73
Maria Stangret-Kantor | Bez tytułu, 2002
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Wymiary
120 x 90 cm
Kategoria
Opis
akryl, kolaż, pastel/płótno, 120 x 90 cm, sygnowany p.d.: 'M. Stangret', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Maria Stangret | Cracovie | I 2002'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Mówiąc o Marii Stangret-Kantor często w pierwszej kolejności wspomina się o jej małżeństwie z Tadeuszem Kantorem. Warto jednak podkreślić, że artystka nigdy nie żyła w cieniu sławnego i rozpoznawalnego męża. Była jego równą partnerką - razem podróżowali, tworzyli i to jej Kantor pokazywał jako pierwszej swoje rysunki oraz teksty. Zdanie Marii było dla Kantora niezwykle ważne i szczerze podziwiał jej sztukę oraz osiągnięcia.
Niezwykły talent młodziutkiej malarki odkrył na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych profesor Jan Świderski. Najbardziej kształtujące postawę artystyczną twórczyni były lata po ukończeniu studiów. Dzięki Kantorowi Maria Stangret miała okazję zapoznać się z najwyższymi osiągnięciami sztuki światowej - kubizmem, fowizmem, surrealizmem. Razem z mężem podróżowała do najważniejszych ówczesnych ośrodków sztuki, do Paryża oraz Nowego Jorku.
Jak sama artystka podkreśla, jej przygoda ze sztuką zaczęła się od informelu. Do tego stylu powróciła także podczas swojej pierwszej wystawy w 1967 w Galerii Foksal. Przedstawione na płótnie krajobrazy artystka pokrywała pasami szarej i białej farby. Później malarka zwróciła się w stronę minimalizmu oraz prostych, geometrycznych kształtów. Dodatkowo pojawiły się realnie istniejące przedmioty.
Zaprezentowana praca z 2002 zdaje się jednak nawiązywać do innego ważnego motywu w sztuce Stangret-Kantor - kartki z zeszytu. Od końca lat 90. przywoływała ten motyw w postaci poplamionych, pobrudzonych kartek, które wydają się pozbawione treści. Artystyczne interwencje w postaci linii oraz plam barwnych nawiązują do sztuki informelu i artystycznego dorobku artystki. Praca wydaje się zapisem emocji malarki, które towarzyszą procesowi twórczemu.
Maria Stangret - urodziła się w 1929 w Strzelcach Wielkich, w Krakowskiem. W 1958 skończyła krakowską ASP. Była żoną i bliską współpracowniczką Tadeusza Kantora. Partycypowała we wszystkich przedsięwzięciach Teatru Cricot2 i happeningach Kantora. Jest członkiem Stowarzyszenia Grupa Krakowska. Najmocniej związana z krakowskimi galeriami Krzysztofory i Galerią Starmach oraz z warszawską Galerią Foksal. Zaczynała od malarstwa informel: seria "Pejzaże Kontynentalne" (1959-60), kilka obrazów z tej serii przemalowała w latach 90-tych. Artystka prezentowała swoje prace na wielu ekspozycjach indywidualnych w kraju i zagranicą. W latach sześćdziesiątych zainteresowania swe skupiła na realizowaniu happeningów. Od lat 80. artystka tworzy serie prac zwane Hommage - w hołdzie ludziom, których myśli życie i twórczość mają dla niej szczególne znaczenie np. Tadeuszowi Kantorowi, Annie Frank, Sergiuszowi Jesieninowi i innym.
Description:
Untitled, 2002
acrylic, collage, pastel/canvas, 120 x 90 cm; signed lower right: 'M. Stangret', signed, dated and described on the reverse: 'Maria Stangret | Cracovie | I 2002 r.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Mówiąc o Marii Stangret-Kantor często w pierwszej kolejności wspomina się o jej małżeństwie z Tadeuszem Kantorem. Warto jednak podkreślić, że artystka nigdy nie żyła w cieniu sławnego i rozpoznawalnego męża. Była jego równą partnerką - razem podróżowali, tworzyli i to jej Kantor pokazywał jako pierwszej swoje rysunki oraz teksty. Zdanie Marii było dla Kantora niezwykle ważne i szczerze podziwiał jej sztukę oraz osiągnięcia.
Niezwykły talent młodziutkiej malarki odkrył na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych profesor Jan Świderski. Najbardziej kształtujące postawę artystyczną twórczyni były lata po ukończeniu studiów. Dzięki Kantorowi Maria Stangret miała okazję zapoznać się z najwyższymi osiągnięciami sztuki światowej - kubizmem, fowizmem, surrealizmem. Razem z mężem podróżowała do najważniejszych ówczesnych ośrodków sztuki, do Paryża oraz Nowego Jorku.
Jak sama artystka podkreśla, jej przygoda ze sztuką zaczęła się od informelu. Do tego stylu powróciła także podczas swojej pierwszej wystawy w 1967 w Galerii Foksal. Przedstawione na płótnie krajobrazy artystka pokrywała pasami szarej i białej farby. Później malarka zwróciła się w stronę minimalizmu oraz prostych, geometrycznych kształtów. Dodatkowo pojawiły się realnie istniejące przedmioty.
Zaprezentowana praca z 2002 zdaje się jednak nawiązywać do innego ważnego motywu w sztuce Stangret-Kantor - kartki z zeszytu. Od końca lat 90. przywoływała ten motyw w postaci poplamionych, pobrudzonych kartek, które wydają się pozbawione treści. Artystyczne interwencje w postaci linii oraz plam barwnych nawiązują do sztuki informelu i artystycznego dorobku artystki. Praca wydaje się zapisem emocji malarki, które towarzyszą procesowi twórczemu.
Maria Stangret - urodziła się w 1929 w Strzelcach Wielkich, w Krakowskiem. W 1958 skończyła krakowską ASP. Była żoną i bliską współpracowniczką Tadeusza Kantora. Partycypowała we wszystkich przedsięwzięciach Teatru Cricot2 i happeningach Kantora. Jest członkiem Stowarzyszenia Grupa Krakowska. Najmocniej związana z krakowskimi galeriami Krzysztofory i Galerią Starmach oraz z warszawską Galerią Foksal. Zaczynała od malarstwa informel: seria "Pejzaże Kontynentalne" (1959-60), kilka obrazów z tej serii przemalowała w latach 90-tych. Artystka prezentowała swoje prace na wielu ekspozycjach indywidualnych w kraju i zagranicą. W latach sześćdziesiątych zainteresowania swe skupiła na realizowaniu happeningów. Od lat 80. artystka tworzy serie prac zwane Hommage - w hołdzie ludziom, których myśli życie i twórczość mają dla niej szczególne znaczenie np. Tadeuszowi Kantorowi, Annie Frank, Sergiuszowi Jesieninowi i innym.
Description:
Untitled, 2002
acrylic, collage, pastel/canvas, 120 x 90 cm; signed lower right: 'M. Stangret', signed, dated and described on the reverse: 'Maria Stangret | Cracovie | I 2002 r.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, kolaż, pastel/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'M. Stangret'