Powrót do DESA.PL
15 of Liczba obiektów: 70
15
Franciszek Starowieyski | Kompozycja, 1989
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Surrealizm i Realizm Magiczny
Wymiary
98 x 128 cm (w świetle oprawy)
Opis
olej/sklejka, 98 x 128 cm (w świetle oprawy), sygnowany monogramem wiązanym l.g. oraz datowany: '1689 P'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


"Odkąd pamiętam, zawsze moim językiem był rysunek. Najlepiej wyraża moje myśli". Franciszek Starowieyski
Sztukę Starowieyskiego cechowała fascynacja kobietami o pełnych, rubensowskich kształtach. Obecne są także w jego twórczości wątki poświęcone refleksji nad przemijaniem oraz śmiercią. Wspominane fascynacje widoczne są w zaprezentowanej pracy wykonanej w 1989. Naga kobieta o pełnych kształtach została przedstawiona w objęciach męskiej postaci o twarzy składającej się z ostro zakończonych rogów w kolorze czerwonym. W splocie ciał nie jest łatwo określić, gdzie kończy się ciało kobiety, a zaczyna drugiej postaci. Z pracy bije niepokojący erotyczny nastrój podkreślony odpowiednio dobraną kolorystyką czerwieni, ugrów oraz odcieni brązów.
Franciszek Starowieyski znany jest przede wszystkim jako rysownik, ale także malarz, grafik, twórca scenografii teatralnej i telewizyjnej oraz plakatów. Artysta studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Wojciecha Weissa oraz Adama Marczyńskiego, następnie w ASP w Warszawie w pracowni Michała Byliny, gdzie uzyskał dyplom w 1955. Artysta swój czas dzielił pomiędzy pracownie w Warszawie oraz Paryżu. W tym czasie stworzył około 300 plakatów. Starowieyski na przestrzeni lat zrealizował także ponad 20 spektakli Teatru Rysowania, wydarzenia, które obrosło już legendą. W trakcie ich trwania, malarz tworzył monumentalne, wieloczęściowe kompozycje. Te wydarzenia, łączące w sobie elementy performance’u oraz wydarzenia medialnego, kończyły się powstaniem spektakularnych prac. Artysta zrealizował wtedy spektakle nie tylko w Polsce, ale także za granicą m.in. w Wenecji, Paryżu, Sewilli czy Chicago. Podobnie jak w przypadku zaprezentowanej pracy, płótna Starowieyski pokrywał kłębowiskiem zmysłowych przedstawień na wpół fantastycznych, na wpół realnych par. Olbrzymie płótna, na których przedstawiano fantasmagorie spod znaku barokowej deformacji, tworzyły zaaranżowany nastrój mistycyzmu oraz tajemnicy, który udzielał się również uczestniczącej w wydarzeniu publiczności.
Prace Starowieyskiego zaskakują wyrafinowaną ornamentyką, ale przede wszystkim nieoczywistymi efektami oraz surrealistycznymi wizjami. W jego obrazach oraz pracach na papierze realny świat i jego elementy łączą się z niepohamowaną wyobraźnią artysty, a cała twórczość przepełniona jest wręcz groteską oraz humorem.
Jednymi z głównych źródeł inspiracji artysty jest malarstwo XVII-wieczne. Wśród tych elementów warto wymienić skłonność do makabry, a także wszechobecne w twórczości zainteresowanie anatomią. Artysta z wielką precyzją odtwarza w swoich realizacjach nie tylko ciała kobiet i mężczyzn, ale także ludzki układ kostny.
Ważnym aspektem twórczości Starowieyskiego jest sygnowanie oraz datowanie prac. Artysta często opatrywał swoje realizacje niemieckimi, stylizowanymi na XVII-wieczną kaligrafię komentarzami. Tytuły, które przypisywał niektórym pracom, były nadawane ozdobną literą i stanowiły integralną część pracy. Od lat 70. XX wieku malarz antydatował swoje prace o 300 lat wstecz. Jak sam podkreślał, obrana taktyka oddaje stan jego umysłu oraz ducha tworzonych prac, a w niego samego wcielił się duch żyjącego w XVII wieku przodka. Starowieyski lubił szokować publiczność oraz krytyków, a jego niedościgniętym wzorem w wielu działaniach był sam Salvador Dali.

Pochodził z rodziny szlacheckiej, pieczętującej się herbem Biberstein. Studia artystyczne ukończył na ASP w Krakowie i w Warszawie. Popularność zyskał w latach 60. serią plakatów teatralnych i filmowych. Zajmował się malarstwem, plakatem, grafika użytkową, scenografią teatralną i telewizyjną. Jego malarstwo cechuje fascynacja ciałem kobiecym o "rubensowskich" kształtach, zmysłowością oraz refleksja nad przemijaniem i śmiercią. W swoich "teatrach rysowania" łączył obydwie sztuki w jeden "spektakl sztuk wszelakich", zjawisko medialne, w których taką samą wartością artystyczną jest sam akt tworzenia, jego elementy widowiskowe i - dzięki erudycji autora - literackie, jak i samo dzieło w tradycyjnym słowa tego znaczeniu. W obrazach Starowieyskiego świat realny łączy się z tworami "niepohamowanej" wyobraźni, a jego twórczość ostentacyjnie nawiązująca do starych XVII-wiecznych mistrzów, przesycona jest groteską oraz humorem.

Description:
Composition, 1989
oil/plywood, 98 x 128 cm (dimensions in frame); signed with the artist's monogram upper left and dated: '1689 P',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany monogramem wiązanym l.g. oraz datowany: '1689 P'
Proweniencja
kolekcja Alina Avila
Wystawiany
"Franciszek Starowieyski (1930-2009). Przyjaźnie Paryskie 1683-1693", Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 16.04-15.06.2014