Powrót do DESA.PL
22 of Liczba obiektów: 66
22
Jacek Malczewski | Pegaz - Portret Rafała Malczewskiego, około 1902
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
165,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie
Wymiary
61 x 74 cm
Opis
olej/sklejka, 61 x 74 cm, na odwrociu fragmenty nalepek ze stemplem spuścizny artysty: 'ZE ZBIORÓW MARII MALCZEWSKIEJ' oraz numerem '118'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.


Mitologiczny świat Jacka Malczewskiego to kraina fascynująca i magiczna, którą wypełniają najdziwniejsze stworzenia. Artysta odtwarza na swych obrazach zarówno dobre istoty, jak pełne łagodności pegazy czy wdzięczne satyry, jak i drapieżne demony – chimery, meduzy i harpie. Rzeczywistość kreowana przez Malczewskiego to fuzja epokowych zdarzeń oraz lęków ukazana pod maską mitów i legend. Wspomniany już pegaz, uskrzydlony koń, zajmuje w twórczości artysty miejsce szczególne. Jako postać implikuje w sobie całą feerię symbolicznych odniesień. Starożytni Grecy wierzyli, że narodził się on z krwi Meduzy zabitej przez Perseusza. Okiełznany przez innego herosa, Bellerofonta, dopomógł mu w zgładzeniu kolejnej kreatury – Chimery. Pegaz znalazł się na Olimpie, a wcześniej, poprzez uderzenie kopytem, doprowadził do wytryśnięcia na górze Helikon, będącej siedzibą Muz, źródła Hippokrene utożsamiającego natchnienie poetyckie i plastyczne. Z historii tej zatem można bez trudu określić symboliczną wymowę motywu. Pegaz to ucieleśnienie udanej walki ze złem i siły w pokonywaniu trudności. To także wyraz siły samej sztuki oraz obraz jej istoty.

Oczywiście syn Rafał ucieleśnia tu ogół tego pokolenia, które zaledwie kilkanaście lat później rzeczywiście stanęło na froncie Wielkiej Wojny. Pegaz to także alter ego Rafała, w którym ojciec widział swojego godnego następcę. Jest on wówczas jeszcze za mały, żeby tworzyć, ale przejawia już artystyczne zdolności. Odzywa się w nim dusza artysty, twórcy i kreatora. Rozgrywająca się przed oczami widza scena to jakby zamglona wizja senna. Kontury i sylwetki postaci rozmywają się niczym w oparach mgły. Oniryczna atmosfera pogłębia wizyjność owego zajścia, zawieszając je w próżni, pomiędzy sferą sacrum i profanum. Zgodnie z przesłaniem dzieła dominantę stanowi tu postać Pegaza. Zarówno on, jak i sylwetka Rafała Malczewskiego, opracowane zostały w sposób dokładniejszy i namacalny. Dziś nie wiadomo do końca, czy ta haptyczność wynika z celowego zamiaru twórcy, czy może jest tylko efektem niewykończenia pozostałych partii obrazu i jego szkicowej formy. Odczytywany przekaz symboliczny pozwalałby jednak na przychylenie się do hipotezy o premedytacji artysty, który w sposób formalny chciał dodatkowo uwypuklić obrazowane treści. Wyimaginowany i fantazyjny charakter podkreślony został tu również przez zastosowaną przez Malczewskiego kolorystykę. Ciepłe, acz przygaszone barwy składają się na kompozycję operującą czerwieniami, brązami, czernią i charakterystyczną dla twórcy zielenią przebłyskującą w refleksach.
W latach 1872-75 i 1877-79 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki oraz w latach 1876-77 u Henri Ernesta Lehmana w Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu. Na formację artysty wpłynęły liczne podróże do Paryża, Monachium, Wiednia, Włoch, Grecji czy Turcji. Istotnym źródłem inspiracji Malczewskiego był rodzimy folklor, polska literatura i historia, także tradycja biblijna i mitologiczna. Stale podejmował wątki patriotyczne i mesjanistyczne, egzystencjalne, autobiograficzne oraz dotyczące dylematów artystycznego tworzenia. Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela malarstwa polskiego symbolizmu wsławił się też jako wybitny pedagog. Wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1896-1900 i 1910-1921), a w okresie 1912-1914 pełnił funkcję jej rektora. W 1897 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Twórczość Malczewskiego był wielokrotnie prezentowana poza granicami kraju, doceniana i nagradzana, m.in medalami na międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Berlinie (1891) i Paryżu (1900).

Description:
Pegasus - Portrait of Rafal Malczewski, circa 1902
oil/plywood, 61 x 74 cm; , on the reverse fragments on label with artist's estate stamp: 'ZE ZBIOROW MARII MALCZEWSKIEJ' and number: '118',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Proweniencja
spuścizna po artyście