Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 93
5
Tomasz Tatarczyk | "Trzech złoczyńców", 1986
Estymacja:
18,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Wymiary
99 x 75 cm (w świetle oprawy)
Opis
olej, węgiel, pastel/karton, 99 x 75 cm (w świetle oprawy), sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'TOMASZ TATARCZYK "TRZECH ZŁOCZYŃCÓW" 1986', na odwrociu nalepka wystawowa z galerii Spicchi dell'Est w Rzymie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Kompozycje Tomasza Tatarczyka powstałe w latach 80. organizuje często jeden motyw, który artysta powtarzał, ale który jednocześnie pozostaje zwornikiem całości. Zainteresowanie przedmiotem wyraziło się najpełniej w dwóch cyklach - stosu gałęzi oraz pił. Wspomniane piły, które są również bohaterkami zaprezentowanej pracy "Trzech złoczyńców", pojawiały się w twórczości autora niejednokrotnie. Nieraz stają się one narzędziami męki (jak np. w przypadku prac "Corpus delicti" 1985, "Czarny krzyż" 1985/86), znakami grzechu (warianty "Dzięsięć…") czy zakazu ("Przejścia nie ma", 1985), a niekiedy nawet żartobliwymi symbolami ("Cztery zakonnice"). Piła była dla Tomasza Tatarczyka symbolem wieloznacznym, który, zależnie od zestawienia czy ułożenia przyjmuje różne znaczenia. Ważnym aspektem sztuki artysty jest również sam proces malarski. Mozolnie nakładając farbę na powierzchnię za pomocą drobnych, krótkich maźnięć pędzla, autor tworzy jednolite kolorystycznie oraz fakturowo tła. Rytmiczność oraz powtarzalność tych działań można odczytać jako gest medytacyjny, efekt refleksyjnego skupienia nad światem.

Fascynujące, tajemnicze obrazy, malowane grubą fakturą - podstawowym środkiem ekspresji Tomasza Tatarczyka - uwieczniają wzgórza, drogi, ślady na śniegu, psy czy właśnie wspomniane proste narzędzia. Artysta inspiracji do swoich dzieł szukał w codzienności oraz wspomnieniach. Jak powiedział o swoich obrazach: "Rodzą się czasami przypadkowo. Chodzę, krążę wokół tematu, wokół wycinków rzeczywistości, która na mnie szczególnie oddziałuje - i mam coraz wyraźniejszą, mocniejszą potrzebę, żeby coś z tym zrobić. Wtedy zaczynam pracować i rozwijam temat w cykl, aby przyjrzeć mu się z różnych stron. Oczywiście, na wybór tematu ma też wpływ stan mojego ducha, a także muzeum wyobraźni - dzieła sztuki, sceny z dzieciństwa, nawet kadry z filmu. Na przykład z filmów Jarmuscha, czarnobiałych, tchnących pustką i zagubieniem (…). Najpierw mam ogólną ideę. Potem zastanawiam się nad kompozycją. To w znacznej mierze sprawa intuicji, która mi podpowiada, że powinienem zorganizować obraz w ten, a nie inny sposób. Istotne też jest moje doświadczenie. I praca. W jej procesie obraz zaczyna na mnie działać, jakby to on mną kierował" (Elżbieta Dzikowska, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa 2011, s. 256).

Tatarczyk malował to, co widział i to, co wzbudzało w nim emocje. Uczciwość jego malarstwa jest pierwszą wartością, którą wymieniają zarówno krytycy, jak i przyjaciele artysty. Niewątpliwie autentyzm, skromność i szczerość jego obrazów stanowią o tym, że znalazły one uznanie u tak wielu odbiorców. W pracach Tatarczyka ujawnia się refleksyjny stosunek do natury, jego malarstwo jest sensualne, dominuje w nim aura skupienia i kontemplacji. Tym, co charakterystyczne, jest zainteresowanie Tatarczyka wycinkiem rzeczywistości odartym z anegdoty - wybierał motyw, który studiował aż do osiągnięcia pożądanych rezultatów. W malarstwie artysty próżno szukać pogoni za aktualnymi trendami w malarstwie. Nie wynika to z braku erudycji, a jedynie ze świadomej decyzji wyboru drogi twórczej. Patrząc na całość jego dorobku, jawi się nam artysta w pełni dojrzały, który osiągnął pewność i spokój ducha. Choć niektóre z jego obrazów budzić mogą grozę swoim monumentalizmem, to daje się odczytać z nich szczególny rodzaj szczęścia towarzyszącego doniosłości przeżywanej chwili.




Swoje życie dzielił pomiędzy Warszawę, a dom pod Kazimierzem. Natura i pejzaż były jego naturalnym środowiskiem i inspiracją. Studiował w warszawskiej ASP, wcześniej ukończył studia na Politechnice. Jego twórczość jest efektem wnikliwej obserwacji wybranych z otoczenia i wielokrotnie powtarzanych motywów: zamknięte bramy, drogi, wzgórza, wąwozy, woda i unoszące się na jej powierzchni łodzie lub brodzące w niej psy. Od 1984 roku współpracował z Galerią Foksal w Warszawie. Jego prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych m.in. w : Galerii Foksal, galerii BWA w Lublinie, Galerii Awangarda we Wrocławiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii 86 w Łodzi, w Galerii Zachęta w Warszawie, Soho Center for Visual Arts w Nowym Jorku, Galerie Ucher, Kolonia. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych. W 1999 roku został laureatem Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w N owym Jorku; Fundacji Sorosa w USA i Fundacji Rockefellera we Włoszech. W ostatnim czasie walczył z chorobą, malował mniej. W 2009 roku uhonorowany został za 2008 rok nagrodą im. Jana Cybisa przyznawaną wybitnym malarzom przez Związek Polskich Artystów Plastyków za całokształt twórczości.

Description:
"Three Villains", 1986
oil, charcoal, pastel/cardboard, 99 x 75 cm (dimensions in frame); signed, dated and described at the bottom: 'TOMASZ TATARCZYK "TRZECH ZLOCZYNCOW" 1986', on the reversepaper label from Spicchi dell'Est Gallery in Rome

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej, węgiel, pastel/karton
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'TOMASZ TATARCZYK "TRZECH ZŁOCZYŃCÓW" 1986'
Proweniencja
Galeria Spicchi dell'Est, Rzym; kolekcja prywatna, Rzym