5
Zofia Stryjeńska | Cykl "Rzemiosło", 1929-30
Estymacja:
600,000 zł - 800,000 zł
Sprzedane
700,000 zł
Aukcja na żywo
Lata 20. Lata 30.
Artysta
Zofia Stryjeńska (1891 - 1976)
Wymiary
Tkactwo: 105 x 87,5 cm, Ceramika: 100,2 x 96 cm, Snycerstwo: 104,3 x 96 cm, Prządka: 97,5 cm x 105,4 cm
Kategoria
Opis
olej/sklejka, Tkactwo: 105 x 87,5 cm, Ceramika: 100,2 x 96 cm, Snycerstwo: 104,3 x 96 cm, Prządka: 97,5 cm x 105,4 cm, W skład cyklu wchodzą cztery obrazy: "Tkactwo", "Ceramika", "Snycerstwo" oraz "Prządka". Każda praca autorsko opisana na licu. Na odwrociu "Prządka" opisana: 'Horbacka | Madalińskiego 7 | Kraków' oraz pozostałości naklejki. Każda praca zawiera na odwrociu naklejkę wystawową z Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Muzeum Narodowego w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jedna z najwybitniejszy artystek polskich 1 połowy XX wieku. Była żoną architekta i rzeźbiarza Karola Stryjeńskiego. W 1909 rozpoczęła naukę w szkole malarskiej dla kobiet Marii Niedzielskiej. W 1911 przebrana za chłopca, jako Tadeusz Grzymała rozpoczęła studia malarskie w Monachium (w tym czasie do tamtejszej akademii nie przyjmowano kobiet). Po roku rozpoznana przez kolegów opuściła Monachium i wróciła do Krakowa. W 1918 wstąpiła do Warsztatów Krakowskich jako projektantka zabawek i autorka tek graficznych. W latach 1921-1927 mieszkała w Zakopanem, gdzie jej mąż pracował jako dyrektor Szkoły Przemysłu Drzewnego. Po rozwodzie w 1927 przeniosła się do Warszawy. W 1938 otrzymała kilka zamówień z polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, m.in. na kilim dla cesarza Japonii Hirohito. Wzięła udział w dekoracji wnętrz polskich statków pasażerskich: "Batorego" i "Piłsudskiego". Wykonała także freski w Muzeum Techniczno - Przemysłowym w Krakowie (1917), polichromię sal w baszcie Senatorskiej na Wawelu (1917) i dekoracje wnętrza winiarni Fukiera w Warszawie. Jako członek Stowarzyszenia Artystów Polskich Rytm (od 1922 roku) wzięła udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku, zdobiąc salę główną polskiego pawilonu zaprojektowanego przez J. Czajkowskiego sześcioma panneaux przedstawiającymi Rok obrzędowy w Polsce. Indywidualne prezentacje twórczości Stryjeńskiej odbyły się m.in. w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (1919, 1926), paryskiej Galerie Crillon (1921), londyńskim New Art Salon (1927), lwowskim Muzeum Przemysłu Artystycznego (1932) i warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki (1935). Za granicą artystka eksponowała swe prace na Biennale w Wenecji (1920, 1930, 1932) oraz na wystawach organizowanych w latach 1927-39 przez Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej wśród Obcych. W 1929 roku otrzymała wielki złoty medal za ilustracje książkowe na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, a w 1932 roku zdobyła złoty medal na XVIII Biennale w Wenecji. W okresie największej popularności Stryjeńskiej jej prace były rozpowszechniane w formie tek, albumów i pocztówek przez oficynę Jakuba Mortkowicza, która wydała m. in. "Tańce polskie", "Paschę. Pieśń o Zmartwychwstaniu Pańskim", "Piastów" i "Obrzędy polskie".
Description:
'Crafts' cicle, 1929-30
oil/plywood, Weaver's craft: 105 x 87.5 cm, Potter's craft: 100.2 x 96 cm, Woodcarving: 104.3 x 96 cm, Spinning craft: 97.5 cm x 105.4 cm; The cicle consists of 4 paintings: 'Weaving', 'Pottery', 'Woodcarving' and 'Spinning craft'. Each painting described on the front by the artist. 'Spinning' described on the reverse: 'Horbacka | Madalinskiego 7 | Krakow' and parts of a label. On the reverse of each work an exhibition label from the National Museum in Cracow and in Warsaw.
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jedna z najwybitniejszy artystek polskich 1 połowy XX wieku. Była żoną architekta i rzeźbiarza Karola Stryjeńskiego. W 1909 rozpoczęła naukę w szkole malarskiej dla kobiet Marii Niedzielskiej. W 1911 przebrana za chłopca, jako Tadeusz Grzymała rozpoczęła studia malarskie w Monachium (w tym czasie do tamtejszej akademii nie przyjmowano kobiet). Po roku rozpoznana przez kolegów opuściła Monachium i wróciła do Krakowa. W 1918 wstąpiła do Warsztatów Krakowskich jako projektantka zabawek i autorka tek graficznych. W latach 1921-1927 mieszkała w Zakopanem, gdzie jej mąż pracował jako dyrektor Szkoły Przemysłu Drzewnego. Po rozwodzie w 1927 przeniosła się do Warszawy. W 1938 otrzymała kilka zamówień z polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, m.in. na kilim dla cesarza Japonii Hirohito. Wzięła udział w dekoracji wnętrz polskich statków pasażerskich: "Batorego" i "Piłsudskiego". Wykonała także freski w Muzeum Techniczno - Przemysłowym w Krakowie (1917), polichromię sal w baszcie Senatorskiej na Wawelu (1917) i dekoracje wnętrza winiarni Fukiera w Warszawie. Jako członek Stowarzyszenia Artystów Polskich Rytm (od 1922 roku) wzięła udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku, zdobiąc salę główną polskiego pawilonu zaprojektowanego przez J. Czajkowskiego sześcioma panneaux przedstawiającymi Rok obrzędowy w Polsce. Indywidualne prezentacje twórczości Stryjeńskiej odbyły się m.in. w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (1919, 1926), paryskiej Galerie Crillon (1921), londyńskim New Art Salon (1927), lwowskim Muzeum Przemysłu Artystycznego (1932) i warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki (1935). Za granicą artystka eksponowała swe prace na Biennale w Wenecji (1920, 1930, 1932) oraz na wystawach organizowanych w latach 1927-39 przez Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej wśród Obcych. W 1929 roku otrzymała wielki złoty medal za ilustracje książkowe na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, a w 1932 roku zdobyła złoty medal na XVIII Biennale w Wenecji. W okresie największej popularności Stryjeńskiej jej prace były rozpowszechniane w formie tek, albumów i pocztówek przez oficynę Jakuba Mortkowicza, która wydała m. in. "Tańce polskie", "Paschę. Pieśń o Zmartwychwstaniu Pańskim", "Piastów" i "Obrzędy polskie".
Description:
'Crafts' cicle, 1929-30
oil/plywood, Weaver's craft: 105 x 87.5 cm, Potter's craft: 100.2 x 96 cm, Woodcarving: 104.3 x 96 cm, Spinning craft: 97.5 cm x 105.4 cm; The cicle consists of 4 paintings: 'Weaving', 'Pottery', 'Woodcarving' and 'Spinning craft'. Each painting described on the front by the artist. 'Spinning' described on the reverse: 'Horbacka | Madalinskiego 7 | Krakow' and parts of a label. On the reverse of each work an exhibition label from the National Museum in Cracow and in Warsaw.
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Proweniencja
własność artystki; zbiory rodziny Lubomirskich, Lwów; kolekcja prywatna, Kraków
Literatura
Zofia Stryjeńska 1891-1976, Muzeum Narodowe w Krakowie, październik 2008-styczeń 2009, s. 106-107, poz. kat.19-22 (il.) oraz s. 260; porównaj: Zofia Stryjeńska, Ceramika, po 1945, poz. kat. III. I. 98, tamże; pocztówki wydawane w latach 30. XX w. przez Galerię Polską w Krakowie; Zbiorowa wystawa obrazów Zofii Stryjeńskiej, Miejskie Muzeum Przemysłu Artystycznego we Lwowie, Lwów 1932, poz.kat. 38-41, nlb.; Wystawa prac Zofii Stryjeńskiej i Henryka Kuny, Salon Philips S.A., Warszawa, listopad 1930, poz.kat. 62-65, nlb.
Wystawiany
Zofia Stryjeńska 1891-1976, Muzeum Narodowe w Warszawie, maj-lipiec 2009; Zofia Stryjeńska 1891-1976, Muzeum Narodowe w Krakowie, październik 2008-styczeń 2009; Zbiorowa wystawa obrazów Zofii Stryjeńskiej, Miejskie Muzeum Przemysłu Artystycznego we Lwowie, Lwów 1932; Wystawa prac Zofii Stryjeńskiej i Henryka Kuny, Salon Philips S.A., Warszawa, listopad 1930;