52
Paweł Bownik | Koło 18, z cyklu: "Kolory straconego czasu", 2019
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Paweł Bownik (1977)
Wymiary
60 x 48 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/dibond, papier archiwalny, papier archiwalny, 60 x 48 cm, sygnowany, datowany i opisany na oprawie: 'KOŁO 18 | 3/6 + 2 AP / 2019 | Bownik', ed. 3/6+ 2 AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Najczęściej pracuję, wychodząc od pojęć, a w tym projekcie interesowało mnie zjawisko wymierania gatunków i cykliczności w przyrodzie – stąd koło jako symbol cyklu, powtórzenia w naturze, ale i przyśpieszenia. Jak wiemy, w naszych czasach problemem jest przyśpieszenie wymierania gatunków, a nie to, że one wymierają, bo wymierały zawsze, jednak nigdy w takim tempie jak teraz".
Paweł Bownik
Koła z cyklu "Kolory straconego czasu" powstały w wyniku sfotografowania kręcącej się obrotowej tarczy, do której artysta przymocował fotografię bądź rycinę przedstawiającą ptaka, który wymarł z powodu zaniedbań człowieka. Materiału do pracy Bownik poszukiwał w brytyjskich archiwach historii naturalnej, antykwariatach, ale także internetowych encyklopediach. Wizją Bownika nasycone kolory ptasiego upierzenia zamieniły się w rozedrgane widmo spektroskopowe. Koła z cyklu nie są poddane żadnym rygorystycznym regułom. Utrwalone na fotografii wirujące kolory ptasiego upierzenia zdają się rozpływać. Pod pozorem abstrakcyjnego kształtu kryją się jednak konkretne gatunki wymarłych już istnień. Przybierają subtelne odcienie, które łączą się ze sobą w nieoczywisty sposób. Jak przyznaje sam artysta, zarówno koncept, jak i jego forma podyktowane były myślą, że coś, co jeszcze niedawno wydawało się wizją zupełnie abstrakcyjną, nagle stało się namacalne. Każda praca z cyklu posiada jedynie numer, mimo że jest artystyczną rejestracją konkretnego, nieistniejącego już gatunku. "Kolory straconego czasu" stanowią zatem dokument traktujący o zanikającym w wyniku aktywności człowieka świecie przyrody oraz jego potrzebach panowania nad otoczeniem. Tę nieodwracalną stratę Bownik pokazuje w zaskakujący formalnie sposób, tak by uczynić z niej poruszającą, uświadamiającą metaforę.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (Fotografia i Multimedia), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008). Studiował również filozofię. Pracuje rozwijanymi czasami przez kilka lat cyklami fotograficznymi wykorzystując żmudne i wymagające technologie. Mimo tego, że niektóre z jego prac mogą być odczytywane jako ciekawe studium antropologiczne, w jego pracy bardzo ważnym obszarem jest semantyka obrazu czy odniesienia do doświadczeń fotografii historycznej. Bownik żyje i pracuje w Warszawie.
Description:
Wheel 18, from the series: "Colors of Lost Time", 2019
pigment print/archival paper, papier archiwalny, dibond, 60 x 48 cm; signed, dated and described on the frame: 'KOLO 18 | 3/6 + 2 AP / 2019 | Bownik', ed. 3/6+ 2 AP
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Najczęściej pracuję, wychodząc od pojęć, a w tym projekcie interesowało mnie zjawisko wymierania gatunków i cykliczności w przyrodzie – stąd koło jako symbol cyklu, powtórzenia w naturze, ale i przyśpieszenia. Jak wiemy, w naszych czasach problemem jest przyśpieszenie wymierania gatunków, a nie to, że one wymierają, bo wymierały zawsze, jednak nigdy w takim tempie jak teraz".
Paweł Bownik
Koła z cyklu "Kolory straconego czasu" powstały w wyniku sfotografowania kręcącej się obrotowej tarczy, do której artysta przymocował fotografię bądź rycinę przedstawiającą ptaka, który wymarł z powodu zaniedbań człowieka. Materiału do pracy Bownik poszukiwał w brytyjskich archiwach historii naturalnej, antykwariatach, ale także internetowych encyklopediach. Wizją Bownika nasycone kolory ptasiego upierzenia zamieniły się w rozedrgane widmo spektroskopowe. Koła z cyklu nie są poddane żadnym rygorystycznym regułom. Utrwalone na fotografii wirujące kolory ptasiego upierzenia zdają się rozpływać. Pod pozorem abstrakcyjnego kształtu kryją się jednak konkretne gatunki wymarłych już istnień. Przybierają subtelne odcienie, które łączą się ze sobą w nieoczywisty sposób. Jak przyznaje sam artysta, zarówno koncept, jak i jego forma podyktowane były myślą, że coś, co jeszcze niedawno wydawało się wizją zupełnie abstrakcyjną, nagle stało się namacalne. Każda praca z cyklu posiada jedynie numer, mimo że jest artystyczną rejestracją konkretnego, nieistniejącego już gatunku. "Kolory straconego czasu" stanowią zatem dokument traktujący o zanikającym w wyniku aktywności człowieka świecie przyrody oraz jego potrzebach panowania nad otoczeniem. Tę nieodwracalną stratę Bownik pokazuje w zaskakujący formalnie sposób, tak by uczynić z niej poruszającą, uświadamiającą metaforę.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (Fotografia i Multimedia), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008). Studiował również filozofię. Pracuje rozwijanymi czasami przez kilka lat cyklami fotograficznymi wykorzystując żmudne i wymagające technologie. Mimo tego, że niektóre z jego prac mogą być odczytywane jako ciekawe studium antropologiczne, w jego pracy bardzo ważnym obszarem jest semantyka obrazu czy odniesienia do doświadczeń fotografii historycznej. Bownik żyje i pracuje w Warszawie.
Description:
Wheel 18, from the series: "Colors of Lost Time", 2019
pigment print/archival paper, papier archiwalny, dibond, 60 x 48 cm; signed, dated and described on the frame: 'KOLO 18 | 3/6 + 2 AP / 2019 | Bownik', ed. 3/6+ 2 AP
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/dibond, papier archiwalny, papier archiwalny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na oprawie: 'KOŁO 18 | 3/6 + 2 AP / 2019 | Bownik'