54
Jan Cybis | Martwa natura z bażantami, lata 30. XX w.
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie
Artysta
Jan Cybis (1897 - 1972)
Wymiary
81 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 81 x 65 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W spuściźnie malarskiej Jana Cybisa prace z lat 30. XX wieku i okresu kapistowskiego stanowią stosunkowo ograniczoną grupę. Tym bardziej „Martwa natura z bażantami” jawi się jako rarytas kolekcjonerski. Jako jeden z członków, a z czasem nieformalny lider, grupy studentów Józefa Pankiewicza w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych Cybis w 1924 roku wyjechał do Paryża, aby wstąpić do tamtejszej filii macierzystej uczelni. Młodzi twórcy uformowali tzw. Komitet Paryski i pod auspicjami profesora chłonęli sztukę klasyczną, lecz również nowoczesne tendencje kolorystyczne zjawiające się na paryskiej scenie artystycznej od końca XIX wieku. Powróciwszy do kraju w 1930 roku grupa kapistów stała się wiodącym ugrupowaniem artystycznym. Postać Cybisa stanowiła istotną figurę w polskim życiu artystycznym, także po II wojnie światowej. Estetyka malarstwa kapistów znalazła swoje credo w wypowiedziach Cybisa. „Dzieło sztuki istnieje samo w sobie. Malując z natury chcemy stworzyć płótno, które by odpowiadało naszemu przeżyciu malarskiemu wobec tej natury, więc nie żeby było dokumentem podobieństwa, ale żeby dało grę stosunków i działań plastycznych, na których koncepcję nas ta natura naprowadza. Wszystkie stosunki w naturze muszą być transponowane na warunki płótna (płaszczyzna) i nabrać tam samoistnego znaczenia. Kolor na płótnie powstaje dopiero przez kontrast z innymi kolorami. Kolor jest koncypowany z założonej gry, a tylko naśladujący kolor z natury – nie działa malarsko. ... Płótno nie musi być wykonane, ale powinno być rozstrzygnięte po malarsku” – pisał Cybis w „Głosie Plastyków” w 1931 roku. Temat martwej natury w tego rodzaju poszukiwaniach kolorystycznych okazywał się szczególnie właściwy. W prezentowanej „Martwej naturze z bażantami” malarz skonstruował okazała kompozycję – na dole zbudowaną z warzyw i owoców – od których wzrok widza wędruje ku szczytowi trójkąta białej tkaniny i sylwet ptaków. Barwna mozaika pracy składa się z bogatej palety, z której artysty kładzie obok siebie – czasem kolory kontrastowe – a czasem kontrastu unika – komponując zupełnie autonomiczny utwór barwny.
Studia artystyczne odbył we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem Otto Müllera oraz w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. W latach 1921-24 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Pankiewicza. W 1923 wszedł w krąg wywodzących się spośród uczniów Pankiewicza założycieli Komitetu Paryskiego. Po studiach przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. Tworzył pod wpływem francuskiego impresjonizmu i malarstwa Cézanne'a i Bonnarda. Był inicjatorem nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. W jego twórczości dominowały tematy: martwa natura, akt oraz pejzaż.
Description:
Still life with pheasants, lata 30. XX w.
oil/canvas, 81 x 65 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W spuściźnie malarskiej Jana Cybisa prace z lat 30. XX wieku i okresu kapistowskiego stanowią stosunkowo ograniczoną grupę. Tym bardziej „Martwa natura z bażantami” jawi się jako rarytas kolekcjonerski. Jako jeden z członków, a z czasem nieformalny lider, grupy studentów Józefa Pankiewicza w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych Cybis w 1924 roku wyjechał do Paryża, aby wstąpić do tamtejszej filii macierzystej uczelni. Młodzi twórcy uformowali tzw. Komitet Paryski i pod auspicjami profesora chłonęli sztukę klasyczną, lecz również nowoczesne tendencje kolorystyczne zjawiające się na paryskiej scenie artystycznej od końca XIX wieku. Powróciwszy do kraju w 1930 roku grupa kapistów stała się wiodącym ugrupowaniem artystycznym. Postać Cybisa stanowiła istotną figurę w polskim życiu artystycznym, także po II wojnie światowej. Estetyka malarstwa kapistów znalazła swoje credo w wypowiedziach Cybisa. „Dzieło sztuki istnieje samo w sobie. Malując z natury chcemy stworzyć płótno, które by odpowiadało naszemu przeżyciu malarskiemu wobec tej natury, więc nie żeby było dokumentem podobieństwa, ale żeby dało grę stosunków i działań plastycznych, na których koncepcję nas ta natura naprowadza. Wszystkie stosunki w naturze muszą być transponowane na warunki płótna (płaszczyzna) i nabrać tam samoistnego znaczenia. Kolor na płótnie powstaje dopiero przez kontrast z innymi kolorami. Kolor jest koncypowany z założonej gry, a tylko naśladujący kolor z natury – nie działa malarsko. ... Płótno nie musi być wykonane, ale powinno być rozstrzygnięte po malarsku” – pisał Cybis w „Głosie Plastyków” w 1931 roku. Temat martwej natury w tego rodzaju poszukiwaniach kolorystycznych okazywał się szczególnie właściwy. W prezentowanej „Martwej naturze z bażantami” malarz skonstruował okazała kompozycję – na dole zbudowaną z warzyw i owoców – od których wzrok widza wędruje ku szczytowi trójkąta białej tkaniny i sylwet ptaków. Barwna mozaika pracy składa się z bogatej palety, z której artysty kładzie obok siebie – czasem kolory kontrastowe – a czasem kontrastu unika – komponując zupełnie autonomiczny utwór barwny.
Studia artystyczne odbył we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem Otto Müllera oraz w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. W latach 1921-24 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Pankiewicza. W 1923 wszedł w krąg wywodzących się spośród uczniów Pankiewicza założycieli Komitetu Paryskiego. Po studiach przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. Tworzył pod wpływem francuskiego impresjonizmu i malarstwa Cézanne'a i Bonnarda. Był inicjatorem nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. W jego twórczości dominowały tematy: martwa natura, akt oraz pejzaż.
Description:
Still life with pheasants, lata 30. XX w.
oil/canvas, 81 x 65 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
dom aukcyjny Polswiss Art, marzec 2001; kolekcja prywatna, Warszawa (zakup prywatny z galerii sztuki)