2
Roman Kazimierz Kochanowski | Pod lasem, około 1920
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie
Wymiary
12,9 x 27,9 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura naklejona na deskę, 12,9 x 27,9 cm, sygnowany l.d.: 'R. Kochanowski', na odwrociu papierowa nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Twórczość Kochanowskiego wyrastała z realistycznej postawy. Malarz z pietyzmem odtwarzał podkrakowskie i bawarskie pejzaże, nasycając je autentycznym odczuciem natury. Krajobrazy Kochanowskiego to najczęściej widok przestrzenne, z sytuowanym nisko horyzontem z pojedynczymi dominantami drzew czy sztafażu. W niektórych praca artystę tę przestrzeń ogranicza, zabierając widza do wnętrza zagajnika czy przybliżając go do kurtyny drzew. Znakiem rozpoznawczym jego malarstwa jest nerwowy sposób kładzenia farby. Pełne wirtuozerii uderzenia budujące drzewa czy chmury zdradzają silny ładunek ekspresji zawarty w geście malarza. Kochanowski posługiwał się dosyć wąską paletą barwną – jego pejzaże najczęściej utrzymane są w jednym tonie – najczęściej tzw. kolorów ziemi. Część kompozycji artysty realizował w formie monochromatycznej – en grisaille.
Wyjątkowo popularne w epoce niewielkie krajobrazy Kochanowskiego zyskały duża popularność w kręgu międzynarodowej, monachijskiej klienteli. Malarz wybrawszy na początku drogi artystycznej określoną metodę twórczą, pozostał jej wierny do końca życia. Jako twórca aktywny był jeszcze krótko przed śmiercią, w okresie II wojny światowej.
Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.
Description:
In the woods, circa 1920
oil/cardboard mounted on wood, 12.9 x 27.9 cm; signed lower left: 'R. Kochanowski', on the reverse paper auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Twórczość Kochanowskiego wyrastała z realistycznej postawy. Malarz z pietyzmem odtwarzał podkrakowskie i bawarskie pejzaże, nasycając je autentycznym odczuciem natury. Krajobrazy Kochanowskiego to najczęściej widok przestrzenne, z sytuowanym nisko horyzontem z pojedynczymi dominantami drzew czy sztafażu. W niektórych praca artystę tę przestrzeń ogranicza, zabierając widza do wnętrza zagajnika czy przybliżając go do kurtyny drzew. Znakiem rozpoznawczym jego malarstwa jest nerwowy sposób kładzenia farby. Pełne wirtuozerii uderzenia budujące drzewa czy chmury zdradzają silny ładunek ekspresji zawarty w geście malarza. Kochanowski posługiwał się dosyć wąską paletą barwną – jego pejzaże najczęściej utrzymane są w jednym tonie – najczęściej tzw. kolorów ziemi. Część kompozycji artysty realizował w formie monochromatycznej – en grisaille.
Wyjątkowo popularne w epoce niewielkie krajobrazy Kochanowskiego zyskały duża popularność w kręgu międzynarodowej, monachijskiej klienteli. Malarz wybrawszy na początku drogi artystycznej określoną metodę twórczą, pozostał jej wierny do końca życia. Jako twórca aktywny był jeszcze krótko przed śmiercią, w okresie II wojny światowej.
Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.
Description:
In the woods, circa 1920
oil/cardboard mounted on wood, 12.9 x 27.9 cm; signed lower left: 'R. Kochanowski', on the reverse paper auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura naklejona na deskę
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'R. Kochanowski'
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, grudzień 2005; kolekcja prywatna, Warszawa