Powrót do DESA.PL
5701 of Liczba obiektów: 32
Obiekt jest zamknięty Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925
Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925 - 1Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925 - 2Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925 - 3Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925 - 4Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925 - 5Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925 - 6Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925 - 7Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925 - 8Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925 - 9
5701
Jean Lambert-Rucki | "L’accordéoniste" ("Akordeonista"), około 1925
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja online
Awangarda i nowoczesność
Wymiary
19,7 x 9,2 x 7,2 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 19,7 x 9,2 x 7,2 cm, sygnowany na podstawie: 'J. Lambert-Rucki', na podstawie znak odlewni: 'Candide, opisany: 'JDV' oraz numer: '7/8'
edycja: 7/8

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W dojrzałej fazie twórczości przypadającej na l połowę lat 20. XX wieku Jean Lambert -Rucki zwrócił się ku rzemiosłu oraz rzeźbie wolnostojącej i współpracował na tym polu ze szwajcarskim dekoratorem Jeanem Dunandem. Jego sztuka wpisywała się w nurt rodzącego się art déco, a za sprawą kontaktów Dunanda pracami Ruckiego otaczała się bogata klientela paryska. Z tego okresu pochodzi rzeźba „L’accordéoniste”. Artysta przedstawił w niej postaci z charakterystycznymi dla powojennej mody melonikami. W postaciach Ruckiego z tego czasu wyczuwalne jest echo ekspresji Charliego Chaplina – z jego pozami, minami i strojami. Dodać należy, że Chaplin był niekwestionowaną gwiazdą kultury popularnej doby dwudziestolecia międzywojennego, rozpoznawalną wszędzie tam, gdzie wyświetlane były jego filmy. Prace rzeźbiarza z tego czasu ogniskują się wokół życia tłumu, par, grup postaci, a Rucki próbuje obrazować w nich skrywane uczucia i nastroje, humor i groteskę. Gwar i muzyka ulicy w „L’accordéoniste” została wyrażona w skłębionych, obłych i syntetycznych formach, które luźno korespondują z estetyką kubizmu syntetycznego czy futuryzmu. Lambert modernista daleki jest jednak od awangardowego eksperymentu obrazoburczego. Cztery postaci ujęte w prezentowanej rzeźbie współgrających z nową, dekoracyjną estetyką les années folles, szalonych lat zabawy po Wielkiej Wojnie.
Światowej sławy designer, malarz i rzeźbiarz polskiego pochodzenia. W 1911 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Na stałe osiadł w Paryżu. W pierwszych latach pobytu we Francji dzielił pracownię z Modiglianim, przyjaźnił się z M. Kislingiem i E. Soutinem. W latach 30-tych zbył członkiem Związku Artystów Nowoczesnych (UAM) obok m.in. Le Corbusier'a. W drugiej połowie lat 30-tych zrealizował kilkadziesiąt masek i serię rzeźb zainspirowanych wiejskim folklorem (Księżycowa postać, Bociany, Strach na wróble). Zajmował się także sztuką sakralna, wykonał m.in. Drogę krzyżową do kościoła św. Teresy w Boulogne. "Uproszczonym, wysmukłym sylwetkom nie brak melancholii i zadumania polskich świątków ludowych." - Joanna Sitkowska-Bayle

Description:
L’accordéoniste (Accordionist), circa 1925
patinated bronze, 19.7 x 9.2 x 7.2 cm; signed on the base: 'J. Lambert-Rucki', signed on the base: 'J. Lambert-Rucki'
on the base the foundry stamp: 'Candide', sign: 'JDV' and number 7/8
edition: 7/8,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany na podstawie: 'J. Lambert-Rucki'
Literatura
Artur Winiarski, Jean Lambert-Rucki, Warszawa 2017, s. nlb, kat. 1 (il.)
Wystawiany
Lambert-Rucki, Les Parisiens et les autres, Galerie J. De Vos, Paryż, maj-czerwiec 1993; Lambert-Rucki, De Vos & Giraud Gallery, Nowy Jork, listopad-grudzień 2006;