuka rzeźbiarki jest jednym z unikalnych śladów tego przełomu, który tak naprawdę
w Polsce nigdy się w pełni nie dokonał, a dziś ponownie jest negowany".

Koniec lat 80. w twórczości Barbary Falender oznaczał zmianę. Po pracach w kamieniu pojawiły się nowe, tym razem kruche materiały - porcelit oraz porcelana. To z nich powstają "Strefy" realizowane od 1989 do 1995. Tematem tych delikatnych kompozycji rzeźbiarskich są postaci ukazujące się spod zwojów cienkiego materiału w fascynującym, aczkolwiek unikającym dosłowności miłosnym akcie. Erotyka w ujęciu artystki wyrażona jest w poszanowaniu ludzkiego ciała, a każda z kolejnych rzeźb artystki stanowi odrębny miłosny akt. Fascynacja cielesnością człowieka uwidoczniona jest w postaci miękko prowadzonego modelunku, licznych sensualnych wygięciach oraz organicznych ujęciach. Jak mowi sama artystka: "Przekształcenie, fizyczny kontakt z materiałem, daje mi zmysłową radość".

Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).

Description:
Twilight, 1981
patinated bronze, 63 x 30 x 30 cm; signed on the base: 'FALENDER'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany na podstawie: 'FALENDER'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
porównaj: VII Triennale Małej Rzeźby - Mucsarnok, Budapeszt, wrzesień-październik 1987; porównaj: "Rzeźby", Galeria Centrum Sztuki Studio, Warszawa 1987; porównaj: "Rzeźba" Galeria Awangarda, Wrocław 1997; porównaj: "Barbara Falender", Galeria Opera, Warszawa, czerwiec-grudzień 2020; inne odlewy rzeźby znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Muzeum Miedzi w Legnicy