11
Mela Muter (Maria Melania Mutermilch) | "Les Enfants" (verso) / "Collioure" (recto), lata 20. XX w.
Estymacja:
500,000 zł - 700,000 zł
Sprzedane
580,000 zł
Aukcja na żywo
Lata 20. Lata 30.
Wymiary
90 x 73,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 90 x 73,5 cm, sygnowany l.d.: 'Muter', na odwrociu nalepka Galerie Gmurzynska z Kolonii
na poprzecznej belce krosna papierowa nalepka z wystawy w Carnegie Institute: 'Exposition de Pittsburgh [dalej nieczytelnie]
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
Description:
"Les Enfants" (verso) / "Collioure" (recto), lata 20. XX w.
oil/canvas, 90 x 73.5 cm; sygnowany l.d.: 'Muter', label of Galerie Gmurzynska, Cologne on the reverse
paper label from the exhibition in Carnegie Institute on the stretcher: 'Exposition de Pittsburgh [rest illegible]
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
na poprzecznej belce krosna papierowa nalepka z wystawy w Carnegie Institute: 'Exposition de Pittsburgh [dalej nieczytelnie]
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
Description:
"Les Enfants" (verso) / "Collioure" (recto), lata 20. XX w.
oil/canvas, 90 x 73.5 cm; sygnowany l.d.: 'Muter', label of Galerie Gmurzynska, Cologne on the reverse
paper label from the exhibition in Carnegie Institute on the stretcher: 'Exposition de Pittsburgh [rest illegible]
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Muter'
Proweniencja
spuścizna po artystce; Galerie Gmurzynska, Kolonia; kolekcja prywatna, Szwajcaria
Literatura
Mela Muter. Retrospektiv-Ausstellung, Gallerie Gmurzynska, Kolonia 1967, poz. kat. 9, nlb. (il.); Mela Muter, katalog wystawy, Galerie Jean-Claude Bellier, Paryż 1966, poz. kat. 9 (il.); 28th International Exhibition of Paintings, Carnegie Institute, Pittsburgh 1929, poz. kat. 210
Wystawiany
Mela Muter 1876-1967. Retrospektiv-Ausstellung, Galerie Gmurzynska, Kolonia, 21 października - 1 grudnia 1967; Mela Muter, Galerie Jean-Claude Bellier, Paryż, 26 kwietnia - 27 maja 1966; 28th International Exhibition of Paintings, Carnegie Institute, Pittsburgh, 17 października - 8 grudnia 1929