12
Stanisław Dróżdż | Bez tytułu - dyptyk, lata 70-te
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Artysta
Stanisław Dróżdż (1939 - 2009)
Wymiary
44 x 44 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
tusz/papier fotograficzny, 44 x 44 cm (w świetle passe-partout), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'S. Dróżdź | "Bez tytułu" | LATA 1970-te | DWIE CZEŚĆ | A i B'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca należy do dorobku Stanisława Dróżdża, słynnego konceptualisty, twórcy poezji konkretnej, filologa, artysty i teoretyka. Artysta zadebiutował w latach
60. w legendarnej już Galerii "Pod Moną Lizą" we Wrocławiu. Początkowo związany był z Wrocławiem, ale już na progu lat 70. zaczął być rozpoznawalny w Polsce oraz na świecie. Artysta był jednym z głównych animatorów poezji konkretnej w Polsce, kierunku artystycznego szczególnie popularnego na Zachodzie w latach 50. oraz 60. Artyści związani z nurtem tworzą poematy w postaci kompozycji wizualnych zbudo
wanych
z układów liter oraz znaków typograficznych. Dróżdż określał swoje prace jako "Pojęciokształty", czyli jak wspominał autor "metaforyczno-formalne samoanalizujące
kodyfikatory rzeczywistości, integrującymi naukę i sztukę, poezję i plastykę". Artysta posługiwał się nieraz pojedynczymi literami lub tekstami słownymi, cyfrowymi,
znakowymi czy obiektowymi. Jak opisuje realizacje artysty Elżbieta Łubowicz: "Wizualny aspekt ‘pojęciokształtów’ miał od początku charakter zbliżony do wizualizacj i
pojęć stosowanych w nauce (Dróżdż przy opracowywaniu koncepcji często sięgał np. do idei układu kartezjańskiego). Wbrew częstym błędnym interpretacjom jego utworów jako dzieł plastycznych (np. w ramach sztuki konceptualnej) lub znajdujących się na pograniczu literatury i plastyki, jego twórczość jest wizualną poezją konkretną. Aspekt wizualny zawsze miał charakter jak najbardziej zminimalizowany i neutralny w odbiorze - aby atrakcyjność formy nie zdominowała elementu językowego"(Elżbieta Łubowicz, Stanisław Dróżdż. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007,
Wrocław 2009, dostępny na: https://drozdz.art.pl/czym-sa-pojecioksztalty/).
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
Untitled - diptych, 70s
ink/photographic paper, 44 x 44 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described on the reverse 'S. Drozdz | "Bez tytulu" | LATA 1970-te | DWIE CZESC | A i B',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca należy do dorobku Stanisława Dróżdża, słynnego konceptualisty, twórcy poezji konkretnej, filologa, artysty i teoretyka. Artysta zadebiutował w latach
60. w legendarnej już Galerii "Pod Moną Lizą" we Wrocławiu. Początkowo związany był z Wrocławiem, ale już na progu lat 70. zaczął być rozpoznawalny w Polsce oraz na świecie. Artysta był jednym z głównych animatorów poezji konkretnej w Polsce, kierunku artystycznego szczególnie popularnego na Zachodzie w latach 50. oraz 60. Artyści związani z nurtem tworzą poematy w postaci kompozycji wizualnych zbudo
wanych
z układów liter oraz znaków typograficznych. Dróżdż określał swoje prace jako "Pojęciokształty", czyli jak wspominał autor "metaforyczno-formalne samoanalizujące
kodyfikatory rzeczywistości, integrującymi naukę i sztukę, poezję i plastykę". Artysta posługiwał się nieraz pojedynczymi literami lub tekstami słownymi, cyfrowymi,
znakowymi czy obiektowymi. Jak opisuje realizacje artysty Elżbieta Łubowicz: "Wizualny aspekt ‘pojęciokształtów’ miał od początku charakter zbliżony do wizualizacj i
pojęć stosowanych w nauce (Dróżdż przy opracowywaniu koncepcji często sięgał np. do idei układu kartezjańskiego). Wbrew częstym błędnym interpretacjom jego utworów jako dzieł plastycznych (np. w ramach sztuki konceptualnej) lub znajdujących się na pograniczu literatury i plastyki, jego twórczość jest wizualną poezją konkretną. Aspekt wizualny zawsze miał charakter jak najbardziej zminimalizowany i neutralny w odbiorze - aby atrakcyjność formy nie zdominowała elementu językowego"(Elżbieta Łubowicz, Stanisław Dróżdż. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007,
Wrocław 2009, dostępny na: https://drozdz.art.pl/czym-sa-pojecioksztalty/).
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
Untitled - diptych, 70s
ink/photographic paper, 44 x 44 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described on the reverse 'S. Drozdz | "Bez tytulu" | LATA 1970-te | DWIE CZESC | A i B',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tusz/papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'S. Dróżdź | "Bez tytułu" | LATA 1970-te | DWIE CZEŚĆ | A i B'