Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 93
1
Magdalena Abakanowicz | Twarz, 2005
Estymacja:
7,000 zł - 9,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Wymiary
42 x 29,5 cm (arkusz)
Opis
tusz/papier, 42 x 29,5 cm (arkusz), sygnowany i datowany p.d.: 'A. Abakanowicz 2005'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


"Głowa patrzy, głowa je, głowa mówi. Zawsze na początku tułowia, pierwsza narażona na spotkanie z nieznanym. Jest odpowiedzialna za korpus jak ze swe stado. Zawiadamia go o swych doznaniach. Oddzielona, staje się zamkniętą całością, niewymagającą uzupełnień. Wyzwolona z odpowiedzialności i funkcji, zachowuje swą mądrość i doświadczenie".

- MAGDALENA ABAKANOWICZ

Magdalena Abakanowicz jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystek. Jednym z największych dowodów jej międzynarodowej pozycji była planowana, ale z powodów pandemii przełożona wystawa w mecce sztuki współczesnej - londyńskiej Tate Modern. Warto wspomnieć, iż pomimo, że to rzeźbiarskie realizacje przyniosły Abakanowicz międzynarodowy rozgłos oraz sławę, prace na papierze stanowią niezwykle ważny aspekt jej oeuvre. To właśnie one pozwalały na testowanie oraz eksperymentowanie z pomysłami rodzącymi się w wyobraźni twórczyni. Często są one bezpośrednim efektem doświadczeń rzeźbiarskich lub ich powstanie poprzedzało kolejne etapy przestrzennych poszukiwań. Wspomniane rysunki często realizowane były na niewielkich formatach. Artystka rzadko je tytułowała, ale zazwyczaj sygnowała i datowała. Najczęściej posługiwała się tuszem lub węglem. Prace powstałe w ten sposób przedstawiały powtarzające się motywy twarzy, torsów, oczu czy masek. Łączy je szkicowa oraz syntetyczna forma. Nie zawsze udaje się jednak odgadnąć, co dana praca przedstawia.

Rysunki Abakanowicz wzbudzają u odbiorcy duże emocje. Emanuje z nich niezwykła energia. Wzbudzają niemalże mistyczny respekt. Kuratorka jednej z wystaw, na której je prezentowano, dr Dorota Grubba-Thiede, pisała: "swoista nitkowość tworzy szereg metaforycznych rysunków i gwaszokolaży, wykonywanych przez artystkę na większą skalę od lat 70. XX wieku. Torsy są jakby sugestiami ukrzyżowania, a zarazem brzemienności. Wyraźna symetria wobec osi centralnej wydaje się łączyć je z tradycją ikony, a przebiegające przez wnętrze torsów światło zmienia obiekt w wizyjny, jakby z romantyzmu wywiedziony motyw mistycyzmu, majestatyczności Natury. Łunę światła przepuszcza artystka również przez rysunkowe sugestie głów ludzkich i zwierzęcych" (Dorota Grubba-Thiede, Magdalena Abakanowicz - Potnia Theron, katalog wystawy, Sopot 2012, s. 7).

RYSOWANIE

"Nie umiałam jeszcze pisać. Kreśliłam na ziemi
patykiem. Linia szła posłusznie, głęboka
jak rowek. Potem zbierał się w niej deszcz,
Wygładzał, aż znikła.

Lubiłam patrzeć, jak wydłubane w glinie
kreski zastygają w słońcu, pękają w drobne
szparki o kostropatych brzegach.
Piasek zsypywał się za rysującym palcem,
drobniutki, natarczywy, aż pozostawała
na powierzchni miękka zmarszczka.

Nie pamiętam, kiedy dostałam pierwszy
papier. Rysowałam klęcząc na podłodze.
Kreski uciekały z papieru, biegły drewnianymi
deskami aż w cień pod meble.

Rysunek mógł mieć siłę. Kobiety na wsi
kreśliły na drzwiach mieszkań znaki i litery
święconą kredą i węglem. To zatrzymywało zło.

Chciałam tez znać zaklęcia, ale były niedostępne.
Tylko ich obecność dzieliła miejsca na
te bezpieczne i te otwarte dla różnych mocy.
Teraz kiedy rysuję, tłoczy się rzeczywistość,
wychodzą na papier części tych obszarów,
których zaklęcia nie chronią".

- MAGDALENA ABAKANOWICZ




Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Description:
Face, 2005
ink/paper, 42 x 29.5 cm (sheet); signed and dated lower right: 'A. Abakanowicz 2005',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tusz/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'A. Abakanowicz 2005'