34
Wit Kaczanowski Witold-K | Bez tytułu, 2008
Estymacja:
7,000 zł - 9,000 zł
Sprzedane
6,500 zł
Aukcja na żywo
Surrealizm i Realizm Magiczny
Wymiary
41 x 31 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 41 x 31 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Witold - K. 08', datowany i opisany na odwrociu : 'P 2008-2929-20[nieczytelne]| TULUM | MEXICO'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Witold-K - śmiało moglibyśmy tak nazwać pojawiającego się w jego pracach zwielokrotnionego bohatera błądzącego w labiryncie XX wieku. Powtarza się w opisach tej twórczości konstatacja, że ludziki stworzone przez Witolda to postaci odindywidualizowane, anonimowe, zagubione - jednym słowem: doskonale oddające kondycję współczesnego człowieka". Ferdynand Ruszczyc
Twórczość Kaczanowskiego jest ściśle powiązana z wątkami biograficznymi artysty, a przede wszystkim z poczuciem samotności i odosobnienia wynikającym z doświadczenia emigracji. Charakterystycznymi elementami kompozycyjnymi prac artysty są niewielkich rozmiarów postacie ludzkie zawieszone w bliżej nieokreślonej przestrzeni. Owi anonimowi bohaterowie zdają się nawiązywać i odzwierciedlać kondycję współczesności. Rozważając twórczość Kaczanowskiego, nie sposób nie zauważyć pewnej grupy motywów konsekwentnie powielanych w kolejnych pracach artysty. Należą do nich motywy drzwi, bramy, drabin, które podobnie jak u Makowskiego, mają odzwierciedlać nadzieję na istnienie alternatywnej, nieodgadnionej rzeczywistości oraz być łącznikiem teraźniejszości ze sferą sacrum. Gama kolorystyczna prac artysty jest różnorodna. Zwykle stonowana i spokojna, momentami staje się bogata i zdecydowana. Witolda-K cechuje niezwykła wszechstronność, która znajduje odbicie w twórczości artysty. Nie jest ona z pewnością ani transparentna, ani jednoznaczna. Kompozycje artysty można określić mianem abstrakcyjnych, jednak stosunkowo często twórca posługuje się symbolicznymi motywami. Artysta realizuje się w szerokim wachlarzu technik od obrazów, poprzez monumentalnych rozmiarów plafony, aż po kompletne instalacje.
Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Był uczniem Eugeniusza Arcta, Wojciecha Fangora oraz Henryka Tomaszewskiego. Wykonał plafon w sali teatralnej Domu Kultury w Oświęcimiu (1958-1961), rzeźby plenerowe w Marsylii (1967-1968), kompozycję plastyczną przed Muzeum sztuki Nowoczesnej w Houston (1975). Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych, m.in. w Wystawie Młodej Plastyki w Warszawie (1956), Wystawie malarstwa w Muzeum Narodowym w Warszawie (1961), wystawie dzieł artystów polskich tworzących za granica p.t. "JESTEŚMY" w Zachęcie (1991). W 1964 roku wyjechał do Paryża. Pobyt we Francji zaowocował wieloma przyjaźniami, m.in. z Jacques'em Prevertem i Mauicem Ponsem, oraz poznaniem Pabla Picassa, który namalował portret artysty. W 1968 roku Kaczanowski wyjechał do USA. Od 1980 swój czas dzieli między Stany Zjednoczone i Polskę.
Kaczanowski jako pierwszy Polak i Amerykanin miał retrospektywę w najstarszym domu aukcyjnym w Amsterdamie - Sotheby's (2007 rok, wystawiono 163 prace). Listę pokazów indywidualnych uzupełniają także retrospektywy w Otis Art Institute w Los Angeles (1973) Muzeum Wychodźstwa Polskiego w warszawskich Łazienkach Królewskich (2004), oraz w Muzeum Narodowym w Krakowie (2013).
Witold-K jest laureatem wielu nagród oraz wyróżnień, do których można zaliczyć nagrodę Kongresu Wolności Kultury (1965), przyznaną przez Ministra Kultury i Sztuki RP odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej (1997), przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2013).
Description:
Untitled, 2008
oil/canvas, 41 x 31 cm; signed and dated lower left: 'Witold - K. 08', dated and described on the reverse: 'P 2008-2929-20[unreadable]| TULUM | MEXICO'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Witold-K - śmiało moglibyśmy tak nazwać pojawiającego się w jego pracach zwielokrotnionego bohatera błądzącego w labiryncie XX wieku. Powtarza się w opisach tej twórczości konstatacja, że ludziki stworzone przez Witolda to postaci odindywidualizowane, anonimowe, zagubione - jednym słowem: doskonale oddające kondycję współczesnego człowieka". Ferdynand Ruszczyc
Twórczość Kaczanowskiego jest ściśle powiązana z wątkami biograficznymi artysty, a przede wszystkim z poczuciem samotności i odosobnienia wynikającym z doświadczenia emigracji. Charakterystycznymi elementami kompozycyjnymi prac artysty są niewielkich rozmiarów postacie ludzkie zawieszone w bliżej nieokreślonej przestrzeni. Owi anonimowi bohaterowie zdają się nawiązywać i odzwierciedlać kondycję współczesności. Rozważając twórczość Kaczanowskiego, nie sposób nie zauważyć pewnej grupy motywów konsekwentnie powielanych w kolejnych pracach artysty. Należą do nich motywy drzwi, bramy, drabin, które podobnie jak u Makowskiego, mają odzwierciedlać nadzieję na istnienie alternatywnej, nieodgadnionej rzeczywistości oraz być łącznikiem teraźniejszości ze sferą sacrum. Gama kolorystyczna prac artysty jest różnorodna. Zwykle stonowana i spokojna, momentami staje się bogata i zdecydowana. Witolda-K cechuje niezwykła wszechstronność, która znajduje odbicie w twórczości artysty. Nie jest ona z pewnością ani transparentna, ani jednoznaczna. Kompozycje artysty można określić mianem abstrakcyjnych, jednak stosunkowo często twórca posługuje się symbolicznymi motywami. Artysta realizuje się w szerokim wachlarzu technik od obrazów, poprzez monumentalnych rozmiarów plafony, aż po kompletne instalacje.
Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Był uczniem Eugeniusza Arcta, Wojciecha Fangora oraz Henryka Tomaszewskiego. Wykonał plafon w sali teatralnej Domu Kultury w Oświęcimiu (1958-1961), rzeźby plenerowe w Marsylii (1967-1968), kompozycję plastyczną przed Muzeum sztuki Nowoczesnej w Houston (1975). Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych, m.in. w Wystawie Młodej Plastyki w Warszawie (1956), Wystawie malarstwa w Muzeum Narodowym w Warszawie (1961), wystawie dzieł artystów polskich tworzących za granica p.t. "JESTEŚMY" w Zachęcie (1991). W 1964 roku wyjechał do Paryża. Pobyt we Francji zaowocował wieloma przyjaźniami, m.in. z Jacques'em Prevertem i Mauicem Ponsem, oraz poznaniem Pabla Picassa, który namalował portret artysty. W 1968 roku Kaczanowski wyjechał do USA. Od 1980 swój czas dzieli między Stany Zjednoczone i Polskę.
Kaczanowski jako pierwszy Polak i Amerykanin miał retrospektywę w najstarszym domu aukcyjnym w Amsterdamie - Sotheby's (2007 rok, wystawiono 163 prace). Listę pokazów indywidualnych uzupełniają także retrospektywy w Otis Art Institute w Los Angeles (1973) Muzeum Wychodźstwa Polskiego w warszawskich Łazienkach Królewskich (2004), oraz w Muzeum Narodowym w Krakowie (2013).
Witold-K jest laureatem wielu nagród oraz wyróżnień, do których można zaliczyć nagrodę Kongresu Wolności Kultury (1965), przyznaną przez Ministra Kultury i Sztuki RP odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej (1997), przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2013).
Description:
Untitled, 2008
oil/canvas, 41 x 31 cm; signed and dated lower left: 'Witold - K. 08', dated and described on the reverse: 'P 2008-2929-20[unreadable]| TULUM | MEXICO'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Witold - K. 08'