36
Isaac Dobrinsky | Port w Menton, 1955
Estymacja:
9,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
7,500 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Artysta
Isaac Dobrinsky (1891 - 1973)
Wymiary
52 x 81 cm
Kategoria
Opis
olej/papier naklejony na płótno, 52 x 81 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'DOBRINSKY | 55', na odwrociu na krośnie malarskim papierowa nalepka z opisem pracy: 'Collection | Dobrinsky | village au bord de | la mer'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca Dobrinsky’ego pochodzi ze zbiorów jednego z najbarwniejszych kolekcjonerów powojennej Francji, Pierre’a Lévy’ego. Ten bogaty przemysłowiec, specjalizujący się w produkcji skarpet, rajstop i kobiecej bielizny, ale przede wszystkim współwłaściciel sieci sklepów, działającej w całej Francji, przez ponad 60 lat inwestował w sztukę. Jego zbiór współczesnego malarstwa prezentowano m.in. na wystawach w paryskiej Oranżerii (pawilon niedaleko Luwru, dziś mieszczący „Nenufary” Moneta) oraz na Salonie Tuileries. Lévy zbierał obrazy Vlamincka, Friesza, van Dongena, Dufy’ego. Znany był jednak przede wszystkim jako opiekun artystów, z fowistą André Derainem i Dobrinsky’m na czele (posiadał aż 19 jego obrazów). Ten ostatni kilkakrotnie pojawia się na kartach wspomnień kolekcjonera. Pisał on: „Opisać życie Dobrinsky’ego, mówić o człowieku – nie jest łatwo. Często spotykaliśmy go z żoną, rozmowy z nim były nieraz chaotyczne. Kiedy pojawiał się temat Rosji – łzy stawały mu w oczach. (…) Dobrinsky, artysta autentyczny, prawdziwy, jest dziś niemal zapomniany, ponieważ nikt nie wziął go w swoje ręce. Ale i tu sprawy wrócą jeszcze do porządku. Wiele płócien Dobrinsky’ego zostanie zebranych w salach mojego muzeum obok dzieł innych artystów z La Ruche, z czasów Soutine’a, Krémègne’a, Kikoïne’a, które zostaną wyeksponowane właśnie obok dzieł Dobrinsky’ego” (Pierre Lévy, Des artistes et un collectionneur, Paris 1976, s. 187).
Urodzony na Ukrainie malarz i rzeźbiarz pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne na kierunku rzeźby rozpoczął w Kijowie, pierwsze artystyczne sukcesy odniesione w 1912 roku zawiodły go do Paryża, gdzie pozostał do końca życia. Obracał się głównie w kręgu artystów żydowskich, dzielił pracownię z pochodzącym z Białorusi malarzem Chaimem Soutinem. Ze względu na stan zdrowia musiał porzucić rzeźbę i zaczął uprawiać malarstwo, co od razu zaowocowało wystawieniem jego prac w Salonie Niezależnych. W latach 20 kontynuował artystyczną edukację na Akademii Colarossi. W 1934 roku zajął nową pracownię na Montparnasse i czas ten należy uważać za przełom w jego twórczości oraz początek największej aktywności artystycznej. Okres ten został przerwany koniecznością wyjazdu z Paryża w związku z wybuchem II wojny światowej. Do stolicy powrócił w 1944 roku. Do końca życia pozostał niezwykle płodnym artystą, którego obrazy charakteryzuje melancholijny nastrój i szkicowy, ulotny charakter przedstawienia. Do najczęstszych tematów występujących w twórczości Dobrinskiego należą pejzaże z widokami francuskich miasteczek oraz portrety.
Description:
Port in Menton, 1955
oil/paper mounted on canvas, 52 x 81 cm; signed and dated lower left: 'DOBRINSKY | 55', on the stretcher paper label with a description to the artwork,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca Dobrinsky’ego pochodzi ze zbiorów jednego z najbarwniejszych kolekcjonerów powojennej Francji, Pierre’a Lévy’ego. Ten bogaty przemysłowiec, specjalizujący się w produkcji skarpet, rajstop i kobiecej bielizny, ale przede wszystkim współwłaściciel sieci sklepów, działającej w całej Francji, przez ponad 60 lat inwestował w sztukę. Jego zbiór współczesnego malarstwa prezentowano m.in. na wystawach w paryskiej Oranżerii (pawilon niedaleko Luwru, dziś mieszczący „Nenufary” Moneta) oraz na Salonie Tuileries. Lévy zbierał obrazy Vlamincka, Friesza, van Dongena, Dufy’ego. Znany był jednak przede wszystkim jako opiekun artystów, z fowistą André Derainem i Dobrinsky’m na czele (posiadał aż 19 jego obrazów). Ten ostatni kilkakrotnie pojawia się na kartach wspomnień kolekcjonera. Pisał on: „Opisać życie Dobrinsky’ego, mówić o człowieku – nie jest łatwo. Często spotykaliśmy go z żoną, rozmowy z nim były nieraz chaotyczne. Kiedy pojawiał się temat Rosji – łzy stawały mu w oczach. (…) Dobrinsky, artysta autentyczny, prawdziwy, jest dziś niemal zapomniany, ponieważ nikt nie wziął go w swoje ręce. Ale i tu sprawy wrócą jeszcze do porządku. Wiele płócien Dobrinsky’ego zostanie zebranych w salach mojego muzeum obok dzieł innych artystów z La Ruche, z czasów Soutine’a, Krémègne’a, Kikoïne’a, które zostaną wyeksponowane właśnie obok dzieł Dobrinsky’ego” (Pierre Lévy, Des artistes et un collectionneur, Paris 1976, s. 187).
Urodzony na Ukrainie malarz i rzeźbiarz pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne na kierunku rzeźby rozpoczął w Kijowie, pierwsze artystyczne sukcesy odniesione w 1912 roku zawiodły go do Paryża, gdzie pozostał do końca życia. Obracał się głównie w kręgu artystów żydowskich, dzielił pracownię z pochodzącym z Białorusi malarzem Chaimem Soutinem. Ze względu na stan zdrowia musiał porzucić rzeźbę i zaczął uprawiać malarstwo, co od razu zaowocowało wystawieniem jego prac w Salonie Niezależnych. W latach 20 kontynuował artystyczną edukację na Akademii Colarossi. W 1934 roku zajął nową pracownię na Montparnasse i czas ten należy uważać za przełom w jego twórczości oraz początek największej aktywności artystycznej. Okres ten został przerwany koniecznością wyjazdu z Paryża w związku z wybuchem II wojny światowej. Do stolicy powrócił w 1944 roku. Do końca życia pozostał niezwykle płodnym artystą, którego obrazy charakteryzuje melancholijny nastrój i szkicowy, ulotny charakter przedstawienia. Do najczęstszych tematów występujących w twórczości Dobrinskiego należą pejzaże z widokami francuskich miasteczek oraz portrety.
Description:
Port in Menton, 1955
oil/paper mounted on canvas, 52 x 81 cm; signed and dated lower left: 'DOBRINSKY | 55', on the stretcher paper label with a description to the artwork,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/papier naklejony na płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'DOBRINSKY | 55'
Proweniencja
- kolekcja Pierre'a i Denise Lévy, Troyes, Francja; - dom aukcyjny Pomez-Boisseau, Troyes, Francja, luty 2007; - kolekcja prywatna, Polska