Powrót do DESA.PL
30 of Liczba obiektów: 58
30
Jacek Szynkarczuk | "Krynica", 2019
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Jacek Szynkarczuk (1979)
Wymiary
69 x 90 cm
Opis
olej/płótno, 69 x 90 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Jacek Szynkarczuk 2019', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jacek Szynkarczuk 2019/2020 | "KRYNICA" | -200-'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Jacek Szynkarczuk należy do grona młodego pokolenia artystów tworzących w nurcie realizmu magicznego. Jest malarzem sztalugowym, zainteresowanym przede wszystkim tematem krajobrazu znajdującego się na pograniczu rzeczywistości i fantazji, co odróżnia go od innych twórców realizmu magicznego, który jako nurt charakteryzuje się dużą metaforycznością tematów – portret rzadko kiedy jest tylko portretem, a krajobraz tylko krajobrazem. Pejzaże Szynkarczuka cechuje jednolitość ich niedostępności, są to widoki odludnych krain, noszących wprawdzie ślady ludzkiej obecności w postaci zamków, twierdzy, domów, wież, labiryntów, wiatraków, ale opustoszałych, porzuconych, znajdujących się jak gdyby poza czasem. Miasta ,,Krynicy” unoszą się w przestworzach, nad szachownicą pól, niczym dmuchane balony wypełnione błękitną wodą. Dwa miasta siostrzane, choć samowystarczalne.
Pietyzm, z jakim Szynkarczuk pochyla się nad architekturą, przywodzi na myśl ryciny Giovanniego Battisty Piranesiego, w których XVIII-wieczny artysta formy przestrzenne czyni głównymi bohaterami. Szynkarczuk, podobnie jak Piranesi, przygląda się ruinom, stojącym samotnie, wpół-zburzonym kolumnom, powoli porastającym bluszczem, stawiając pytania o rolę człowieka wobec znacznie potężniejszych mocy czasu i historii i o fizyczne ślady, które ludzkość pozostawia po sobie wśród naturalnych krajobrazów. Herling Grudziński, w opowiadaniu ,,Wieża” opublikowanym w Paryżu w 1958, skupia się na tytułowej wieży, Torre dello Spavento, która stanowi punkt wyjścia dla egzystencjalnych rozmyślań nad nieuniknioną ludzką samotnością. Weduty Szynkarczuka zdają się mieć podobny charakter. Choć fantastyczne, wiszące w powietrzu na wyalienowanych wyspach lub wsparte na cokołach, wywołują u widza znajome uczucie niepokoju towarzyszące samotnemu błądzeniu wśród krajobrazów.

Description:
"Krynica", 2019
oil/canvas, 69 x 90 cm; signed and dated lower right: 'Jacek Szynkarczuk 2019', signed, dated and described on the reverse: 'Jacek Szynkarczuk 2019/2020 | "KRYNICA" | -200-'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Jacek Szynkarczuk 2019'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0