20
Henryk Stażewski | Kompozycja, 1982
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Henryk Stażewski (1894 - 1988)
Wymiary
64 x 64 cm
Kategoria
Opis
akryl/deska, płyta pilśniowa, 64 x 64 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: '1982 | H. Stażewski', na odwrociu stempel wywozowy
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany tutaj obraz Henryka Stażewskiego powstał w 1982, to znaczy około siedemdziesięciu lat po rozpoczęciu przez artystę jego działalności artystycznej (!). Stażewski w 1913 roku zaczął studia w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a przez kolejnych kilka dekad był ważną postacią polskiego życia artystycznego. Stylistyka jego prac, którą można uznać za dojrzałą, to znaczy taką, która - przechodząc pewne ewolucje - trwała aż do jego śmierci, ukształtowała się w drugiej połowie lat 20. XX wieku. Była to abstrakcja geometryczna, która w sztuce Stażewskiego była wynikiem przyjęcia przez niego konstruktywistycznej teorii i praktyki artystycznej. O ile w dwudziestoleciu międzywojennym sztuka abstrakcyjna mogła uchodzić za nowość i potrafiła budzić kontrowersje, o tyle w czasie gdy powstał prezentowany tutaj obraz była ona już estetyką utrwaloną i mającą klasyczny niemalże status. Podobny status przysługiwał również jej twórcy - Stażewski uważany był wówczas za nestora awangardy. Z kraju i zza granicy ściągali do jego pracowni artyści, by poznać tego "ostatniego żyjącego konstruktywistę", który z pierwszej ręki relacjonował wydarzenia z "heroicznego okresu awangardy". Stażewski mógł wówczas opowiadać młodym twórcom (chętnie przebywającym w jego towarzystwie) o swoich znajomościach z Kazimierzem Malewiczem oraz Pietem Mondrianem, którzy mieli już wówczas status wielkich gwiazd sztuki XX wieku, a z którymi on współtworzył on historię awangardy.
Prezentowany obraz jest znakiem trwałości konwencji abstrakcji geometrycznej w sztuce Henryka Stażewskiego. Artysta przez kilka dekad swojej działalności artystycznej zainteresowany był najprostszymi formami w sztuce. Badał w swoim malarstwie zagadnienie wzajemnego oddziaływania na siebie barw i kształtów, percepcji kolorów i wytwarzania różnych efektów optycznych. Barwa, figury geometryczne i linie proste były podstawą i ostatecznym celem tej twórczości.
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
Composition, 1982
acrylic/panel, fiberboard, 64 x 64 cm; signed and dated on the reverse: '1982 | H. Stazewski', transport stamp on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany tutaj obraz Henryka Stażewskiego powstał w 1982, to znaczy około siedemdziesięciu lat po rozpoczęciu przez artystę jego działalności artystycznej (!). Stażewski w 1913 roku zaczął studia w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a przez kolejnych kilka dekad był ważną postacią polskiego życia artystycznego. Stylistyka jego prac, którą można uznać za dojrzałą, to znaczy taką, która - przechodząc pewne ewolucje - trwała aż do jego śmierci, ukształtowała się w drugiej połowie lat 20. XX wieku. Była to abstrakcja geometryczna, która w sztuce Stażewskiego była wynikiem przyjęcia przez niego konstruktywistycznej teorii i praktyki artystycznej. O ile w dwudziestoleciu międzywojennym sztuka abstrakcyjna mogła uchodzić za nowość i potrafiła budzić kontrowersje, o tyle w czasie gdy powstał prezentowany tutaj obraz była ona już estetyką utrwaloną i mającą klasyczny niemalże status. Podobny status przysługiwał również jej twórcy - Stażewski uważany był wówczas za nestora awangardy. Z kraju i zza granicy ściągali do jego pracowni artyści, by poznać tego "ostatniego żyjącego konstruktywistę", który z pierwszej ręki relacjonował wydarzenia z "heroicznego okresu awangardy". Stażewski mógł wówczas opowiadać młodym twórcom (chętnie przebywającym w jego towarzystwie) o swoich znajomościach z Kazimierzem Malewiczem oraz Pietem Mondrianem, którzy mieli już wówczas status wielkich gwiazd sztuki XX wieku, a z którymi on współtworzył on historię awangardy.
Prezentowany obraz jest znakiem trwałości konwencji abstrakcji geometrycznej w sztuce Henryka Stażewskiego. Artysta przez kilka dekad swojej działalności artystycznej zainteresowany był najprostszymi formami w sztuce. Badał w swoim malarstwie zagadnienie wzajemnego oddziaływania na siebie barw i kształtów, percepcji kolorów i wytwarzania różnych efektów optycznych. Barwa, figury geometryczne i linie proste były podstawą i ostatecznym celem tej twórczości.
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
Composition, 1982
acrylic/panel, fiberboard, 64 x 64 cm; signed and dated on the reverse: '1982 | H. Stazewski', transport stamp on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/deska, płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: '1982 | H. Stażewski'