54
Władysław Skoczylas | "Motyw z Włoch", przed/lub 1908?
Estymacja:
14,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, modernizm, międzywojnie
Wymiary
17,5 x 26,5 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 17,5 x 26,5 cm, na odwrociu papierowa nalepka opisana piórem: ‘Władysław Skoczylas z Krakowa | "Motyw z Włoch" | Cena (…)’ oraz papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Skoczylasa imię nigdy nie zaginie", pisał w 1934 Tadeusz Cieślewski (syn), nawiązując do graficznej twórczości mistrza (Tadeusz Cieślewski syn, Władysław Skoczylas, inicjator i twórca współczesnego drzeworytu w Polsce, Warszawa 1934). I w rzeczy samej z tą właśnie dziedziną plastyki kojarzy się dziś przede wszystkim nazwisko artysty. Prace olejne stanowią w oeuvre Skoczylasa prawdziwą rzadkość. Już we wczesnym okresie swojej działalności musiał zrezygnować z tej techniki ze względu na stan zdrowia. Wśród nielicznych obrazów o symbolistycznym charakterze oraz kompozycji o tematyce tatrzańskiej odnaleźć można egzotyczne, południowe pejzaże z samego serca Italii. Włoskie widoki to reminiscencja podróży, którą Skoczylas odbył na Półwysep Apeniński jeszcze jako młody adept sztuki, w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku. Ukazany w obrębie prezentowanej kompozycji budynek z wieżą zegarową umieszczoną na jego osi zatopiony jest w promieniach popołudniowego słońca. Otaczający go piniowy las rzuca cień, który zakrywa jedynie część jego fasady. Wysokie, jakby falujące pnie drzew, tworzą pewnego rodzaju przedłużenie ścian gmachu. Podtrzymują one także ciężkie korony sprawiające wrażenie nadwieszonych niczym ciemnozielony baldachim. Promienie słońca przebłyskują pomiędzy sosnami, malując na nich pojedyncze, żarzące się bliki światła. Artysta wykreował tutaj wrażeniowy, impresjonistyczny pejzaż za pomocą zdecydowanych, płaskich pociągnięć pędzla pozostawiających jednakże po sobie nieznaczny zarys faktury.
Studiował w Wiedniu, na krakowskiej ASP u Teodora Axentowicza i Leona Wyczółkowskiego. W Paryżu studiował rzeźbę u Antoine Bourdelle'a oraz w Lipsku, w akademii Sztuk Graficznych (1912-13). Uznany za twórcę nowoczesnego drzeworytu polskiego; po mistrzowsku posługiwał się też akwarelą. Wystawiał razem z formistami. Był współzałożycielem Stowarzyszenia Artystów Plastyków "Rytm". W latach 1922-34 prowadził katedrę grafiki artystycznej w warszawskiej ASP, a od 1932 był profesorem tej uczelni. W twórczości swej chętnie sięgał do folkloru ludowego, szczególnie często do podhalańskiego. Obrazy olejne w dorobku tego artysty to ogromna rzadkość.
Description:
"Motyw z Wloch", przed/lub 1908?
oil/paperboard, 17.5 x 26.5 cm; , on the reverse paper label inscribed with ink: ‘Wladyslaw Skoczylas z Krakowa | "Motyw z Wloch" | Cena (…)’ and paper exhibiton label of Society for Encouragment of Fine Arts in Warsaw
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Skoczylasa imię nigdy nie zaginie", pisał w 1934 Tadeusz Cieślewski (syn), nawiązując do graficznej twórczości mistrza (Tadeusz Cieślewski syn, Władysław Skoczylas, inicjator i twórca współczesnego drzeworytu w Polsce, Warszawa 1934). I w rzeczy samej z tą właśnie dziedziną plastyki kojarzy się dziś przede wszystkim nazwisko artysty. Prace olejne stanowią w oeuvre Skoczylasa prawdziwą rzadkość. Już we wczesnym okresie swojej działalności musiał zrezygnować z tej techniki ze względu na stan zdrowia. Wśród nielicznych obrazów o symbolistycznym charakterze oraz kompozycji o tematyce tatrzańskiej odnaleźć można egzotyczne, południowe pejzaże z samego serca Italii. Włoskie widoki to reminiscencja podróży, którą Skoczylas odbył na Półwysep Apeniński jeszcze jako młody adept sztuki, w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku. Ukazany w obrębie prezentowanej kompozycji budynek z wieżą zegarową umieszczoną na jego osi zatopiony jest w promieniach popołudniowego słońca. Otaczający go piniowy las rzuca cień, który zakrywa jedynie część jego fasady. Wysokie, jakby falujące pnie drzew, tworzą pewnego rodzaju przedłużenie ścian gmachu. Podtrzymują one także ciężkie korony sprawiające wrażenie nadwieszonych niczym ciemnozielony baldachim. Promienie słońca przebłyskują pomiędzy sosnami, malując na nich pojedyncze, żarzące się bliki światła. Artysta wykreował tutaj wrażeniowy, impresjonistyczny pejzaż za pomocą zdecydowanych, płaskich pociągnięć pędzla pozostawiających jednakże po sobie nieznaczny zarys faktury.
Studiował w Wiedniu, na krakowskiej ASP u Teodora Axentowicza i Leona Wyczółkowskiego. W Paryżu studiował rzeźbę u Antoine Bourdelle'a oraz w Lipsku, w akademii Sztuk Graficznych (1912-13). Uznany za twórcę nowoczesnego drzeworytu polskiego; po mistrzowsku posługiwał się też akwarelą. Wystawiał razem z formistami. Był współzałożycielem Stowarzyszenia Artystów Plastyków "Rytm". W latach 1922-34 prowadził katedrę grafiki artystycznej w warszawskiej ASP, a od 1932 był profesorem tej uczelni. W twórczości swej chętnie sięgał do folkloru ludowego, szczególnie często do podhalańskiego. Obrazy olejne w dorobku tego artysty to ogromna rzadkość.
Description:
"Motyw z Wloch", przed/lub 1908?
oil/paperboard, 17.5 x 26.5 cm; , on the reverse paper label inscribed with ink: ‘Wladyslaw Skoczylas z Krakowa | "Motyw z Wloch" | Cena (…)’ and paper exhibiton label of Society for Encouragment of Fine Arts in Warsaw
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
0
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Kraków
Literatura
0
Wystawiany
- Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 1908 (jako "Motyw z Włoch")?