Powrót do DESA.PL
81 of Liczba obiektów: 84
81
Jacek Sempoliński | Kompozycja, 1999
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Wymiary
73 x 54 cm
Opis
olej/płótno, 73 x 54 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Sempoliński | 13.VII.99'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


"Nastawienie, że obraz ma patrzeć na kogoś, a nie tylko być ‘oglądany’, wyjaśnia pewien odruch, jaki się ma, malując. Ma patrzeć, a więc to ‘spojrzenie’ obrazu jest najważniejsze. Wiele razy konstatuję ‘błąd w sztuce’, jaki wykonałem, i po kontrolujących oględzinach na drugi dzień kalkuluję: czy opłaci się ten błąd zostawić, dlatego że obraz właśnie ‘spogląda’, czy naprawić, ryzykując likwidację tego ‘patrzenia’. Często ów błąd zostawiam - niech będzie, jak jest".
JACEK SEMPOLIŃSKI

Na twórczości Jacka Sempolińskiego składa się wyselekcjonowany zbiór tematów oraz motywów. Artysta wielokrotnie malował krajobrazy z miejsc, które odwiedzał (Mochnaczki, Męćmierz, Kamianna), twarz, czaszkę, ukrzyżowanie. Są to abstrakcyjne przedstawienia, które wydają się niedokończone, okaleczone. Jak zauważyła Anna Król: "O tych abstrakcyjnych przecież, ekstremalnych, niepełnych, bo okaleczonych obrazach napisano bardzo wiele i każda interpretacja przybliża nas do fenomenu malarstwa Sempolińskiego. Jego malarska wypowiedź jest totalna, wszechogarniająca, pozornie kusi otchłanią, a obrazy patrzą na nas znad otchłani. Podziurawione płótna, gwałtownie pokreślone ich powierzchnie, niemal dalekowschodnio uproszczone gesty przyciągają naszą uwagę, nasz wzrok, wręcz przykuwają, zamieniając się z nami miejscami" (Anna Król, Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące, dostępny na: https://manggha.pl/sklep/produkt/jacek-sempolinski-obrazy-patrzace).
Prace wykonane na jasnych tłach stanowią wręcz stenograficzne zapisy. Ślady energicznych pociągnięć pędzla przywodzą na myśli znaki emocji oraz lęków. W płótnach wyczuwalny jest ogromny ładunek emocjonalny, a ich interpretacja to rozważania nad istotą samego malarstwa. Z kolei obrazy tworzone na jasnych tłach stanowią stenograficzne zapisy, ślady, odbicia, wręcz elementarne znaki emocji i lęków.
Sempoliński malował te same "tematy", studiując i powtarzając je wielokrotnie: krajobrazy (z miejsc, które odwiedzał: Mochnaczki, Męćmierza czy Kamiannej), czaszkę, twarz, ukrzyżowanie, tworząc malarskie serie "o sobie samym". Gdyż "twórczość - jak to ujął Jacek Waltoś - pojmował zapewne tak, jak utrwalona została ona na płótnach i papierach - jako moje, jedno i niepowtarzalne istnienie".
W czasie wojny uczył się w Warszawie malarstwa w konspiracyjnej szkole im. Konrada Krzyżanowskiego. W 1951 skończył warszawską ASP, dyplom otrzymał w 1956. Jest profesorem na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej Akademii. Jest również eseistą, krytykiem sztuki, scenografem. Był współautorem polichromii na kamieniczkach Rynku Starego Miasta w Warszawie. Laureat jednej z głównych nagród podczas legendarnej wystawy w Arsenale (1955). W 1977 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w kolekcjach muzealnych, m.in.: Muzeum Narodowym w Warszawie, Kielcach, ASP w Warszawie. Monograficzną wystawę artysty zaprezentowała warszawska Zachęta w 2002 roku.

Description:
Composition, 1999
oil/canvas, 73 x 54 cm; signed and dated on the reverse: 'Sempolinski | 13.VII.99'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Sempoliński | 13.VII.99'