Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 84
1
Jan Dobkowski | "Wielbiciel zarozumiałych dziewcząt", 1971
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
85,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Jan Dobkowski (1942)
Wymiary
197 x 147 cm
Opis
olej/płótno, 197 x 147 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN DOBKOWSKI | "WIELBICIEL ZAROZUMIAŁYCH DZIEWCZĄT" 1971', na odwrociu papierowa nalepka z Galerii Współczesnej

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.


Z perspektywy historycznej twórczość Jana Dobkowskiego można podzielić zasadniczo na dwa okresy albo dwie części. Pierwszy z nich to okres wczesny, gdy artysta posługiwał się kontrastowymi kolorami oraz płaską plamą barwną. Za pomocą tych środków tworzył kompozycje figuralne, które przedstawiały płaskie, jakby powstałe przy użyciu szablonu, postaci. Często bywały to kobiety z uwydatnionymi cechami płciowymi. Towarzyszyli im również mężczyźni, a kompozycje stawały się wówczas przedstawieniami erotycznymi czy wręcz pornograficznymi. Kolejny etap jego twórczości trwa od około połowy lat 70. XX wieku. Głównym środkiem wyrazu artysty staje się wówczas linia.
"Wielbiciel zarozumiałych dziewcząt" to obraz ze wskazanego powyżej, wczesnego okresu twórczości artysty. Powstał on w charakterystycznej dla malarza stylistyce, właściwej tamtym latom: jest to kompozycja wykonana przy pomocy wyłącznie dwóch barw: czerwieni i zieleni. Płaskie, jakby szablonowe sylwetki, otoczone są falistym, organicznym konturem. We właściwy dla Dobkowskiego sposób obraz wskazuje na potencjalnie erotyczny charakter sceny. Fakt, że przedstawiony został tutaj zarówno mężczyzna, jak i dwie kobiety, nie jest oczywiście bez znaczenia, a treść sceny - fantastycznie ulatująca w stronę kobiet głowa "wielbiciela" wskazuje na jego zainteresowanie bohaterkami obrazu. Wyeksponowanie cech płciowych mężczyzny i dwóch "zarozumiałych dziewcząt" zdaje się wskazywać, jakiego rodzaju jest to zainteresowanie.
Koniec lat 60. i początek lat 70. XX wieku to czas, kiedy Dobkowski tworzył w duchu kontrkultury. Jego prace z tamtego czasu uważa się za nawiązujące do hipisowskiej rewolucji obyczajowej, z kolei w ich formie zauważa się inspiracje pop-artem.

Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.

Description:
"Conceited Girls Lover", 1971
oil/canvas, 197 x 147 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JAN DOBKOWSKI | "WIELBICIEL ZAROZUMIALYCH DZIEWCZAT" 1971', on the reverse a label of Galeria Wspolczesna

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN DOBKOWSKI | "WIELBICIEL ZAROZUMIAŁYCH DZIEWCZĄT" 1971'
Wystawiany
Jan Dobkowski, wystawa indywidualna, Galeria Współczesna, Warszawa, 24 lutego - 12 marca 1972; Jan Dobkowski, wystawa indywidualna, Bodley Gallery, Nowy Jork, marzec 1972