Powrót do DESA.PL
18 of Liczba obiektów: 66
18
Wlastimil Hofman | Portret dziewczyny, 1928
Estymacja:
18,000 zł - 24,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie
Wymiary
31 x 39,5 cm
Opis
olej/tektura, 31 x 39,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Wlastimil Hofman | 1928',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Zaliczany do grona epigonów polskiego malarstwa symbolistycznego Wlastimil Hofman jest niewątpliwie jednym z najbardziej oryginalnych uczniów i poniekąd kontynuatorów Jacka Malczewskiego. Ten długowieczny i niezwykle płodny artysta ma równie obszerne oeuvre, w którym wyróżnić można kilka okresów i wyznaczyć odrębne tendencje. „W obrazach Hofmana, skomponowanych ze swoistą narracyjnością i teatralizacją, przeważa typ symbolicznych przedstawień o charakterze liryczno- -sentymentalnym z nutą zarówno idealistyczną, jak i naturalistyczną” (Magdalena Czapska-Michalik, Wlastimil Hofman, Warszawa 2007, s. 48-53). Portret młodej, rudowłosej dziewczyny o błękitnych, przejrzystych oczach to kontynuacja alegorycznych przedstawień zapoczątkowanych około 1900, w okresie młodopolskim. Te eksperymenty formalne i tematyczne prowadzone były przez Hofmana w zasadzie przez całe jego życie. W okresie międzywojnia szczególnie często pojawia się w jego obrazach motyw blisko wykadrowanych postaci na tle pejzażu. Sportretowana tutaj kobieta okryta została płaszczem wykończonym ozdobnym haftem zakrywającym tylko jej prawe ramie. W oddali widoczny jest krajobraz z dominującymi sylwetkami gór. W prawej dłoni modelka trzyma istotny element kompozycji – małą, zieloną żabkę. Być może to motyw niosący ze sobą ukrytą symbolikę, mówiącą o tożsamości czy cechach samej dziewczyny. Powszechnie wiadomo, iż samo stworzenie w różnych kulturach łączone jest z płodnością, bogactwem i energią żeńską.
W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyskiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

Description:
Portrait of a girl, 1928
oil/paperboard, 31 x 39.5 cm; signed and dated lower right: 'Wlastimil Hofman | 1928', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Wlastimil Hofman | 1928'