32
Jan Lebenstein | "Rhinoceros - Bête", 1974
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Jan Lebenstein (1930 - 1999)
Wymiary
50 x 60 cm
Kategoria
Opis
olej/płyta, 50 x 60 cm, sygnowany p.d.: 'LEBENSTEIN', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Lebenstein | 1974 | Rhinoceros - Bête'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1963 Jan Lebenstein zmienił główny temat swoich przedstawień - miejsce wcześniej obrazowanych ludzi zastąpiły wizerunki zwierząt. Figury osiowe, tak charakterystyczne dla twórczości artysty, ustąpiły miejsca nowemu bestiarium, które rozwijał przez wiele kolejnych lat. Wówczas Lebenstein zwrócił się w stronę malowania w poziomie, materią grubo kładzionej farby, wyzbył się jednocześnie graficznego rysunku, często obecnego w jego dotychczasowym malarstwie.
"Formalny rozwój prowadzący malarza do stworzenia formy jego bestii polegał na zagęszczeniu farby, uwypukleniu masy obrazu, nadaniu mu reliefowości. Malarz nie krył bezpośrednich inspiracji paleontologicznych. Z pewną dumą powoływał się na słowa kustosza paryskiego Muzeum Historii Naturalnej, który po obejrzeniu prac artysty stwierdził, że przedstawione zwierzęta są fantastyczne, ale anatomicznie prawdopodobne. Jest to tym istotniejsze, że anatomia całkowicie wyraża sens istnienia bestii. W obrazach nie ma narracji, zwierzęta znajdują się w nieokreślonej przestrzeni, nie ma nic, co odrywałoby uwagę odbiorcy ich stwardniałej skóry, mięśni i kręgów" (Maria Marszałek, Pogranicze Bestiarium i humanitarium w ilustracjach Jana Lebensteina do Folwarku zwierzęcego George’a Orwella, "ARTykuły", nr 5-6/2011-2012, s. 6-7).
Prezentowany obraz Jana Lebensteina już na pierwszy rzut oka wydaje się niecodzienną dla estetyki artysty kompozycją. Uderzający jasną paletą barw "Nosorożec" jest wyjątkowym stworzeniem. Bardziej niż znane nam wszystkim zwierzę przypomina prehistoryczne stworzenie, którego potomkowie bardzo często pojawiali się w kompozycjach malarza. Rhinoceros jest jednocześnie przedstawieniem o wesołym charakterze. Można by podejrzewać, że ze swoim dziwnym grymasem zwraca się w stronę widza.
Rodzaj przedstawionego zwierzęcia był kluczowy dla jednego z poprzednich właścicieli płótna. Praca Lebensteina uzupełniła niesamowitą kolekcję Emilio Gargioniego. Galerzysta z Włoch, właściciel Galerii Davico w Turynie, za cel postawił sobie zgromadzenie jak największej liczby wizerunków nosorożca, który w jego rozumieniu miał być uosobieniem niemal groteskowej formy ssaka chętnie portretowanego przez wieki w historii sztuki. Gargioni był również zaniepokojony zagrożeniem, jakie dla gatunku stanowi człowiek. Mężczyźnie udało się zgromadzić ponad 1200 prac: około 600 obrazów, 100 ilustracji, 100 odbitek graficznych, 80 rzeźb i wytworów rzemieślniczych.
Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury", m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.
Description:
"Rhinoceros - Bete", 1974
oil/board, 50 x 60 cm; signed lower right: 'LEBENSTEIN', signed, dated and described on the reverse: 'Lebenstein | 1974 | Rhinoceros - Bete'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1963 Jan Lebenstein zmienił główny temat swoich przedstawień - miejsce wcześniej obrazowanych ludzi zastąpiły wizerunki zwierząt. Figury osiowe, tak charakterystyczne dla twórczości artysty, ustąpiły miejsca nowemu bestiarium, które rozwijał przez wiele kolejnych lat. Wówczas Lebenstein zwrócił się w stronę malowania w poziomie, materią grubo kładzionej farby, wyzbył się jednocześnie graficznego rysunku, często obecnego w jego dotychczasowym malarstwie.
"Formalny rozwój prowadzący malarza do stworzenia formy jego bestii polegał na zagęszczeniu farby, uwypukleniu masy obrazu, nadaniu mu reliefowości. Malarz nie krył bezpośrednich inspiracji paleontologicznych. Z pewną dumą powoływał się na słowa kustosza paryskiego Muzeum Historii Naturalnej, który po obejrzeniu prac artysty stwierdził, że przedstawione zwierzęta są fantastyczne, ale anatomicznie prawdopodobne. Jest to tym istotniejsze, że anatomia całkowicie wyraża sens istnienia bestii. W obrazach nie ma narracji, zwierzęta znajdują się w nieokreślonej przestrzeni, nie ma nic, co odrywałoby uwagę odbiorcy ich stwardniałej skóry, mięśni i kręgów" (Maria Marszałek, Pogranicze Bestiarium i humanitarium w ilustracjach Jana Lebensteina do Folwarku zwierzęcego George’a Orwella, "ARTykuły", nr 5-6/2011-2012, s. 6-7).
Prezentowany obraz Jana Lebensteina już na pierwszy rzut oka wydaje się niecodzienną dla estetyki artysty kompozycją. Uderzający jasną paletą barw "Nosorożec" jest wyjątkowym stworzeniem. Bardziej niż znane nam wszystkim zwierzę przypomina prehistoryczne stworzenie, którego potomkowie bardzo często pojawiali się w kompozycjach malarza. Rhinoceros jest jednocześnie przedstawieniem o wesołym charakterze. Można by podejrzewać, że ze swoim dziwnym grymasem zwraca się w stronę widza.
Rodzaj przedstawionego zwierzęcia był kluczowy dla jednego z poprzednich właścicieli płótna. Praca Lebensteina uzupełniła niesamowitą kolekcję Emilio Gargioniego. Galerzysta z Włoch, właściciel Galerii Davico w Turynie, za cel postawił sobie zgromadzenie jak największej liczby wizerunków nosorożca, który w jego rozumieniu miał być uosobieniem niemal groteskowej formy ssaka chętnie portretowanego przez wieki w historii sztuki. Gargioni był również zaniepokojony zagrożeniem, jakie dla gatunku stanowi człowiek. Mężczyźnie udało się zgromadzić ponad 1200 prac: około 600 obrazów, 100 ilustracji, 100 odbitek graficznych, 80 rzeźb i wytworów rzemieślniczych.
Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury", m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.
Description:
"Rhinoceros - Bete", 1974
oil/board, 50 x 60 cm; signed lower right: 'LEBENSTEIN', signed, dated and described on the reverse: 'Lebenstein | 1974 | Rhinoceros - Bete'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płyta
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'LEBENSTEIN'
Proweniencja
kolekcja Emilio Gargioni; kolekcja prywatna, Włochy
Literatura
Lo strano viaggio del signor Rhinoceros. La collezione a tema ‘rinoceronte’ di Emilio Gargioni, katalog wystawy, Turyn 2004, s. 109 (il.)
Wystawiany
"Lo strano viaggio del signor Rhinoceros. La collezione a tema ‘rinoceronte’ di Emilio Gargioni", Museo Regionale di Scienze Naturali, Turyn 2004