26
Constantin Terechkovitch | Martwa natura z owocami, warzywami i syfonem do wody
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
100 x 82 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 82 cm, sygnowany p.d.: 'C.Terechkovitch', na odwrociu na górnej listwie oprawy naklejka londyńskiego domu aukcyjnego Sotheby's
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Lekka faktura malarska, niemal szkicowe niemal pociągnięcia pędzla i subtelne kontrasty barwne, czyli wszystkie najważniejsze postulaty koloryzmu, znajdują zaznaczają się w prezentowanym obrazie Terechkovicha zastosowanie. Gdy patrzy się na kompozycję, warto pamiętać, że artysta przywiózł swoją wrażliwość kolorystyczną z Rosji ojczyzny - to tam jako nastolatek oglądał w kolekcji Szczukina płótna fowistów i tam zetknął się z impresjonizmem. Naturalne wydaje się więc entuzjastyczne przyjęcie, które zgotowali młodemu Rosjaninowi Francuzi, widzący w nim - jak Marcel Sauvage - przede wszystkim wyśmienitego kolorystę. Wspomniany krytyk pisał "Coemedi" w czerwcu 1928 roku: "“z Terechkovichem malarstwo stało się świętem, radością dla oczu. Ach, zapewne nie ma w nim niczego systematycznego, ani też abstrakcyjnego. Każde płótno przypomina bukiet, bukiet ściślej, lub mniej ułożony, zawsze jednak w sposób czarujący. Kolory są żywe i zdecydowane, grają w gry dziecięce, gonią za sobą między ramami. Nie są więźniami zasad, ani też więźniami linii. A wszystko to czynią na sposób obrazów popularnych, stworzonych dla ludzi. Ale jeśli spojrzeć uważniej, to znaczy przybliżyć się do płótna, znajdziemy na nich wdzięk stworzony przez znawcę swojej sztuki (…). Terechkovitch widział wiele płócien. Może nie do końca zrozumiał jeszcze lekcję dawnych mistrzów, ale ma dopiero dwadzieścia sześć lat! (…) Wierzę, że niebawem będzie w swoim pokoleniu najlepszym malarzem".
Początkowo uczył się malarstwa w Moskwie. W 1920 wyjechał do Paryża. Był bywalcem kawiarni La Rotonde. Przyjaźnił się z artystami kręgu Szkoły Paryskiej. Zarówni przed wojną, jak i po niej wiele podróżował. Wystawiał na licznych ekspozycjach we Francji i zagranicą. Uprawiał malarstwo w duchu impresjonizmu i postimpresjonizmu. Nazywany był malarzem "radości życia".
Description:
Still life on the table
oil/canvas, 100 x 82 cm; signed lower right: 'C.Terechkovitch', on the reverse on the upper frame a sticker of the London auction house Sotheby's,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Lekka faktura malarska, niemal szkicowe niemal pociągnięcia pędzla i subtelne kontrasty barwne, czyli wszystkie najważniejsze postulaty koloryzmu, znajdują zaznaczają się w prezentowanym obrazie Terechkovicha zastosowanie. Gdy patrzy się na kompozycję, warto pamiętać, że artysta przywiózł swoją wrażliwość kolorystyczną z Rosji ojczyzny - to tam jako nastolatek oglądał w kolekcji Szczukina płótna fowistów i tam zetknął się z impresjonizmem. Naturalne wydaje się więc entuzjastyczne przyjęcie, które zgotowali młodemu Rosjaninowi Francuzi, widzący w nim - jak Marcel Sauvage - przede wszystkim wyśmienitego kolorystę. Wspomniany krytyk pisał "Coemedi" w czerwcu 1928 roku: "“z Terechkovichem malarstwo stało się świętem, radością dla oczu. Ach, zapewne nie ma w nim niczego systematycznego, ani też abstrakcyjnego. Każde płótno przypomina bukiet, bukiet ściślej, lub mniej ułożony, zawsze jednak w sposób czarujący. Kolory są żywe i zdecydowane, grają w gry dziecięce, gonią za sobą między ramami. Nie są więźniami zasad, ani też więźniami linii. A wszystko to czynią na sposób obrazów popularnych, stworzonych dla ludzi. Ale jeśli spojrzeć uważniej, to znaczy przybliżyć się do płótna, znajdziemy na nich wdzięk stworzony przez znawcę swojej sztuki (…). Terechkovitch widział wiele płócien. Może nie do końca zrozumiał jeszcze lekcję dawnych mistrzów, ale ma dopiero dwadzieścia sześć lat! (…) Wierzę, że niebawem będzie w swoim pokoleniu najlepszym malarzem".
Początkowo uczył się malarstwa w Moskwie. W 1920 wyjechał do Paryża. Był bywalcem kawiarni La Rotonde. Przyjaźnił się z artystami kręgu Szkoły Paryskiej. Zarówni przed wojną, jak i po niej wiele podróżował. Wystawiał na licznych ekspozycjach we Francji i zagranicą. Uprawiał malarstwo w duchu impresjonizmu i postimpresjonizmu. Nazywany był malarzem "radości życia".
Description:
Still life on the table
oil/canvas, 100 x 82 cm; signed lower right: 'C.Terechkovitch', on the reverse on the upper frame a sticker of the London auction house Sotheby's,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'C.Terechkovitch'
Proweniencja
dom aukcyjny Sotheby's, Londyn, lipiec 2007; kolekcja prywatna, Polska