48
Konrad Jarodzki | "Penetracja IV", 1972
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Konrad Jarodzki (1927)
Wymiary
99 x 130 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 99 x 130 cm, sygnowany i datowany p.d: 'K.Jarodz 72'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Jarodzki w dużych monochromatycznych obrazach kształtuje przestrzeń, której niezwykłość określana jest przez znikające w niej w gwałtownych skrótach perspektywicznych gigantyczne ‘rurociągi’ - formy o tkance organicznej, malowane wielkimi pociągnięciami pędzla i będące jakby wynikiem zgęszczenia materii, z której owa przestrzeń jest zbudowana: biorą one początek z różnych stron, łączą się ze sobą w zawiłych splotach, lecz mimo to można sądzić, że bieg ich jest równoległy i że to tylko nasze oko, przyzwyczajone do innego porządku odległości, nie ogarnia od razu rządzącej nimi rygorystycznej zasady. Jest w tych wizjach coś niepokojącego - bliskiego i przewrotnego zarazem".
Jolanta Bębkowska
Prace Konrada Jarodzkiego to subtelne i sensualne abstrakcyjne realizacje przywodzące na myśl skojarzenia związane ze sferą biologiczna oraz cielesną. Wymienione skojarzenia podkreślają tytuły poszczególnych cykli, które składają się na twórczość malarza - są to m.in. "Przestrzeń", "Penetracje", "Brzemię". Mariusz Hermansdorfer podkreślał, że w obrazach malarza są przede wszystkim widoczne dwie, przeciwstawne siły działające na siebie. Są to materia oraz przestrzeń. Dodatkowym ważnym elementem jest mocne nasycone światło. W przypadku zaprezentowanej pracy, należącej do cyklu "Penetracje", artysta posłużył się intensywną, nasycona czerwienią, która została zestawiona z delikatnymi odcieniami różu przywodzącego na myśl odcienie ludzkich tkanek. Dodatkowo, co jest typowe dla artysty, kompozycja została namalowana na wielkoformatowym płótnie.
Mnogość skojarzeń, które przywołują przedstawione przez Jarodzkiego kształty oraz kompozycje w trafny sposób opisuje Bogusław Deptuła: "Koliste ruchy pędzla, powstające w ich wyniku smugi i kolorystyczne przejścia w nieunikniony sposób przywołują na myśl formy organiczne, biologiczne i naturalne. Owszem, ale nie znamy ich, co więcej - nigdy wcześniej podobnych do nich nie widzieliśmy, zarazem jednak odczuwamy je i odczytujemy jako naturalne. Piszący o tych obrazach przywołują: kopalnie odkrywkowe, "pocięte ciągi rur czy (…) glisty", kosmiczną nieograniczoność, dynamikę i siły materii, "duże agresywne formy powolnym ruchem drżące przestrzeń", olbrzymie, nabrzmiałe wężownice, w zawiłych skrętach i splotach zdążające w głąb przestrzeni i wyznaczające tę przestrzeń"; stwierdzają: "przez jego obrazy zdaje się przelewać kipiąca magma czy lawa", "obserwuje [on] pulsacje, przypływy i odpływy ni to rur, to z folii polimerowych ukształtowanych węży", "jest [tu] aura niesamowitości i niedookreślenia zjawiska, pozwalająca na najrozmaitsze fantazje widzowi przeniesionemu jakby w głąb trzewi Kosmicznego Lewiatan". Jak widać z tego dość selektywnego wybory cytatów - wachlarz skojarzeń wywołanych w piszących o Jarodzkim autorach jest niemal nieograniczony" (Bogusław Deptuła, Ślady Pędzla, [w:] Konrad Jarodzki, Pośród/Amidst, Bogusław Deptuła, Wrocław 2019. s. 7).
Konrad Jarodzki malarstwem pasjonował się od dzieciństwa. W latach 1955-58 studiował malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu pod kierunkiem Eugeniusza Gepperta. Warto wspomnieć, że artysta współtworzył tzw. Grupę Wrocławską z takimi malarzami jak Józef Hałas, Alfons Mazurkiewicz czy Jerzy Rosołowicz. Jarodzki przez lata był związany z macierzystą uczelnią.
Malarz i rysownik, członek "Grupy Wrocławskiej". W latach 1949-1955 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, 1955-1958 w PWSSP we Wrocławiu pod kierunkiem Eugeniusza Gepperta. Od 1967 roku wykładowca PWSSP, rektor tej uczelni w 1984 i w latach 1992-1999. W swoim malarstwie fascynuje się światłem i ruchem. Używa powtarzających się ciągów rytmicznych, które wiją się wężowato: cykle "Penetracje i Przestrzeń".
Description:
"Penetration IV", 1972
oil/canvas, 99 x 130 cm; signed and dated lower right: 'K.Jarodz 72'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Jarodzki w dużych monochromatycznych obrazach kształtuje przestrzeń, której niezwykłość określana jest przez znikające w niej w gwałtownych skrótach perspektywicznych gigantyczne ‘rurociągi’ - formy o tkance organicznej, malowane wielkimi pociągnięciami pędzla i będące jakby wynikiem zgęszczenia materii, z której owa przestrzeń jest zbudowana: biorą one początek z różnych stron, łączą się ze sobą w zawiłych splotach, lecz mimo to można sądzić, że bieg ich jest równoległy i że to tylko nasze oko, przyzwyczajone do innego porządku odległości, nie ogarnia od razu rządzącej nimi rygorystycznej zasady. Jest w tych wizjach coś niepokojącego - bliskiego i przewrotnego zarazem".
Jolanta Bębkowska
Prace Konrada Jarodzkiego to subtelne i sensualne abstrakcyjne realizacje przywodzące na myśl skojarzenia związane ze sferą biologiczna oraz cielesną. Wymienione skojarzenia podkreślają tytuły poszczególnych cykli, które składają się na twórczość malarza - są to m.in. "Przestrzeń", "Penetracje", "Brzemię". Mariusz Hermansdorfer podkreślał, że w obrazach malarza są przede wszystkim widoczne dwie, przeciwstawne siły działające na siebie. Są to materia oraz przestrzeń. Dodatkowym ważnym elementem jest mocne nasycone światło. W przypadku zaprezentowanej pracy, należącej do cyklu "Penetracje", artysta posłużył się intensywną, nasycona czerwienią, która została zestawiona z delikatnymi odcieniami różu przywodzącego na myśl odcienie ludzkich tkanek. Dodatkowo, co jest typowe dla artysty, kompozycja została namalowana na wielkoformatowym płótnie.
Mnogość skojarzeń, które przywołują przedstawione przez Jarodzkiego kształty oraz kompozycje w trafny sposób opisuje Bogusław Deptuła: "Koliste ruchy pędzla, powstające w ich wyniku smugi i kolorystyczne przejścia w nieunikniony sposób przywołują na myśl formy organiczne, biologiczne i naturalne. Owszem, ale nie znamy ich, co więcej - nigdy wcześniej podobnych do nich nie widzieliśmy, zarazem jednak odczuwamy je i odczytujemy jako naturalne. Piszący o tych obrazach przywołują: kopalnie odkrywkowe, "pocięte ciągi rur czy (…) glisty", kosmiczną nieograniczoność, dynamikę i siły materii, "duże agresywne formy powolnym ruchem drżące przestrzeń", olbrzymie, nabrzmiałe wężownice, w zawiłych skrętach i splotach zdążające w głąb przestrzeni i wyznaczające tę przestrzeń"; stwierdzają: "przez jego obrazy zdaje się przelewać kipiąca magma czy lawa", "obserwuje [on] pulsacje, przypływy i odpływy ni to rur, to z folii polimerowych ukształtowanych węży", "jest [tu] aura niesamowitości i niedookreślenia zjawiska, pozwalająca na najrozmaitsze fantazje widzowi przeniesionemu jakby w głąb trzewi Kosmicznego Lewiatan". Jak widać z tego dość selektywnego wybory cytatów - wachlarz skojarzeń wywołanych w piszących o Jarodzkim autorach jest niemal nieograniczony" (Bogusław Deptuła, Ślady Pędzla, [w:] Konrad Jarodzki, Pośród/Amidst, Bogusław Deptuła, Wrocław 2019. s. 7).
Konrad Jarodzki malarstwem pasjonował się od dzieciństwa. W latach 1955-58 studiował malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu pod kierunkiem Eugeniusza Gepperta. Warto wspomnieć, że artysta współtworzył tzw. Grupę Wrocławską z takimi malarzami jak Józef Hałas, Alfons Mazurkiewicz czy Jerzy Rosołowicz. Jarodzki przez lata był związany z macierzystą uczelnią.
Malarz i rysownik, członek "Grupy Wrocławskiej". W latach 1949-1955 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, 1955-1958 w PWSSP we Wrocławiu pod kierunkiem Eugeniusza Gepperta. Od 1967 roku wykładowca PWSSP, rektor tej uczelni w 1984 i w latach 1992-1999. W swoim malarstwie fascynuje się światłem i ruchem. Używa powtarzających się ciągów rytmicznych, które wiją się wężowato: cykle "Penetracje i Przestrzeń".
Description:
"Penetration IV", 1972
oil/canvas, 99 x 130 cm; signed and dated lower right: 'K.Jarodz 72'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d: 'K.Jarodz 72'
Literatura
Konrad Jarodzki. Pośród/Admist, katalog wystawy indywidualnej, mia ART GALLERY, [red.] Patrycja Bochenek, Milek Kierc, Wrocław 2019, ss. 52-53 (il.)
Wystawiany
Konrad Jarodzki. Pośród/Admist, wystawa indywidualna, mia ART GALLERY, Wrocław, 6 - 26 kwietnia 2019