24
Alfons Karpiński | Martwa natura z bukietem róż, 1936
Estymacja:
22,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie
Artysta
Alfons Karpiński (1875 - 1961)
Wymiary
35 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 35 x 100 cm, sygnowany wewnątrz kompozycji: 'aKarpiński' oraz datowany l.d.: '-36-', na odwrociu papierowa nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Alfons Karpiński to wybitny przedstawiciel malarstwa salonowego okresu Młodej Polski. W jego twórczości na pierwszy plan wysuwają się dwa gatunki malarskie – portret i martwa natura. Artysta dał się poznać jako wnikliwy obserwator życia i ludzi. Liczne sceny rodzajowe i wizerunki kobiet to jakby dokumentalny zapis rzeczywistości, której integralną częścią staje się wnętrze salonu. Karpiński kadruje te przestrzenie w charakterystyczny dla siebie sposób, inspirując się sztuką impresjonistów. Ukazuje on połyskujący, wypolerowany blat stołu, na którym ustawiony został dzban wypełniony dorodnymi, aczkolwiek z lekka omdlałymi różami. Czerwone, różowe i białe kwiaty pochylają swe główki ku dołowi. Niektóre płatki już opadły. Podkreśla to klimat epoki fin de siècle’u i jej dekadencki wyraz kontynuowany przez twórcę jeszcze w okresie międzywojnia. Dodatkowe elementy stanowią tutaj porcelanowe naczynie z pokrywką oraz zawieszone w tle lustro i obrazy, zręcznie ucięte poprzez zastosowany kadr. Mamy tu do czynienia z układem horyzontalnym. Tego typu kompozycje wielokrotnie pojawiają się na obrazach Karpińskiego. W połączeniu z jego techniką malarską operującą stosunkowo szkicowym opracowaniem powierzchni i licznymi prześwitami podobrazia, układy te sytuują artystę w bezpośrednim kręgu oddziaływań sztuki impresjonizmu.
W latach 1891-1899 studiował w krakowskiej SSP u F. Cynka, I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza i L. Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-1907 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u K. Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908 - 12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918 - 27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
Still life with bunch of roses, 1936
oil/paperboard, 35 x 100 cm; signed into depiction: 'aKarpinski' and dated lower left: '-36-', on the reverse paper auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Alfons Karpiński to wybitny przedstawiciel malarstwa salonowego okresu Młodej Polski. W jego twórczości na pierwszy plan wysuwają się dwa gatunki malarskie – portret i martwa natura. Artysta dał się poznać jako wnikliwy obserwator życia i ludzi. Liczne sceny rodzajowe i wizerunki kobiet to jakby dokumentalny zapis rzeczywistości, której integralną częścią staje się wnętrze salonu. Karpiński kadruje te przestrzenie w charakterystyczny dla siebie sposób, inspirując się sztuką impresjonistów. Ukazuje on połyskujący, wypolerowany blat stołu, na którym ustawiony został dzban wypełniony dorodnymi, aczkolwiek z lekka omdlałymi różami. Czerwone, różowe i białe kwiaty pochylają swe główki ku dołowi. Niektóre płatki już opadły. Podkreśla to klimat epoki fin de siècle’u i jej dekadencki wyraz kontynuowany przez twórcę jeszcze w okresie międzywojnia. Dodatkowe elementy stanowią tutaj porcelanowe naczynie z pokrywką oraz zawieszone w tle lustro i obrazy, zręcznie ucięte poprzez zastosowany kadr. Mamy tu do czynienia z układem horyzontalnym. Tego typu kompozycje wielokrotnie pojawiają się na obrazach Karpińskiego. W połączeniu z jego techniką malarską operującą stosunkowo szkicowym opracowaniem powierzchni i licznymi prześwitami podobrazia, układy te sytuują artystę w bezpośrednim kręgu oddziaływań sztuki impresjonizmu.
W latach 1891-1899 studiował w krakowskiej SSP u F. Cynka, I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza i L. Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-1907 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u K. Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908 - 12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918 - 27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
Still life with bunch of roses, 1936
oil/paperboard, 35 x 100 cm; signed into depiction: 'aKarpinski' and dated lower left: '-36-', on the reverse paper auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany wewnątrz kompozycji: 'aKarpiński' oraz datowany l.d.: '-36-'
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, grudzień 1998; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
0
Wystawiany
0