Powrót do DESA.PL
15 of Liczba obiektów: 58
15
Erna Rosenstein | "Z samego dna", 1990
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Surrealizm i Realizm Magiczny
Wymiary
37 x 29 cm
Opis
olej/płótno, 37 x 29 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'E. Rosenstein | 1990', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'E.Rosenstein | "Z SAMEGO DNA" | 1990'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Znana z surrealizujących kompozycji artystka związana od lat 30. XX wieku z awangardową, silnie lewicującą Grupą Krakowską wypracowała zupełnie indywidualny styl, oparty na precyzyjnym rysunku o płynnej, sprawiającej wrażenie swobodnie prowadzonej, organicznej linii. Artystkę zajmowały mikrobiologiczne, skondensowane kształty, przybierające na płótnach formę gęsto stłoczonej kreski, której źródła można doszukiwać się w postulowanym przez formację surrealistów rysunku autonomicznym. W pozornym nieładzie wiedzionej podświadomością rozedrganej linii wyłaniają się jednak kształty sugerujące skojarzenia ze światem przyrody.
W latach tuż powojennych, podobnie jak inni artyści działający w ramach Grupy Krakowskiej, Rosenstein trzymała się wypełnionej ekspresją formuły surrealizmu, w której rozpoznawalne pozostawały wątki figuralne. Należy pamiętać, że surrealizm był raczej poglądem na sztukę, aniżeli skonkretyzowaną formułą stylistyczną, co daje się zaobserwować poprzez rozpatrywanie prac artystki – figuratywne płótna pojawiają się tu obok kompozycji, które można określić mianem abstrakcyjnych. Tematyka tych obrazów oscylowała pomiędzy próbą przepracowania powojennej traumy, a lirycznymi scenami zaczerpniętymi z życia codziennego. Mimo wyraźnie widocznych tendencji ku ekspresjonistycznym nurtom, Rosenstein szybko porzuciła malarstwo figuratywne. W późniejszym okresie zwróciła się ku kolażom, fotografiom oraz rysunkom wykonywanym nie tylko na podłożu papierowym, ale także na przedmiotach codziennego użytku. Artystka często łączyła najróżniejsze techniki, doklejając i domalowując kolejne elementy kompozycyjne, które kolejno poddawała działaniu czasu. Realizacje te ukazują głęboką potrzebę notowania i chwytania emocji, osobistych przeżyć oraz wspomnień a te wedle artystki były ważniejsze niżeli obrazowanie zewnętrznego świata. Rosenstein w niezwykle swobodny sposób kojarzyła fantazję z rzeczywistością, a każde z jej płócien stanowi swoistą wędrówkę poprzez świat przepełniony osobistymi doświadczeniami wyrosłymi na kanwie intymnych marzeń sennych, fantazji czy tęsknot, ale także doświadczeń wojny.
Prezentowane prace zdają się być szablonowym przykładem charakterystycznego, dekoracyjnego stylu artystki. Rosenstein, operując wijącą się kreską oraz silnym, wyraźnie zaznaczonym konturem, tworzy formy przywodzące na myśl mikroskopijny świat. Owe kształty, świadczące o silnej fascynacji artystki światem organicznym, szczelnie zapełniają większą część powierzchni płócien. Silnie uwidoczniona jest na nich koncentracja artystki zmierzająca ku kreacji lirycznej, onirycznej aury. Utrzymane w rożnych odcieniach koloru niebieskiego, rozświetlone gdzieniegdzie odcieniami żółcieni kompozycje zachwycają kolorystycznym wyczuciem. Fantazyjne płótna artystki łączą się z kreacyjną funkcją tytułu, który sam generuje znaczenia oraz projektuje odbiór obrazu. Poetyckie tytuły, które Rosenstein nadawała swoim kompozycjom, pozwalają na spojrzenie na jej twórczość z zupełnie innej perspektywy. Artystka była bowiem nie tylko malarką, lecz także poetką, autorką licznych tomów poetyckich. Rosenstein tworzyła też plecione obramowania, którymi otaczała swoje płótna. Podobnie jest w przypadku prezentowanej tu pracy „Bardzo odległe”, którą autorka otoczyła plecionym sznurkiem przytwierdzonym do płótna. W ten sposób artystka naznaczała swoje prace czymś w rodzaju rzemieślniczego wykończenia – własnego znaku rozpoznawczego.
Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (w latach 1932-34) i w Krakowie (1933-36), którą ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 roku uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego zajmowała się kolażem i twórczością poetycką. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem rzeczywistych kształtów. Jej prace wystawiane były między innymi na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948 i 1949) i w Warszawie (1957 i 1959), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 roku otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida, a w roku 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.

Description:
"From the very bottom", 1990
oil/canvas, 37 x 29 cm; signed and dated lower right: 'E. Rosenstein | 1990', signed, dated and described on the reverse: 'E.Rosenstein | "Z SAMEGO DNA" | 1990'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'E. Rosenstein | 1990'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0