Powrót do DESA.PL
20 of Liczba obiektów: 93
20
Kazimierz Mikulski | Bez tytułu, 1976
Estymacja:
8,500 zł - 10,000 zł
Sprzedane
7,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Wymiary
36 x 39 cm
Opis
tusz/papier, 36 x 39 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Mikulski 76'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


"Dla artysty kobieta jest zjawiskiem, dla którego i warto żyć, i nie warto umierać’". Sam Mikulski zaś, w jednym ze swoich wierszy, deklarował: ‘Kocham kobietę, siedzi naprzeciw odległa".

Marek Sołtysik

Język artystycznej wypowiedzi Mikulskiego ugruntował się w latach 50. XX wieku. Od tej pory Mikulski ubierał rzeczywiste przedmioty i postaci w nierzeczywiste sytuacje, kreując tym samym atmosferę baśniowej, onirycznej tajemnicy. Ten bajkowy świat jedni wiążą z fascynującym Mikulskiego teatrem, inni z surrealizmem, który wyjątkowo mocno inspirował artystki i artystów zrzeszonych w Grupie Krakowskiej. W malarstwie Mikulskiego dominują postaci kotów, ptaków, przemieniających się w kobiety drzew czy pojawiających się w gęstwinie liści oczu, ale przede wszystkich - jak w prezentowanej tu pracy - pozbawionych cech osobowości, niemal nieobecnych sylwetek nagich dziewcząt o dużych i okrągłych piersiach, nierzadko porównywanych do tych malowanych przez niemieckiego malarza i grafika okresu renesansu Łukasza Cranacha starszego.
Prezentowana praca, namalowana ołówkiem i tuszem na papierze stanowi charakterystyczne dla Mikulskiego studium młodej kobiety o kruczoczarnych włosach. Ukazana na centralnej osi postać wydaje się być zamyślona, wręcz nieobecna, na co wskazywać mogą typowe dla artysty migdałowe, puste w wyrazie oczy malowanej postaci. Kobieta, której towarzyszy tajemniczy uśmiech zerka delikatnie w prawą stronę, jakby czekała na coś, co za chwilę ma się wydarzyć. Perspektywa, jaka towarzyszy malarstwu Mikulskiego, mimo że oddana w prawidłowy sposób, przywodzi na myśl proscenium teatralne, w której postaci pojawiają się na poszczególnych planach: frontalnie, bądź z profilu, niczym aktorzy na scenie. Kobieca postać ubrana jest w zmultiplikowane formy, przywodzące na myśl piersi, które budują dramaturgię sceny poprzez pełną napięcia, zwielokrotnioną grę spojrzeń.



Od 1938 studiował malarstwo pod kierunkiem P. Dadleza i K. Sichulskiego w ASP w Krakowie. W czasie okupacji kontynuował naukę u F. Pautscha w Kunstgewerbeschule. Po zakończeniu wojny uczył się w latach 1945-46 aktorstwa i reżyserii w Studio Dramatycznym przy Teatrze Starym w Krakowie, jednocześnie w 1945 roku ukończył Warsztat Filmowy Młodych. Był członkiem Grupy Krakowskiej, uczestniczył w Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie i w Warszawie. Zajmował się malarstwem, rysunkiem, scenografią i aktorstwem (występował w konspiracyjnym teatrze Tadeusza Kantora oraz po wojnie w jego teatrze Cricot 2), pisał wiersze. Malarstwo artysty klasyfikowane jest jako surrealistyczne, metaforyczne, oniryczne. Ulubione motywy to piękne kobiety, zwierzęta, kwiaty traktowane umownie, wypełniające przestrzeń obrazu.

Description:
Untitled, 1976
ink/paper, 36 x 39 cm; signed and dated lower right: 'Mikulski 76',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tusz/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Mikulski 76'