Powrót do DESA.PL
3 of Liczba obiektów: 100
3
Jerzy Rosołowicz | "Neutrikon S-14", 1970
Estymacja:
20,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Szkło. Sztuka. Design.
Wymiary
35 x 35 cm
Kategoria
Opis
szkło, 35 x 35 cm, sygnowany, datowany i opisany na naklejce: 'NEUTRIKON S-14 1970 ROK Jerzy Rosołowicz'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


"Jerzy Rosołowicz był artystą, który wierzył w zbawczą moc sztuki, który w działaniach twórczych widział jedyną możliwość ocalenia ludzkości. To mocne przekonanie, szczere jak wyobrażenia dzieci, jak u nich poważne i jak u nich naiwne, towarzyszy Rosołowiczowi prawie od początku samodzielnej pracy" w ten sposób sztukę Rosołowicza opisywał w 1982 roku Mariusz Hermansdorfer. Krytyk zwrócił uwagę na kluczowy aspekt działalności artysty - jej programową utopijność i wiarę we wpływ sztuki na społeczeństwo. Co zatem stanowiło dokładny przedmiot tej wiary?
Działalność artystyczna była dla Rosołowicza praktyką ratowniczą. Zauważał on, że światem rządzą sprzeczności, które mogą zaprowadzić go do zagłady (co wydaje się wyjątkowo aktualną myślą w czasie katastrofy klimatycznej). Tym, co prowadzi ludzkość ku samounicestwieniu, jest celowość i pragmatyczność wszystkich działań, które powodują konflikty i rozmaite problemy między jednostkami, a także prowadzą do niekorzystnej dla ludzkości całkowitej dominacji człowieka nad przyrodą. Praktykowanie i odbieranie sztuki było zatem dla Rosołowicza czynnością naprawczą, w pewnym sensie terapeutyczną, dzięki której można rozwiązać rozmaite problemy społeczne. "Zanotowany rezultat jego koncepcji stanowi ‘Teoria funkcji formy’ wprowadzająca pojęcie ‘świadomego działania neutralnego’, jako ‘jedynej i uniwersalnej antyidei’, która istniałaby jako uzupełnienie i antidotum wszelkich istniejących idei. Jej zadaniem jest zjednoczenie ludzkości w neutralizacji działań celowych, których rezultatem stała się grożąca ludzkości samozagłada. Jedną z form działania neutralnego stanowi wedle Rosołowicza twórczość artystyczna: kreowanie obiektów o funkcji bezwzględnej, tj. nie podporządkowanych żadnej celowości użytkowej" - tak wskazane zagadnienie opisywała Bożena Kowalska.
Jaki związek z powyższymi ideami miały szklane reliefy, tworzone przez Rosołowicza od lat 60. XX wieku, które nazywał "Neutronikonami"? Ich zadaniem było właśnie "neutralizowanie" sprzeczności i napięć obecnych w świecie. Szklane reliefy, zawieszone w przestrzeni, pozwalały na patrzenie przez nie na wzór patrzenia przez okulary. Obraz widziany przez "Neutronikony" jest zniekształcony i odwrócony. Tworzenie i oglądanie takiego obrazu pozostaje "bezinteresowne" i "bezcelowe", pozwala zwrócić uwagę na relacje przestrzenne i wizualne właściwości otaczającego świata. Jest to zatem obraz istniejący dla siebie samego, nie powstający w celu estetyzowania rzeczywistości i jej upiększania. Ta "bezcelowa" wizualność okazuje się jednak tym uzasadniona, że wpisuje się w ideę Rosołowicza, by twórczością artystyczną "neutralizować" napięcia. Łagodzenie napięć miało brać się z geometrycznej formy. Geometria spełniała rolę źródła ładu - matematycznie wyliczone proporcje stawały się symbolem działalności harmonizującej otoczenie (ostatecznie to rzeczywistość zewnętrzna wobec obrazu była oglądana przez "Neutronikon"). Tym samym wizualnie obiekt wpływał na widzenie świata wokół niego i symbolicznie go harmonizował, "neutralizował".
Studiował w latach 1948-1953 na wrocławskiej PWSSP. Należał do czołowych twórców spod znaku konceptualizmu w Polsce. Po ukończeniu studiów malował metaforyczne obrazy inspirowane malarstwem Paula Klee i Joana Miró. Na przełomie 1957 i 1958 zaczął tworzyć obrazy zaliczane do jednych z ciekawszych przejawów malarstwa materii w Polsce. W drugiej połowie lat 60. wymyślił przyrząd do łapania rosy, oraz Neutrodrom, budowlę wysokości 100 m o kształcie odwróconego stożka, która miała służyć do zakłócania funkcjonowania ludzkich zmysłów: węchu, smaku, słuchu i równowagi. W tym samym czasie do swoich prac zaczął wprowadzać soczewki, najpierw wmontowywał je w obrazy, później umieszczał je w oprawie, budował z nich regularne kompozycje, w połączeniu z pryzmatami. W roku 1968 sformułował teorię funkcji formy.

Description:
'Neutrikon S-14'
glass, 35 x 35 cm; signed, dated and described on the sticker: 'NEUTRIKON S-14 1970 ROK Jerzy Rosolowicz',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
szkło
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na naklejce: 'NEUTRIKON S-14 1970 ROK Jerzy Rosołowicz'