Powrót do DESA.PL
5926 of Liczba obiektów: 38
5926
Kaspar Lenk, Henz Mack, Georg Pfahler, Günther Uecker | Teka "Warszawa", 1971
Estymacja:
8,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja online
Geometria i op-art. Prace na papierze
Wymiary
45 x 45 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
technika mieszana/papier, 45 x 45 cm (wymiary każdej pracy), teka zawiera 4 grafiki, każda karta sygnowana i opisana ołówkiem: '6/250'
edycja: 6/250

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Teka „Warszawa” jest znakiem ciekawego artystycznego zdarzenia. Czterech zachodnioniemieckich artystów stworzyło i zaprezentowało ją z okazji wystawy w Warszawie, która miała miejsce w Zachęcie w 1971. W czasie zimnowojennych podziałów, kiedy kapitalistyczny Zachód konkurował z socjalistycznym Wschodem, napędzając wspólną niechęć, dochodziło również – mimo wszystko – do artystycznych kontaktów i sytuacji, którym towarzyszyła serdeczność i chęć wzajemnego poznania. Znakiem takiej, swoistej serdeczności jest teka „Warszawa”.
Jest to teka składająca się z abstrakcyjnych kompozycji, typowych dla op-artu, z którym mniej lub bardziej związani byli autorzy graficznych plansz. Zatem mamy tutaj do czynienia ze zbiorem abstrakcyjnych prac, a te – jak wiadomo – okazują się niezwykle „chłonne” wobec różnorodnych, pozaobrazowych treści. Podobnie jest i w tym przypadku, gdzie barwne plansze, dzięki tekstowemu wstępowi do teki, okazują się częścią przedsięwzięcia wyrażającego sympatię artystów dla miasta – dla Warszawy.
„Warszawa… Stoisz na skarpie. Pod Tobą płynie Wisła. Patrzysz na Starówkę, bezlitośnie zburzoną, z miłością odbudowaną” – tak swoją impresję o Warszawie rozpoczął Thomas Lenk. „W Warszawie zobaczyłem Europę” wtórował mu Karl Georg Pfahler. „Cieszę się, że mogę być w Polsce” dodawał Henz Mack. „(…) serdeczne spotkania / niech urosną w przyjaźń” kwitował Günther Uecker w swojej poetyckiej przedmowie do wizualnej kompozycji. Wyznania autorów składają się na niezwykle pozytywny, nieco egzaltowany nawet obraz miasta i ich wrażeń. Całe zdarzenie jakim była ich wystawa i wykonana z tej okazji teka okazuje się być dość zaskakującym i nieoczekiwanym wypadkiem w historii zimnowojennej polityki kulturalnej. Czy wyznanie artystów było szczere? Skąd ich zachwyt nad Warszawą – jak obecnie się uważa – wówczas szarą i prowincjonalną?
Skąd zatem wrażenie Pfahlera o jej szczególnej europejskości? Nieprzebadana jeszcze historia teki „Warszawa” wydaje się być interesującym wyjątkiem lub zaprzeczeniem twierdzenia o wyłącznie napiętych relacjach kulturowych pomiędzy Polską Ludową a RFN. Ponadto nie bez znaczenia jest dla tej historii pochodzenie artystów, którzy jasno wyrażali świadomość tragicznej historii miasta, co sugeruje, że świadomi byli jaki udział w niej mieli ich przodkowie. Mimo to nawoływali do pojednania ponad historycznymi podziałami. Kolorowe plansze stają się w tym przypadku wizualnym, barwnym znakiem ich pozytywnych wrażeń, emocji i życzeń co do poprawy wzajemnych stosunków.


Description:
Portfolio "Warsaw", 1971
mixed media on paper, 45 x 45 cm (dimensions of each); the portfolio contains 4 prints, each sheet signed and described with a pencil: '6/250'
edition: 6/250

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


ID:
81959
Technika
technika mieszana/papier
Sygnatura
teka zawiera 4 grafiki