Powrót do DESA.PL
8 of Liczba obiektów: 93
8
Andrzej Wróblewski | [Scena grupowa nr 303]
Estymacja:
26,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Wymiary
33,5 x 39,5 cm (w świetle passe-partout)
Opis
gwasz, tusz lawowany, kredka, ołówek, technika mieszana/papier, 33,5 x 39,5 cm (w świetle passe-partout), opisany p.d.: 'A. Wróblewski'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Twórczość rysunkowa Andrzeja Wróblewskiego towarzyszyła działalności malarskiej w całym okresie jego aktywności artystycznej. Rysunki Wróblewskiego były zarówno szkicami do jego obrazów, jak i pracami autonomicznymi, często również swobodnymi notatkami, zapisami myśli czy wyobrażeń. W trwającej kilkanaście lat aktywności rysowniczej można wyróżnić przynajmniej kilka powracających tematów i zagadnień.

Jednym ze wspominanych motywów była tematyka najprawdopodobniej najczęściej kojarzona z twórczością Andrzeja Wróblewskiego - tematyka II wojny światowej i jej wizualne przedstawienia. Wróblewski, autor serii sławnych "Rozstrzelań", powracał w swojej twórczości do tematu wojny wielokrotnie, tworząc różne jej reprezentacje; nie tylko zresztą poświęcone jej samej, ale również jej śladom w umysłach tych, którzy ją przeżyli. Jak wiadomo, obrazy wojny tworzone przez Wróblewskiego w wielu przypadkach opierały się na jego własnych wizualnych doświadczeniach lub na dokumentacji - były to przykładowo zdjęcia wojenne publikowane w prasie już po zakończeniu konfliktu. Andrzej Wróblewski zapisał się w historii sztuki polskiej i europejskiej jako młody, przedwcześnie zmarły twórca poruszających obrazów przedstawiających doświadczenia graniczne - śmierć, egzekucje, brutalną przemoc.

Wspominane wątki dostrzegalne są również w zaprezentowanej pracy [Scena grupowa nr 303]. Z tej wieloplanowej realizacji bije rozpacz oraz cierpienie. Artysta posłużył się techniką mieszaną, na podłożu możemy dostrzec ślady gwaszu, ołówka oraz tuszu lawowanego. Autor na pierwszym planie przedstawił leżącego w jednoznacznej pozie mężczyznę o bezwładnych kończynach oraz głowie. Nad mężczyzną nachylają się ledwo zarysowane postacie, których gesty, wyrazy twarzy oraz pozycje ciała sugerują rozpacza oraz przejęcie. Obok postaci mężczyzny z zaznaczonymi rękoma zwróconymi ku zmarłemu możemy dostrzec zarysowaną ołówkiem postać żeńską, której gesty oraz strój sugerują nawiązanie do wizerunku Matki Boskiej.

Zaprezentowana praca została wystawiona w Zwirner Gallery, prestiżowej londyńskiej galerii w 2018. Na indywidualnej wystawie artysty pokazano około 50 prac i była to pierwsza wystawa poświęcona twórczości mistrza w Wielkiej Brytanii. Wśród bardzo znanych prac artysty, takich jak "Matka z zabitym dzieckiem" czy ikonicznych przedstawień "Szofera", zostały wystawione prace wcześniej niepokazywane, m.in. liczne akwarele i tusze przedstawiające sceny rodzinne czy martwe natury. Prace zebrane na wystawie pochodziły z wielu prywatnych kolekcji.

Wróblewski był twórcą niedocenionym za swoich czasów, który myśleniem i praktyką artystyczną zdecydowanie wykraczał poza obowiązujące kanony. Wyróżniał się już podczas studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdy uczył się zawodu w pracowni Hanny Rudzkiej-Cybisowej. Szybko dołączył do grona nowoczesnych artystów, będąc propagatorem rozwoju polskiej sztuki współczesnej. Nie miał w środowisku krakowskim jednak wielu zwolenników - między innymi przez poważne podejście do istoty sztuki i sposobu obrazowania w niej świata. Mimo przeciwności niezłomnie rozwijał swoją wizję artystyczną - tworzył obrazy wynikające z obserwacji rzeczywistości, poddane jednak deformacji i przesiąknięte jego indywidualną ekspresją. W 1948 artysta zainicjował powstawanie Grupy Samokształceniowej w krakowskiej akademii, do której przystąpili m.in. Przemysław Brykalski, Andrzej Strumiłło czy Andrzej Wajda.

W latach 1945-52 studiował malarstwo na ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od roku 1946 brał udział w wystawach, od 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950-54 pełnił funkcję asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach. W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.

Description:
[Group Scene no. 323]
gouache, wash drawing, crayon, pencil, mixed media/paper, 33.5 x 39.5 cm (dimensions in passe-partout window); described lower right: 'A. Wroblewski',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
gwasz, tusz lawowany, kredka, ołówek, technika mieszana/papier
Sygnatura
opisany p.d.: 'A. Wróblewski'
Wystawiany
Andrzej Wróblewski, David Zwirner Gallery, Londyn 16.03-14.04